Spronz Júlia

Lopakodó szigor - A kormány újabb támadása az abortusz ellen

  • Spronz Júlia
  • 2017. március 4.

Publicisztika

Pár hónapja még ujjal mutogattunk a barbár lengyel kormányra – mennyire ciki már a 21. században nekimenni az abortuszjognak! Aztán tessék – most már a saját kormányunk teszi ezt. A szigorítás nem olyan drasztikus, mint a Lengyelországban tervezett, inkább finom, lopakodó: mint 2011 óta minden, a nők reprodukciós jogainak korlátozása irányába tett lépés. Ilyen volt az alaptörvény magzati életet védő félmondata, a gyógyszeres abortusz ellehetetlenítése, az életükért könyörgő kisbabákat mutató plakátkampányok, a sürgősségi fogamzásgátlók vényköteles kategóriában tartása, a művi meddővé tétel (sterilizáció) feltételeinek szigorítása…

Múlt csütörtökön Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter azt jelentette be, hogy a református egyház fenntartásában álló Bethesda Gyermekkórháznak és a Budai Irgalmasrendi Kórháznak összesen 7,8 milliárd forintot biztosít a kormány egy speciális, új szülészeti-nőgyógyászati osztály létrehozására. „A kórház a fejlesztésre biztosított támogatásért cserébe azt vállalta, hogy ebben a kórházban és ezen az osztályon nem lesz abortusz, és azt is vállalták, hogy hálapénz elfogadására sem kerül sor.” Ez az intézkedés, bár a gyakorlatban nem szűkíti az eddig elérhető terhességmegszakítási lehetőségeket, mégis aggasztó tendencia eleme. A kormány az 1992-es magzatvédelmi törvény azon előírásával él vissza, amely csak az állami és önkormányzati intézményekben írja elő legalább egy terhességmegszakítást végző csoport működését; az egyháziak tekintetében ilyen kitétel nem szerepel a jogszabályban. A jogalkotó egyébként arra az esetre írta elő ezt a törvényi garanciát, ha az orvos vagy az egészségügyi dolgozó lelkiismereti alapon tagadja meg a beavatkozás elvégzését, maradjon olyan orvosi egység, mely ellátja az abortuszért folyamodó nőt.

Tüntetés az abortusz legalizálásáért (Montevideó, 2012)

Tüntetés az abortusz legalizálásáért Montevideóban

Fotó: MTI/EPA

A „lopakodó szigorítás” egyik jól ismert formája, ha teret engednek az abortusz orvosi megtagadásának lelkiismereti alapon. Magyar­országon ez eddig széles körben nem volt jellemző gyakorlat, de pénzügyi ösztönzőkkel nyilván könnyen lehet segíteni. Ha díjazzák a művi terhességmegszakítások elutasítását, a tragikus pénzhiányban szenvedő egészségügyi intézmények nem lesznek restek egy kis extrapénzért a lelkiismeretükre mutogatva elhajtani az abortuszra váró nőket. A KDNP nem véletlenül nevezte közleményében a kormány húzását „üzenetértékűnek”. Valóban nem túl bonyolult a képlet: az a kórház, amelyik a fejlesztéseihez állami támogatást remél, jobb, ha „cserébe” lemond az abortusz elvégzéséről. Ha nem, hát magára vessen. Ha viszont egyre több intézményvezető hallgat a „jó szóra” és sorra szüntetik be a terhesség-megszakításokat, lassan elfogy az olyan „területileg illetékes kórház, ahol az ott dolgozó és lelkiismereti okból ezt nem kizáró szülészek” ellátják az abortuszra várakozó nőket. Ez pedig – ahogy azt talán már mindannyian kívülről fújjuk – az illegális, tehát a nők életét, egészségét, testi épségét veszélyeztető be­avatkozások növekedését és az abortuszturizmus fellendülését eredményezi, ellentétben a kívánt céllal, az abortuszok számának csökkentésével. Mely utóbbi, ugyancsak köztudottan, a fogamzásszabályozó szerek és eszközök széles körű hozzáférésének megteremtésével, a sürgősségi fogamzásgátlók vénykötelességének eltörlésével, az emberi jogi alapú szexuális felvilágosítás általános és még a nemi élet megkezdése előtt történő bevezetésével teremthető meg.

*

A lelkiismereti alapú kötelességmegtagadás jogintézményének lényege, hogy az állam legitimálja valamely kötelezettség (sorkatonai szolgálat, terhességmegszakítás végzése) vallási-világnézeti alapon történő elutasítását. Ez éppenséggel valamely belső motiváció külső elismerése – és rendes esetben nem fordítva zajlik, nem kívülről kényszerítik rá valakire, hogy miben higgyen, hogyan gondolkodjon. Valami hasonlóra gondolhatott az ENSZ Nőjogi Bizottsága is, amikor legutóbbi ajánlásai között felszólította a magyar államot: „biztosítsa, hogy a lelkiismereti alapú abortuszmegtagadás személyes, és ne intézményi döntés maradjon”. Az emberi jogi testület már 2013-ban azt javasolta kormányunk számára, hogy „hozzon létre megfelelő szabályozási keretet és monitorozó mechanizmust az egészségügyi szakemberek általi lelkiismereti alapú abortuszmegtagadással kapcsolatban”. Más országok gyakorlatából ugyanis tudjuk, hogy súlyos következményekkel járhat, ha ezt a kérdést a jog nem rendezi megfelelően. Írországban és Lengyelországban teljes megyékben maradnak a nők ellátás nélkül (gyakran spontán vetéléskor is), Olaszországban az összes nőgyógyász 70 százaléka lelkiismereti okokra hivatkozva utasítja el az abortusz végzését. Az Egyesült Államokban is van arra példa, hogy erre hivatkozással egy egész kórház egészségügyi személyzete tagadja meg a beavatkozást.

Az abortusz szál mellett szinte elsikkadt a hír, hogy az új, egyesített szülészet-nőgyógyászati osztály állítólag azt az anya- és bababarát szülészeti ellátást fogja képviselni, mely a háborítatlan szülés képviselőinek többéves álmaként létrejövő referenciaintézményben teljesedik ki. Hogy ez valóban így lesz-e, arra pusztán Velkey György kórházigazgató homályos utalásaiból és a referenciaintézetért évek óta lobbizó civil és szakmai csapat ovációjából következtethetünk. A két kórház támogatásáról szóló kormányhatározat ugyanis egy árva szót sem ejt sem szülészeti-nőgyógyászati osztály létrehozásáról, sem abortuszról, sem hálapénzről. Ellenben felhívja az Emmit, hogy készítsen előterjesztést „az egyházi egészségügyi fejlesztések folytatásaként a Budapesti Szent Ferenc Kórház és a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége Szeretetkórház fejlesztésének lehetőségeiről, valamint a Magyarországi Evangélikus Egyház kórháza létrehozásának lehetőségéről”. De még ha a Bethesdában valóban fel is áll az áhított referenciaintézmény, számos kérdés marad megválaszolatlanul. Miért nem állami kórházban alakítják ki a felesleges beavatkozásoktól mentes, természetes szülést támogató gyakorlatot? Miért nem a téma leginkább szakavatott ismerője, Geréb Ágnes bevonásával építik ki a bábai modell kórházi alkalmazását? S vajon miért érzik a háborítatlan szülészeti ellátással összeegyeztethetőnek az abortuszok kitiltását? Hisz ez utóbbival szembeállítják egymással a nő és a magzat érdekeit, s az orvos saját érdekeit alárendelik a nő akaratának; a nő testéről szóló döntést az orvos kezébe adják.

A szerző jogász, a PATENT Egyesület munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.