Hann András

Majdnem jó

A teherautók útdíjáról

  • Hann András
  • 2013. július 20.

Publicisztika

Több mint egy évvel az első kormányhatározat után és két héttel a hatálybalépés előtt a magyarországi teherforgalomra vonatkozó használatarányos útdíjrendszer szinte minden részlete ismertté vált. Így az új szisztéma már összevethető a tisztán közgazdasági logika alapján felállított, ideális útdíjjal, amelyről a Magyar Narancs hasábjain korábban szó esett (lásd: Tengelyre, magyar!, Magyar Narancs, 2013. április 18.).

Árak és tengelyek

A Magyarországon bevezetendő útdíjat minden három és fél tonnánál nagyobb megengedett össztömegű tehergépjármű kilométeralapon fogja fizetni. A díj a károsanyag-kibocsátástól és a jármű tengelyeinek számától is függ.

Az új magyar útdíj legfontosabb tulajdonsága tehát az, hogy az eddigi matricás, időalapú átalányrendszerrel szemben használatarányos. Így a megfelelő mértékű díj fedezni tudja az út fenntartása - és esetleg megépítése - költségeinek egy részét, hiszen mindenkitől pontosan annyi pénzt lehet beszedni, amennyi kárt okoz. Ez helyes. A díj megállapításában szerepet játszik a tehergépjármű környezetvédelmi besorolása is, így a környezeti károkozást is megfizeti a fuvarozó. Ennek következménye lehet, hogy a magasabb ár miatt az úthasználók a környezetkímélőbb járműveket választják, és kevesebb ilyen kár keletkezik. Ez is pozitív. Aggályos viszont, hogy a díjat a jármű tengelyeinek száma alapján számítják, nem pedig a tengelyterhelés alapján. Ez azért hiba - mint azt a korábbi cikkben leírtam -, mert ez utóbbi határozza meg az út rongálódását. Így ez a díjszámítás a kívánttal ellentétes hatású: arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy a lehetséges keretek között inkább kevesebb tengelyű kamionra tegyék az árut. (Tény, hogy a többtengelyű kamionoknak tipikusan nagyobb az össztömegük, és fordítva, de nem lehetünk benne biztosak, hogy végül a tengelyterhelés és így az optimális díj is magasabb lesz.)

A magyarországi kilométerdíj a fenti tényezők függvényében autópályán 42 és 130 forint között mozog majd. Részletes hatástanulmányt a kormányzat nem mellékelt a törvénytervezethez, így nehéz megmondani, hogy pont ezek a díjak indokoltak-e közgazdaságilag. Mindenesetre a magyar árszint megítélésében segíthet, ha összevetjük a környező országokéval. Ausztriában 50-145, Németországban pedig 40-85 forintot kell fizetni kilométerenként - ennél jóval olcsóbb Szlovákia a maga 24-60 forintos díjával, de Csehország is, ahol a tarifák 19 és 93 forint között szóródnak. Magyarország tehát a drágább országok közé tartozik. A pontos összeget ezekben az országokban is a környezetvédelmi besorolás és a tengelyek száma határozza meg. A cseh és a magyar rendszernek van még egy közös vonása: bizonyos nem gyorsforgalmi főútvonalak is díjkötelesek (Magyarországon szinte az összes egy vagy két számjegyű útszakasz), de ezek a díjak alacsonyabbak az autópályán fizetendőknél. Nem egyszerű megállapítani, hogy ez helyes-e, ugyanis nem tudjuk, hogy valóban kevesebb útelhasználódást okoz-e egy tehergépjármű-áthaladás a főutakon. Nem biztos. A főutak az autópályánál olcsóbban épülnek ugyan, de lehetséges, hogy gyengébb minőségük miatt egy-egy jármű még így is nagyobb kárt tesz bennük, s nagyobb felújítási költséget keletkeztet, mint az autópályán. Azt is érdemes megfontolni, hogy jó ötlet-e, ha az autópálya mellett menő főúton jóval olcsóbban lehet fuvarozni. Valószínűleg nem az: ezeken a párhuzamos utakon célszerű lenne teljesen megtiltani az átmenő teherforgalmat, hogy a kamionosok a strapabíróbb és nagyobb forgalomra tervezett autópályát válasszák.

Rendszeridegen kedvezmények

A tervek aggodalmat keltettek a fuvarozók körében, akik attól tartottak, hogy az útdíj tönkreteheti őket. A kormánnyal folytatott hosszas tárgyalásokon végül a légrugós járművek adójának csökkentésében állapodtak meg, és abban, hogy az útdíj egy részét a helyi adóból vissza lehet majd igényelni. További kedvezményként az élő állatot és mezőgazdasági betakarítás idején mezőgazdasági terméket szállítók is mentesülnek a díj alól. Az is felmerült, hogy egyes szegényebb régiókban a díj legyen alacsonyabb, hogy ne essen vissza a fuvarozás. Ennek nincs sok értelme: az útdíj így már nem arról szól, hogy mindenki fizesse meg az úthasználat költségeit, hanem a magyarországi fuvarozókat támogató közpolitikai programmá válik. Ha valaki az optimális szinten megállapított útdíj mellett nem tud rentábilisan fuvarozócéget üzemeltetni, akkor leszögezhetjük: az a cég egyszerűen nem termeli ki a valódi költségeit, és korábban csak a mesterségesen alacsony útdíj, azaz egyfajta állami támogatás miatt tudott a piacon maradni. Nem vitás, hogy a fuvarozók vagy az elmaradt régiók támogatása lehet politikai cél - de ezt nem az útdíjon keresztül célszerű megoldani.

Az útdíjjal szembeni szokásos ellenérv, hogy - mivel vannak alternatív utak - vissza fog esni a Magyarországon áthaladó nemzetközi forgalom, és a jelenlegi forgalommal számolt bevételek valójában sosem fognak a büdzsébe kerülni. Ezt sugallja a kereslet törvénye is: magasabb árak mellett kisebb lesz a keresett mennyiség. Ha a kormányzat nem akarja mindenáron beszedni az előre tervezett összeget (akár a most meghirdetett díjak emelése árán is), ez a visszaesés a tranzitforgalomban nem lenne tragédia. Pusztán arról tanúskodna, hogy Magyarország korábban túl olcsó volt, és ezért a fuvarozók inkább itt használták el az utakat és rombolták a környezetet - míg most kevesebb kamion, következésképp kevesebb szennyezés lesz, és mérséklődik az útelhasználódás is.

Az is eldőlt, hogy a járműre telepített fedélzeti eszközzel vagy egy adott útvonalra váltott viszonylati jeggyel lehet majd közlekedni. A külföldi járművek sem tudnak meglógni a fizetés elől, hiszen sok ellenőrzőpont és járőrös ellenőrzés is lesz - és akár a visszaúton is megállíthatók a korábban elmaradt befizetés miatt. A rendszer hivatalos honlapja viszont csak szűk két héttel a fizetés indulása előtt élesedik. Emiatt kérdés, hogy a fuvarozók be tudják-e szerezni a fedélzeti egységeket időben (vagy hogy van-e egyáltalán ennyi készülék), és időre kiépül-e az ellenőrző hálózat; azazhogy az erőltetett tempó nem okoz-e elkerülhető károkat. Ha az iránnyal, a differenciált, használatalapú rendszerrel szemben nem is lehet kifogásunk, ez meg a kedvezmények fent ismertetett rendszere némiképp árnyalják a kedvező összképet. Mindenesetre reméljük a legjobbakat.

A szerző a Vrije Universiteit Amsterdam hallgatója.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.