Hann András

Majdnem jó

A teherautók útdíjáról

  • Hann András
  • 2013. július 20.

Publicisztika

Több mint egy évvel az első kormányhatározat után és két héttel a hatálybalépés előtt a magyarországi teherforgalomra vonatkozó használatarányos útdíjrendszer szinte minden részlete ismertté vált. Így az új szisztéma már összevethető a tisztán közgazdasági logika alapján felállított, ideális útdíjjal, amelyről a Magyar Narancs hasábjain korábban szó esett (lásd: Tengelyre, magyar!, Magyar Narancs, 2013. április 18.).

Árak és tengelyek

A Magyarországon bevezetendő útdíjat minden három és fél tonnánál nagyobb megengedett össztömegű tehergépjármű kilométeralapon fogja fizetni. A díj a károsanyag-kibocsátástól és a jármű tengelyeinek számától is függ.

Az új magyar útdíj legfontosabb tulajdonsága tehát az, hogy az eddigi matricás, időalapú átalányrendszerrel szemben használatarányos. Így a megfelelő mértékű díj fedezni tudja az út fenntartása - és esetleg megépítése - költségeinek egy részét, hiszen mindenkitől pontosan annyi pénzt lehet beszedni, amennyi kárt okoz. Ez helyes. A díj megállapításában szerepet játszik a tehergépjármű környezetvédelmi besorolása is, így a környezeti károkozást is megfizeti a fuvarozó. Ennek következménye lehet, hogy a magasabb ár miatt az úthasználók a környezetkímélőbb járműveket választják, és kevesebb ilyen kár keletkezik. Ez is pozitív. Aggályos viszont, hogy a díjat a jármű tengelyeinek száma alapján számítják, nem pedig a tengelyterhelés alapján. Ez azért hiba - mint azt a korábbi cikkben leírtam -, mert ez utóbbi határozza meg az út rongálódását. Így ez a díjszámítás a kívánttal ellentétes hatású: arra ösztönzi a fuvarozókat, hogy a lehetséges keretek között inkább kevesebb tengelyű kamionra tegyék az árut. (Tény, hogy a többtengelyű kamionoknak tipikusan nagyobb az össztömegük, és fordítva, de nem lehetünk benne biztosak, hogy végül a tengelyterhelés és így az optimális díj is magasabb lesz.)

A magyarországi kilométerdíj a fenti tényezők függvényében autópályán 42 és 130 forint között mozog majd. Részletes hatástanulmányt a kormányzat nem mellékelt a törvénytervezethez, így nehéz megmondani, hogy pont ezek a díjak indokoltak-e közgazdaságilag. Mindenesetre a magyar árszint megítélésében segíthet, ha összevetjük a környező országokéval. Ausztriában 50-145, Németországban pedig 40-85 forintot kell fizetni kilométerenként - ennél jóval olcsóbb Szlovákia a maga 24-60 forintos díjával, de Csehország is, ahol a tarifák 19 és 93 forint között szóródnak. Magyarország tehát a drágább országok közé tartozik. A pontos összeget ezekben az országokban is a környezetvédelmi besorolás és a tengelyek száma határozza meg. A cseh és a magyar rendszernek van még egy közös vonása: bizonyos nem gyorsforgalmi főútvonalak is díjkötelesek (Magyarországon szinte az összes egy vagy két számjegyű útszakasz), de ezek a díjak alacsonyabbak az autópályán fizetendőknél. Nem egyszerű megállapítani, hogy ez helyes-e, ugyanis nem tudjuk, hogy valóban kevesebb útelhasználódást okoz-e egy tehergépjármű-áthaladás a főutakon. Nem biztos. A főutak az autópályánál olcsóbban épülnek ugyan, de lehetséges, hogy gyengébb minőségük miatt egy-egy jármű még így is nagyobb kárt tesz bennük, s nagyobb felújítási költséget keletkeztet, mint az autópályán. Azt is érdemes megfontolni, hogy jó ötlet-e, ha az autópálya mellett menő főúton jóval olcsóbban lehet fuvarozni. Valószínűleg nem az: ezeken a párhuzamos utakon célszerű lenne teljesen megtiltani az átmenő teherforgalmat, hogy a kamionosok a strapabíróbb és nagyobb forgalomra tervezett autópályát válasszák.

Rendszeridegen kedvezmények

A tervek aggodalmat keltettek a fuvarozók körében, akik attól tartottak, hogy az útdíj tönkreteheti őket. A kormánnyal folytatott hosszas tárgyalásokon végül a légrugós járművek adójának csökkentésében állapodtak meg, és abban, hogy az útdíj egy részét a helyi adóból vissza lehet majd igényelni. További kedvezményként az élő állatot és mezőgazdasági betakarítás idején mezőgazdasági terméket szállítók is mentesülnek a díj alól. Az is felmerült, hogy egyes szegényebb régiókban a díj legyen alacsonyabb, hogy ne essen vissza a fuvarozás. Ennek nincs sok értelme: az útdíj így már nem arról szól, hogy mindenki fizesse meg az úthasználat költségeit, hanem a magyarországi fuvarozókat támogató közpolitikai programmá válik. Ha valaki az optimális szinten megállapított útdíj mellett nem tud rentábilisan fuvarozócéget üzemeltetni, akkor leszögezhetjük: az a cég egyszerűen nem termeli ki a valódi költségeit, és korábban csak a mesterségesen alacsony útdíj, azaz egyfajta állami támogatás miatt tudott a piacon maradni. Nem vitás, hogy a fuvarozók vagy az elmaradt régiók támogatása lehet politikai cél - de ezt nem az útdíjon keresztül célszerű megoldani.

Az útdíjjal szembeni szokásos ellenérv, hogy - mivel vannak alternatív utak - vissza fog esni a Magyarországon áthaladó nemzetközi forgalom, és a jelenlegi forgalommal számolt bevételek valójában sosem fognak a büdzsébe kerülni. Ezt sugallja a kereslet törvénye is: magasabb árak mellett kisebb lesz a keresett mennyiség. Ha a kormányzat nem akarja mindenáron beszedni az előre tervezett összeget (akár a most meghirdetett díjak emelése árán is), ez a visszaesés a tranzitforgalomban nem lenne tragédia. Pusztán arról tanúskodna, hogy Magyarország korábban túl olcsó volt, és ezért a fuvarozók inkább itt használták el az utakat és rombolták a környezetet - míg most kevesebb kamion, következésképp kevesebb szennyezés lesz, és mérséklődik az útelhasználódás is.

Az is eldőlt, hogy a járműre telepített fedélzeti eszközzel vagy egy adott útvonalra váltott viszonylati jeggyel lehet majd közlekedni. A külföldi járművek sem tudnak meglógni a fizetés elől, hiszen sok ellenőrzőpont és járőrös ellenőrzés is lesz - és akár a visszaúton is megállíthatók a korábban elmaradt befizetés miatt. A rendszer hivatalos honlapja viszont csak szűk két héttel a fizetés indulása előtt élesedik. Emiatt kérdés, hogy a fuvarozók be tudják-e szerezni a fedélzeti egységeket időben (vagy hogy van-e egyáltalán ennyi készülék), és időre kiépül-e az ellenőrző hálózat; azazhogy az erőltetett tempó nem okoz-e elkerülhető károkat. Ha az iránnyal, a differenciált, használatalapú rendszerrel szemben nem is lehet kifogásunk, ez meg a kedvezmények fent ismertetett rendszere némiképp árnyalják a kedvező összképet. Mindenesetre reméljük a legjobbakat.

A szerző a Vrije Universiteit Amsterdam hallgatója.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.