Makói iskolabezárás: miért ragaszkodnak egy lepukkant épülethez, amikor ott az új?

Publicisztika

A makói Bartók iskola bezárásának története arról szól, mit kezd az állam egy hús-vér hagyománnyal a dolgos hétköznapokban. 

Tényleg nehéz lehet megérteni, főleg egy belügyminisztériumi íróasztal mögött ülve, mi a bajuk a makói Bartók Béla iskolába járó gyerekek szüleinek. Szépen meg lett mondva a tanítás utolsó hetében a tanároknak, az évzárón meg a gyerekeknek, hogy ősztől vadonatúj iskolaépületben kezdik a következő tanévet. A felháborodott szülőket a tankerület meghívta az új iskolaépületbe értekezletre, láthatták, milyen körülmények között fog tanulni a gyerekük. Egy közlekedési dugóktól szenvedő világvárosból nézve valóban megmosolyogtató arra hivatkozni Makón, hogy most már máshová, messzebb kell vinni a gyereket – meg is mondta a tankerületi vezető, tessék úgy szervezni a család életét, hogy ezután is odaérjen a diák becsengetésre.

A Bartók iskola bezárásának története – vagy ahogy a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ nevezte először: „feladatellátási hely megváltoztatása”, illetve a feladatellátási hely működtetésének szüneteltetése – nem csak az ismeretlentől való irracionális vagy kényelmes félelemről, illetve egy lepukkant és egy vadonatúj iskolaépületről szól. 

Itt egy közösségről, egy hagyomány és a hagyomány ápolóinak sorsáról és a szeretetről is szó van. Ha egy iskolaépületet szeretnek azok, akik ott tanulnak és tanítanak, azt a közösségi érzést Európában illik tiszteletben tartani.

Ez a kötődés a hazaszeretet és a lokálpatriotizmus rokona, egy a polgári értékek közül.

Igen, az Orbán-kormányok előtt is zártak be iskolákat Magyarországon. A makóiak is emlékezhetnek arra, hogy a kilencvenes évek közepén az akkori MSZP-s polgármester, Buzás Péter és a képviselő-testület átvilágíttatta az intézményrendszerét, mert látszott, a működtetésre kapott állami normatívát egyre gyakrabban kell kiegészíteni az önkormányzat saját bevételeivel, amelyből inkább fejleszteni kellene. Így föléli a jövőt az intézményrendszer, változtatni kell rajta – ez volt az akkori, baloldali városvezetés meggyőződése. Arra jutott, be fogja zárni a Bajza iskolát. A döntés előtt voltak szülői értekezletek, ahol a polgármester is, az intézményrendszert újratervező osztályvezető is állta a kérdéseket. A döntés napján a városháza nagytermében a képviselők mögött ott ültek az érintett tanárok. Ez meg is érintette a döntéshozókat, de végül ragaszkodtak az elképzelésükhöz, azzal az elszánással, hogy ha az derül ki, rossz, akkor együtt buknak. Lehet vitatni, jól döntött-e akkor és később a makói önkormányzat az iskoláinak a sorsáról. A döntéshozók mindenesetre elérhetőek voltak, utcán, piacon oda lehetett menni hozzájuk, kérdőre lehetett vonni őket. Kőkori világ, amelyben megesett, hogy a szocialista kormány kórházbezárási terve ellen tüntetett a szocialista polgármester vezetésével a város. Ma ilyesmi nem fordulhatna elő.

Miután az iskolák fönntartói feladatát államosította az Orbán-kormány, az államé lett az ilyen döntések felelőssége is. A kritikus pillanatokban pedig kiderül, nincs, aki személyesen is viselje.

Makón az Almási utcai építkezés kezdetétől, vagyis nagyjából évek óta lehet sejteni, hogy az állam hozzá akar nyúlni az iskolákhoz. Azt is gondolhatták, akiket érint, mi lesz ebből, mert beszédes, hogy csak az egyik tagintézményre költi a pénzt. Azt, hogy mi történik, ha elkészül a vadiúj iskolaépület, ki kellett volna mondania valakinek, és a törvény szerint legalább tessék-lássék módon ki kellett volna kérnie az érintettek véleményét. Kinek? Az önkormányzat ezt a gondot nem vette a vállára, és úgy látszik, az állam szerint sincs sok köze hozzá, hiszen a tankerület, a minisztérium azt sem tartotta fontosnak, hogy a bezárásról értesítse a polgármestert.

Most a bartókos szülőket képviselő ügyvéd a Klebelsberg Központ elnökétől próbálja megtudni, mikor, milyen módon és milyen információk alapján hozott határozatot a közoktatásért is felelős miniszter a Bartók épület sorsáról. Talán kiderül, hogy ki a döntés gazdája, és ki az, akinek a határozat emberi következményeit vállalnia kellett volna.

Mindez persze nem megy egyszerűen: közérdekű adatigénylést kellett beadni hozzá – mert persze rend az van.

(Címlapképünkön: az utolsó bartókos ballagás. Forrás: Makói Városi Televízió Facebook)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.