Makói iskolabezárás: miért ragaszkodnak egy lepukkant épülethez, amikor ott az új?

Publicisztika

A makói Bartók iskola bezárásának története arról szól, mit kezd az állam egy hús-vér hagyománnyal a dolgos hétköznapokban. 

Tényleg nehéz lehet megérteni, főleg egy belügyminisztériumi íróasztal mögött ülve, mi a bajuk a makói Bartók Béla iskolába járó gyerekek szüleinek. Szépen meg lett mondva a tanítás utolsó hetében a tanároknak, az évzárón meg a gyerekeknek, hogy ősztől vadonatúj iskolaépületben kezdik a következő tanévet. A felháborodott szülőket a tankerület meghívta az új iskolaépületbe értekezletre, láthatták, milyen körülmények között fog tanulni a gyerekük. Egy közlekedési dugóktól szenvedő világvárosból nézve valóban megmosolyogtató arra hivatkozni Makón, hogy most már máshová, messzebb kell vinni a gyereket – meg is mondta a tankerületi vezető, tessék úgy szervezni a család életét, hogy ezután is odaérjen a diák becsengetésre.

A Bartók iskola bezárásának története – vagy ahogy a Hódmezővásárhelyi Tankerületi Központ nevezte először: „feladatellátási hely megváltoztatása”, illetve a feladatellátási hely működtetésének szüneteltetése – nem csak az ismeretlentől való irracionális vagy kényelmes félelemről, illetve egy lepukkant és egy vadonatúj iskolaépületről szól. 

Itt egy közösségről, egy hagyomány és a hagyomány ápolóinak sorsáról és a szeretetről is szó van. Ha egy iskolaépületet szeretnek azok, akik ott tanulnak és tanítanak, azt a közösségi érzést Európában illik tiszteletben tartani.

Ez a kötődés a hazaszeretet és a lokálpatriotizmus rokona, egy a polgári értékek közül.

Igen, az Orbán-kormányok előtt is zártak be iskolákat Magyarországon. A makóiak is emlékezhetnek arra, hogy a kilencvenes évek közepén az akkori MSZP-s polgármester, Buzás Péter és a képviselő-testület átvilágíttatta az intézményrendszerét, mert látszott, a működtetésre kapott állami normatívát egyre gyakrabban kell kiegészíteni az önkormányzat saját bevételeivel, amelyből inkább fejleszteni kellene. Így föléli a jövőt az intézményrendszer, változtatni kell rajta – ez volt az akkori, baloldali városvezetés meggyőződése. Arra jutott, be fogja zárni a Bajza iskolát. A döntés előtt voltak szülői értekezletek, ahol a polgármester is, az intézményrendszert újratervező osztályvezető is állta a kérdéseket. A döntés napján a városháza nagytermében a képviselők mögött ott ültek az érintett tanárok. Ez meg is érintette a döntéshozókat, de végül ragaszkodtak az elképzelésükhöz, azzal az elszánással, hogy ha az derül ki, rossz, akkor együtt buknak. Lehet vitatni, jól döntött-e akkor és később a makói önkormányzat az iskoláinak a sorsáról. A döntéshozók mindenesetre elérhetőek voltak, utcán, piacon oda lehetett menni hozzájuk, kérdőre lehetett vonni őket. Kőkori világ, amelyben megesett, hogy a szocialista kormány kórházbezárási terve ellen tüntetett a szocialista polgármester vezetésével a város. Ma ilyesmi nem fordulhatna elő.

Miután az iskolák fönntartói feladatát államosította az Orbán-kormány, az államé lett az ilyen döntések felelőssége is. A kritikus pillanatokban pedig kiderül, nincs, aki személyesen is viselje.

Makón az Almási utcai építkezés kezdetétől, vagyis nagyjából évek óta lehet sejteni, hogy az állam hozzá akar nyúlni az iskolákhoz. Azt is gondolhatták, akiket érint, mi lesz ebből, mert beszédes, hogy csak az egyik tagintézményre költi a pénzt. Azt, hogy mi történik, ha elkészül a vadiúj iskolaépület, ki kellett volna mondania valakinek, és a törvény szerint legalább tessék-lássék módon ki kellett volna kérnie az érintettek véleményét. Kinek? Az önkormányzat ezt a gondot nem vette a vállára, és úgy látszik, az állam szerint sincs sok köze hozzá, hiszen a tankerület, a minisztérium azt sem tartotta fontosnak, hogy a bezárásról értesítse a polgármestert.

Most a bartókos szülőket képviselő ügyvéd a Klebelsberg Központ elnökétől próbálja megtudni, mikor, milyen módon és milyen információk alapján hozott határozatot a közoktatásért is felelős miniszter a Bartók épület sorsáról. Talán kiderül, hogy ki a döntés gazdája, és ki az, akinek a határozat emberi következményeit vállalnia kellett volna.

Mindez persze nem megy egyszerűen: közérdekű adatigénylést kellett beadni hozzá – mert persze rend az van.

(Címlapképünkön: az utolsó bartókos ballagás. Forrás: Makói Városi Televízió Facebook)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Elverték a jövőt

Lehetetlen immár elfedni a magyar nyugdíjrendszer strukturális bajait. Lehet titkolni a kassza hiányát, lehet utalványt osztogatni – a demográfia, az elhibázott és a meg nem hozott kormányzati intézkedések baljós jövőt vetítenek előre. Aligha véletlen, hogy egyelőre a kormány­váltásra készülő erő próbálkozásai is harmatgyengék.