Miért üldözte el a Fidesz a CEU-t?

  • Kincses Gyula
  • 2018. december 7.

Publicisztika

Aki belesétál abba a csapdába, hogy a faház az egy faház-e, vagy kő alapra rakott ház fából, avagy, hogy a kinti CEU diplomát ad-e, vagy csak oklevelet, az nagyon nem látja, miről szól a CEU-ügy.

Mindez csak ürügy, és főleg terelés. Nem egy egyetem sorsáról van szó, abból marad még itt elég. (Bár abból kiindulva, hány magyar egyetem fért be a világ 500 legjobb egyetemébe, önmagában egy jó egyetem elüldözése is veszteség, de ez a kisebbik kár.) A tét az, hogy egy bezárkózó, retrográd, múltba révedő ország leszünk/vagyunk-e, vagy szellemileg és kulturálisan integrálódunk a 21. századba. Modern Európa, vagy keleti despotizmus: e között választunk, mert itt és most két világkép küzd egymással. A CEU nem egy önálló ügy, hanem egy háború fontos vesztett csatája, egy végvár eleste. Ezért ügy a CEU, ezért ügy az akadémia függetlensége, mert mindez nem egyes intézmények sorsáról, hanem két világszemlélet harcáról szól. Az ellenzék (inkább az értelmiség) hatalmas felelőssége, hogy hagyták a közbeszédet a Fidesz által tematizálni, hagyták, hogy ráégjen Sorosra a „migránsokat akar betelepíteni, meg akarja változtatni Európa demográfiai összetételét” hazugsága, hagyták, hogy a „liberális” szitokszóvá, a pederaszta uzsorás szinonimájává váljon, mindez szalonzsidózással leöntve. Nem magyarázták el, hogy mi a vita valós lényege, és főleg, hogy mindez a sovén restauráció háborút, vagy akár világégést kockáztat. Ehelyett beleállunk abba, hogy de, a CEU igenis teljesítette a törvényes előírásokat. Köszike. (Egyedül Hiller István tett érvényes kísérletet arra, hogy a CEU-ügy lényegéről beszéljen. (A vonatkozó rész 6:20 körül kezdődik.)

Igen, Magyarország egy regresszív, múltba révedő, az „ősi értékeken” alapuló, bezárkózóan megmerevedett országnak készülődik, ahol „visszaáll a világ ősi rendje”. Ahol az úr az úr, a paraszt az paraszt, a munkás pedig kiszolgáltatott, a lehetőséget szépen köszönő célszerszám. Az „akinek semmije sincs, az annyit is ér” Lázárnál még elszólás volt, ma a kormányzati politika alapelve. Minden intézkedés, szabály a társadalmi mobilitás, az integráció ellen szól. A nők helye a konyha, dolga a szülés, és a köztes időben szolgálja ki szépen az urát, folyamatos csodálat mellett. (És tartsa a száját, ha „megnevelték”.) A gender studies ebbe rondít bele, mert az a változó világban változó nemi szerepeket vizsgálja, de változó világra, és főleg változó nemi szerepekre ma (kormányzati szinten) nincs szükség.

A sokszínűség erejének felismerése, tolerancia a mássággal szemben, társadalmi mobilitás az egyik oldalon – bezárkózó homogenitás, sovén nemzettudatba burkolózás a másikon. Együttműködés helyett nemzeti büszkeségen alapuló körkörös gyűlölet. Kultúra helyett látványsport – az ész helyett az erő tisztelete –, és ha mégis kultúra, akkor az legyen historizáló, történelmünket eufemizáló. (Mottó: „Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?”) Ez az irány, ez az áfium.

Az a baj a CEU-val, hogy ablak volt a világra. És ez a baj az Akadémiával is: a korszerű tudományt – hacsak nem magyar őstörténetről, sumerológiáról, rovásírás-kutatásról van szó – nem lehet bezárkózva csinálni, csak nemzetközi integrációban.

Nagyjából ennyit jelent a CEU-ügy. Talán már értitek: nem a CEU költözött Bécsbe, hanem az a remény, hogy a 21. századhoz tartozunk.

Mindez csak ürügy, és főleg terelés. Nem egy egyetem sorsáról van szó, abból marad még itt elég. (Bár abból kiindulva, hány magyar egyetem fért be a világ 500 legjobb egyetemébe, önmagában egy jó egyetem elüldözése is veszteség, de ez a kisebbik kár.) A tét az, hogy egy bezárkózó, retrográd, múltba révedő ország leszünk/vagyunk-e, vagy szellemileg és kulturálisan integrálódunk a 21. századba. Modern Európa, vagy keleti despotizmus: e között választunk, mert itt és most két világkép küzd egymással. A CEU nem egy önálló ügy, hanem egy háború fontos vesztett csatája, egy végvár eleste. Ezért ügy a CEU, ezért ügy az akadémia függetlensége, mert mindez nem egyes intézmények sorsáról, hanem két világszemlélet harcáról szól. Az ellenzék (inkább az értelmiség) hatalmas felelőssége, hogy hagyták a közbeszédet a FIDESZ által tematizálni, hagyták, hogy ráégjen Sorosra a „migránsokat akar betelepíteni, meg akarja változtatni Európa demográfiai összetételét” hazugsága, hagyták, hogy a „liberális” szitokszóvá, a pederaszta uzsorás szinonimájává váljon, mindez szalonzsidózással leöntve. Nem magyarázták el, hogy mi a vita valós lényege, és főleg, hogy mindez a sovén restauráció háborút, vagy akár világégést kockáztat. Ehelyett beleállunk abba, hogy de, a CEU igenis teljesítette a törvényes előírásokat. Köszike. (Egyedül Hiller István tett érvényes kísérletet arra, hogy a CEU ügy lényegéről beszéljen. (A vonatkozó rész 6:20 körül kezdődik.)

Igen, Magyarország egy regresszív, múltba révedő, az „ősi értékeken” alapuló, bezárkózóan megmerevedett országnak készülődik, ahol „visszaáll a világ ősi rendje”. Ahol az úr az úr, a paraszt az paraszt, a munkás pedig kiszolgáltatott, a lehetőséget szépen köszönő célszerszám. Az „akinek semmije sincs, az annyit is ér” Lázárnál még elszólás volt, ma a kormányzati politika alapelve. Minden intézkedés, szabály a társadalmi mobilitás, az integráció ellen szól. A nők helye a konyha, dolga a szülés, és a köztes időben szolgálja ki szépen az urát, folyamatos csodálat mellett. (És tartsa a száját, ha „megnevelték”.) A gender studies ebbe rondít bele, mert az a változó világban változó nemi szerepeket vizsgálja, de változó világra, és főleg változó nemi szerepekre ma (kormányzati szinten) nincs szükség.

A sokszínűség erejének felismerése, tolerancia a mássággal szemben, társadalmi mobilitás az egyik oldalon, bezárkózó homogenitás, sovén nemzettudatba burkolózás a másikon. Együttműködés helyett nemzeti büszkeségen alapuló körkörös gyűlölet. Kultúra helyett látványsport – az ész helyett az erő tisztelete –, és ha mégis kultúra, akkor az legyen historizáló, történelmünket eufemizáló. (Mottó: „Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?”) Ez az irány, ez az áfium.

Az a baj a CEU-val, hogy ablak volt a világra. És ez a baj az Akadémiával is: a korszerű tudományt – hacsak nem magyar őstörténetről, sumerológiáról, rovásírás-kutatásról van szó – nem lehet bezárkózva csinálni, csak nemzetközi integrációban.

Nagyjából ennyit jelent a CEU ügy. Talán már értitek: nem a CEU költözött Bécsbe, hanem az a remény, hogy a 21. századhoz tartozunk.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.