Miért üldözte el a Fidesz a CEU-t?

  • Kincses Gyula
  • 2018. december 7.

Publicisztika

Aki belesétál abba a csapdába, hogy a faház az egy faház-e, vagy kő alapra rakott ház fából, avagy, hogy a kinti CEU diplomát ad-e, vagy csak oklevelet, az nagyon nem látja, miről szól a CEU-ügy.

Mindez csak ürügy, és főleg terelés. Nem egy egyetem sorsáról van szó, abból marad még itt elég. (Bár abból kiindulva, hány magyar egyetem fért be a világ 500 legjobb egyetemébe, önmagában egy jó egyetem elüldözése is veszteség, de ez a kisebbik kár.) A tét az, hogy egy bezárkózó, retrográd, múltba révedő ország leszünk/vagyunk-e, vagy szellemileg és kulturálisan integrálódunk a 21. századba. Modern Európa, vagy keleti despotizmus: e között választunk, mert itt és most két világkép küzd egymással. A CEU nem egy önálló ügy, hanem egy háború fontos vesztett csatája, egy végvár eleste. Ezért ügy a CEU, ezért ügy az akadémia függetlensége, mert mindez nem egyes intézmények sorsáról, hanem két világszemlélet harcáról szól. Az ellenzék (inkább az értelmiség) hatalmas felelőssége, hogy hagyták a közbeszédet a Fidesz által tematizálni, hagyták, hogy ráégjen Sorosra a „migránsokat akar betelepíteni, meg akarja változtatni Európa demográfiai összetételét” hazugsága, hagyták, hogy a „liberális” szitokszóvá, a pederaszta uzsorás szinonimájává váljon, mindez szalonzsidózással leöntve. Nem magyarázták el, hogy mi a vita valós lényege, és főleg, hogy mindez a sovén restauráció háborút, vagy akár világégést kockáztat. Ehelyett beleállunk abba, hogy de, a CEU igenis teljesítette a törvényes előírásokat. Köszike. (Egyedül Hiller István tett érvényes kísérletet arra, hogy a CEU-ügy lényegéről beszéljen. (A vonatkozó rész 6:20 körül kezdődik.)

Igen, Magyarország egy regresszív, múltba révedő, az „ősi értékeken” alapuló, bezárkózóan megmerevedett országnak készülődik, ahol „visszaáll a világ ősi rendje”. Ahol az úr az úr, a paraszt az paraszt, a munkás pedig kiszolgáltatott, a lehetőséget szépen köszönő célszerszám. Az „akinek semmije sincs, az annyit is ér” Lázárnál még elszólás volt, ma a kormányzati politika alapelve. Minden intézkedés, szabály a társadalmi mobilitás, az integráció ellen szól. A nők helye a konyha, dolga a szülés, és a köztes időben szolgálja ki szépen az urát, folyamatos csodálat mellett. (És tartsa a száját, ha „megnevelték”.) A gender studies ebbe rondít bele, mert az a változó világban változó nemi szerepeket vizsgálja, de változó világra, és főleg változó nemi szerepekre ma (kormányzati szinten) nincs szükség.

A sokszínűség erejének felismerése, tolerancia a mássággal szemben, társadalmi mobilitás az egyik oldalon – bezárkózó homogenitás, sovén nemzettudatba burkolózás a másikon. Együttműködés helyett nemzeti büszkeségen alapuló körkörös gyűlölet. Kultúra helyett látványsport – az ész helyett az erő tisztelete –, és ha mégis kultúra, akkor az legyen historizáló, történelmünket eufemizáló. (Mottó: „Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?”) Ez az irány, ez az áfium.

Az a baj a CEU-val, hogy ablak volt a világra. És ez a baj az Akadémiával is: a korszerű tudományt – hacsak nem magyar őstörténetről, sumerológiáról, rovásírás-kutatásról van szó – nem lehet bezárkózva csinálni, csak nemzetközi integrációban.

Nagyjából ennyit jelent a CEU-ügy. Talán már értitek: nem a CEU költözött Bécsbe, hanem az a remény, hogy a 21. századhoz tartozunk.

Mindez csak ürügy, és főleg terelés. Nem egy egyetem sorsáról van szó, abból marad még itt elég. (Bár abból kiindulva, hány magyar egyetem fért be a világ 500 legjobb egyetemébe, önmagában egy jó egyetem elüldözése is veszteség, de ez a kisebbik kár.) A tét az, hogy egy bezárkózó, retrográd, múltba révedő ország leszünk/vagyunk-e, vagy szellemileg és kulturálisan integrálódunk a 21. századba. Modern Európa, vagy keleti despotizmus: e között választunk, mert itt és most két világkép küzd egymással. A CEU nem egy önálló ügy, hanem egy háború fontos vesztett csatája, egy végvár eleste. Ezért ügy a CEU, ezért ügy az akadémia függetlensége, mert mindez nem egyes intézmények sorsáról, hanem két világszemlélet harcáról szól. Az ellenzék (inkább az értelmiség) hatalmas felelőssége, hogy hagyták a közbeszédet a FIDESZ által tematizálni, hagyták, hogy ráégjen Sorosra a „migránsokat akar betelepíteni, meg akarja változtatni Európa demográfiai összetételét” hazugsága, hagyták, hogy a „liberális” szitokszóvá, a pederaszta uzsorás szinonimájává váljon, mindez szalonzsidózással leöntve. Nem magyarázták el, hogy mi a vita valós lényege, és főleg, hogy mindez a sovén restauráció háborút, vagy akár világégést kockáztat. Ehelyett beleállunk abba, hogy de, a CEU igenis teljesítette a törvényes előírásokat. Köszike. (Egyedül Hiller István tett érvényes kísérletet arra, hogy a CEU ügy lényegéről beszéljen. (A vonatkozó rész 6:20 körül kezdődik.)

Igen, Magyarország egy regresszív, múltba révedő, az „ősi értékeken” alapuló, bezárkózóan megmerevedett országnak készülődik, ahol „visszaáll a világ ősi rendje”. Ahol az úr az úr, a paraszt az paraszt, a munkás pedig kiszolgáltatott, a lehetőséget szépen köszönő célszerszám. Az „akinek semmije sincs, az annyit is ér” Lázárnál még elszólás volt, ma a kormányzati politika alapelve. Minden intézkedés, szabály a társadalmi mobilitás, az integráció ellen szól. A nők helye a konyha, dolga a szülés, és a köztes időben szolgálja ki szépen az urát, folyamatos csodálat mellett. (És tartsa a száját, ha „megnevelték”.) A gender studies ebbe rondít bele, mert az a változó világban változó nemi szerepeket vizsgálja, de változó világra, és főleg változó nemi szerepekre ma (kormányzati szinten) nincs szükség.

A sokszínűség erejének felismerése, tolerancia a mássággal szemben, társadalmi mobilitás az egyik oldalon, bezárkózó homogenitás, sovén nemzettudatba burkolózás a másikon. Együttműködés helyett nemzeti büszkeségen alapuló körkörös gyűlölet. Kultúra helyett látványsport – az ész helyett az erő tisztelete –, és ha mégis kultúra, akkor az legyen historizáló, történelmünket eufemizáló. (Mottó: „Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban?”) Ez az irány, ez az áfium.

Az a baj a CEU-val, hogy ablak volt a világra. És ez a baj az Akadémiával is: a korszerű tudományt – hacsak nem magyar őstörténetről, sumerológiáról, rovásírás-kutatásról van szó – nem lehet bezárkózva csinálni, csak nemzetközi integrációban.

Nagyjából ennyit jelent a CEU ügy. Talán már értitek: nem a CEU költözött Bécsbe, hanem az a remény, hogy a 21. századhoz tartozunk.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.