"Mikor szakad le onnan?"

Publicisztika

Tudniillik a plafon, hacsak nem az egész mennyboltozat, habár mint arról első kézből - a húszmilliárdos sikítással vádolt Kulcsár Attila ügyvédjétől - értesülhettünk, a hírhedt pénzügyi szakember azért használta e közmegegyezésen nyugvó szavakat, magasba emelve tekintetét, mert "zajt hallottunk a fejünk fölül, és erre reagált így".

Tudniillik a plafon, hacsak nem az egész mennyboltozat, habár mint arról első kézből - a húszmilliárdos sikítással vádolt Kulcsár Attila ügyvédjétől - értesülhettünk, a hírhedt pénzügyi szakember azért használta e közmegegyezésen nyugvó szavakat, magasba emelve tekintetét, mert "zajt hallottunk a fejünk fölül, és erre reagált így". Oh, igen, minden bizonnyal kórosan túlsúlyos elefántok pingpongoztak az ügyészségi konditeremben Schobert Norbi fitneszprogramjának kihelyezett tréningjén, vagy Kulcsár nem tudta, hogy mit beszél (hogy a magyar nyelvben a plafon leszakadása mivel egyértelmű). Ám ennél némileg nagyobb bajnak tűnik, hogy a magyar közszolgálati televízióban vasárnap este közzétett kihallgatási felvételek simán képesek voltak azt a látszatot kelteni, hogy az ügyészség ott szereplő képviselői sem nagyon tudják, hogy mit beszélnek, hogy miről is van épp nagyban szó. És ezen az sem segít sokat, ha a Fővárosi Főügyészség az adás másnapján közleményben siet a köz tudtára adni, hogy a kihallgatáson minden a legnagyobb rendben ment, így kellett annak történnie, leginkább a holtbiztos eredményesség elérése céljából. Nyilvánvaló, kihallgatási metódusokon nem fogunk összeveszni velük, hisz legalább tizenöt éve abban a tudatban éltünk, hogy ők ahhoz jobban értenek, s az ember a mi életkorunkban már nem képes megszabadulni a rögeszméitől egyik napról a másikra. Az azonban mégiscsak elgondolkodtató, hogy miért dobott legalább a fél ország egy hátast attól, amit vasárnap este látott. Hiszen piszkosul nem igaz az, amit az ügyészség hétfői közleményében állít, miszerint "az ügyészség szakmailag megalapozott döntéseket hoz, melyeknek nem a nyilvánosság, hanem a bíróságok, illetve a felettes ügyészi szervek előtt kell megállni a helyüket...". Lévén ha a nyilvánosság nem fogadja el azt, amit az ügyészség művel, az olyanfajta társadalmi bizonytalansághoz vezet, ami hiányozna amúgy a fenének, de jól felismerhető hatásai már az ügy kirobbanása óta érezhetők. A szakmailag megalapozott döntéseknek pedig pont nem a nyilvánosságnak szánt közleményekben van a helyük, mert ott szimpla önfényezésként bírnak csupán megjelenni. Az adott közlemény azon része pedig, mely azt hangsúlyozza, hogy "az ügyészek szakmai szempontok alapján előre összeállították a Kulcsár Attilának feltett kérdéseket és kigyűjtötték, rendszerezték az elé tárt pénzügyi tranzakciókat", a televízióban bemutatott részletekkel semmiképpen sem támasztható alá. Sokkal inkább az ellenkezője.

És innentől csak ismételni tudjuk magunkat, hisz itt a múlt héten is e tárgyban volt szerencsétlenségünk értekezni. Azon leiratunkat így fejeztük be: "Az előérzeteink több mint baljósak. Többről szól manapság a K&H-ügy, mint tíz vagy húsz elsikkasztott milliárdról. Pedig már az is sok volt."

Többről bizony, például egy ország bizalmáról, melyet saját igazságszolgáltatásába vetett. Mely bizalom nélkül a normális emberi, társadalmi élet elképzelhetetlen. Márpedig nyakunkat rá, hogy ez a vasárnap este - továbbá az ügy múlt heti szerkesztőségi cikkünkben felidézett idevágó fejleményei - ezt a bizalmat jócskán aláásták. És aki mindezért a televíziót okolja, az azt is mondhatná, hogy az volt a baj, amikor lejöttünk a fáról. Tehát az illető - adott esetben az ügyészség - vagy tudatosan nem mond igazat, vagy olyannyira képtelen helyesen felmérni a körülötte zajló dolgok valódi jelentőségét, hogy magas feladatára egyáltalán nem alkalmas. Köztünk szólva másra se nagyon.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.