"Mikor szakad le onnan?"

Publicisztika

Tudniillik a plafon, hacsak nem az egész mennyboltozat, habár mint arról első kézből - a húszmilliárdos sikítással vádolt Kulcsár Attila ügyvédjétől - értesülhettünk, a hírhedt pénzügyi szakember azért használta e közmegegyezésen nyugvó szavakat, magasba emelve tekintetét, mert "zajt hallottunk a fejünk fölül, és erre reagált így".

Tudniillik a plafon, hacsak nem az egész mennyboltozat, habár mint arról első kézből - a húszmilliárdos sikítással vádolt Kulcsár Attila ügyvédjétől - értesülhettünk, a hírhedt pénzügyi szakember azért használta e közmegegyezésen nyugvó szavakat, magasba emelve tekintetét, mert "zajt hallottunk a fejünk fölül, és erre reagált így". Oh, igen, minden bizonnyal kórosan túlsúlyos elefántok pingpongoztak az ügyészségi konditeremben Schobert Norbi fitneszprogramjának kihelyezett tréningjén, vagy Kulcsár nem tudta, hogy mit beszél (hogy a magyar nyelvben a plafon leszakadása mivel egyértelmű). Ám ennél némileg nagyobb bajnak tűnik, hogy a magyar közszolgálati televízióban vasárnap este közzétett kihallgatási felvételek simán képesek voltak azt a látszatot kelteni, hogy az ügyészség ott szereplő képviselői sem nagyon tudják, hogy mit beszélnek, hogy miről is van épp nagyban szó. És ezen az sem segít sokat, ha a Fővárosi Főügyészség az adás másnapján közleményben siet a köz tudtára adni, hogy a kihallgatáson minden a legnagyobb rendben ment, így kellett annak történnie, leginkább a holtbiztos eredményesség elérése céljából. Nyilvánvaló, kihallgatási metódusokon nem fogunk összeveszni velük, hisz legalább tizenöt éve abban a tudatban éltünk, hogy ők ahhoz jobban értenek, s az ember a mi életkorunkban már nem képes megszabadulni a rögeszméitől egyik napról a másikra. Az azonban mégiscsak elgondolkodtató, hogy miért dobott legalább a fél ország egy hátast attól, amit vasárnap este látott. Hiszen piszkosul nem igaz az, amit az ügyészség hétfői közleményében állít, miszerint "az ügyészség szakmailag megalapozott döntéseket hoz, melyeknek nem a nyilvánosság, hanem a bíróságok, illetve a felettes ügyészi szervek előtt kell megállni a helyüket...". Lévén ha a nyilvánosság nem fogadja el azt, amit az ügyészség művel, az olyanfajta társadalmi bizonytalansághoz vezet, ami hiányozna amúgy a fenének, de jól felismerhető hatásai már az ügy kirobbanása óta érezhetők. A szakmailag megalapozott döntéseknek pedig pont nem a nyilvánosságnak szánt közleményekben van a helyük, mert ott szimpla önfényezésként bírnak csupán megjelenni. Az adott közlemény azon része pedig, mely azt hangsúlyozza, hogy "az ügyészek szakmai szempontok alapján előre összeállították a Kulcsár Attilának feltett kérdéseket és kigyűjtötték, rendszerezték az elé tárt pénzügyi tranzakciókat", a televízióban bemutatott részletekkel semmiképpen sem támasztható alá. Sokkal inkább az ellenkezője.

És innentől csak ismételni tudjuk magunkat, hisz itt a múlt héten is e tárgyban volt szerencsétlenségünk értekezni. Azon leiratunkat így fejeztük be: "Az előérzeteink több mint baljósak. Többről szól manapság a K&H-ügy, mint tíz vagy húsz elsikkasztott milliárdról. Pedig már az is sok volt."

Többről bizony, például egy ország bizalmáról, melyet saját igazságszolgáltatásába vetett. Mely bizalom nélkül a normális emberi, társadalmi élet elképzelhetetlen. Márpedig nyakunkat rá, hogy ez a vasárnap este - továbbá az ügy múlt heti szerkesztőségi cikkünkben felidézett idevágó fejleményei - ezt a bizalmat jócskán aláásták. És aki mindezért a televíziót okolja, az azt is mondhatná, hogy az volt a baj, amikor lejöttünk a fáról. Tehát az illető - adott esetben az ügyészség - vagy tudatosan nem mond igazat, vagy olyannyira képtelen helyesen felmérni a körülötte zajló dolgok valódi jelentőségét, hogy magas feladatára egyáltalán nem alkalmas. Köztünk szólva másra se nagyon.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.