Nyári mikulások

Publicisztika

A Magyar Rádió Közalapítvány elnöke, Gellért Kis Gábor egykori MSZP-képviselő a Magyar Rádiónak járó e havi apanázs (650 millió) több mint felét visszatartva mindösszesen 280 mikulás utalásához járult hozzá.

A Magyar Rádió Közalapítvány elnöke, Gellért Kis Gábor egykori MSZP-képviselő a Magyar Rádiónak járó e havi apanázs (650 millió) több mint felét visszatartva mindösszesen 280 mikulás utalásához járult hozzá. Nyilatkozatai szerint ez elegendő fedezet az esedékes járulék- és adóterhekre, a többi meg ráér. Döntését felelősségteljesnek nevezi: indoklása szerint a július végén távozott Kondor Katalin helyére másodjára sem sikerült elnököt választani, viszont a volt vezető által kinevezett Hollós János megerősítéséhez a közalapítványi kuratórium semmisségre hivatkozva nem járult hozzá. Gellért Kis úgymond a helyzet tisztázásáig nem akar ahhoz asszisztálni, hogy esetleg illegitim vezetésnek juttat pénzt.

A rádió körüli, a rendszerváltással másodpercre pontosan egyidős politikai haddelhadd újabb epizódjának vagyunk a tanúi. A különbség a korráb-biakhoz képest az, hogy az egyik fél (momentán a jobboldal) kormányzó korában körültekintőbben erősítette meg rádiós hadállásait, mint előtte bárki. Olyannyira, hogy azok mostanság, a baloldali kormány idején is kitartanak. A kormányerők meg semmit sem tudnak a helyzettel kezdeni, amit mi sem érzékeltet jobban, mint az, hogy első kínjukban Hollós helyébe egy ugyancsak bizonyított, hogy is mondjuk, nemzeti érzelmű szaktársat javasoltak. Pechükre azonban az ellenérdekű B-középnek még ő is büdös volt.

Nem árt világossá tenni: e felhajtás tétje, különösen a médiafogyasztási szokások utóbbi évekbeni átalakulása miatt, valójában egy-másfél órányi adásidő: lényegében a Krónikákra, e máig (főleg vidéken) igen hallgatott politikai hír(?)műsorokra szánt idő-keret. Mondjuk, e "kiválasztottság" meg is látszik a mondott produktumon, amely erőteljesen igyekszik megfelelni a rádióháború ez idő szerinti utolsó győztese, a Fidesz elvárásainak - úgy nagyjából hat-hét éve. Éppen ez az MSZP baja: hogy nem az ő elvárásainak felel meg. Az adófizetők meg várjanak még egy-két parlamenti ciklust, a rádió ráér akkortól közszolgáltatni - tapasztalataink alapján ekképp összegezhető mind a Fidesz, mind az MSZP közszolgálatimédia-stratégiája. E "programok" végrehajtásához mindig találni szakmabelieket, akik persze nyilván küldetésként élik meg ámokfutásaikat.

Ám oktalanság azt feltételezni, hogy a Magyar Rádió csak egy politikai magazinból meg csupa Kondor-Hollós-félékből (és az ellenoldali hasonszőrűekből) áll. De hát a politika, jobb- és baloldalon egyaránt, képtelen ezt fölfogni, holott másfél évtizedük volt rá. Mint ahogyan ennyi idő alatt az is leeshetett volna az ún. szakpolitikusoknak, hogy az a választói tömeg, amely rendre eldönti a voksolásokat (azaz a közélet iránt érdeklődő, de a döntését csak az utolsó napokban meghozó szavazók sokasága), távolról sem díjazza a politikailag kritikátlanul elfogult médiát. Az elmúlt tizenöt év legalábbis ezt mutatja: hiszen de eredményes volt is a Pálffy-féle Híradó vagy a 2002-es választási kampányban a Fideszért tudatos törvénysértést is vállaló "közszolgálati" adások, ugye?

A helyzet persze nem egyszerű: adva van egy kormányoldal, amelynek az előző kurzus néhány kreatúrája ha kell, ha nem, ott tesz keresztbe, ahol tud. (Aminek oka megítélésünk szerint elsősorban nem is a személyes politikai rokonszenvek, hanem a magas poszt megkívánta tehetség és morális tartás hiánya. Minden más ez utóbbiak következménye.) Ezt látjuk például a Nemzeti Banknál, a Legfőbb Ügyészségnél vagy a Magyar Rádiónál. De ha a kormány törekvései (a mostanié, a mindenkorié) arra irányulnak pusztán, hogy a szart fosra cseréljék, és a rádióval történtek ezt sugallják (igaz, a jegybanknál lezajlottak - a Monetáris Tanács bő-vítése - viszont nem), akkor, tisztesség ne essék szólván, mindannyian bekaphatják.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.