Ne játssz a pad alatt! - Maradjon-e a szabad iskolaválasztás?

  • Horn Dániel
  • 2007. november 15.

Publicisztika

Lamperth Mónika szociális és munkaügyi miniszter a minap az MSZP pedagógustagozatának ülésén megpendítette, hogy a gyerekek közötti esélyegyenlőség megteremtésének érdekében felül kellene vizsgálni a szabad iskolaválasztást. E gondolat egy magát szociáldemokratának tartó kormánytól nem meglepő, és nem egyedi az európai történelemben.

Lamperth Mónika szociális és munkaügyi miniszter a minap az MSZP pedagógustagozatának ülésén megpendítette, hogy a gyerekek közötti esélyegyenlőség megteremtésének érdekében felül kellene vizsgálni a szabad iskolaválasztást. E gondolat egy magát szociáldemokratának tartó kormánytól nem meglepő, és nem egyedi az európai történelemben. De a magyar rendszerben nem tartom helyesnek a módszert, amivel a javaslat a kitűzött célt el kívánja érni; elhibázott az időzítése is; és a személy sem az, akinek meg kellett volna tennie. Már ha a javaslat komoly.

*

A magyar közoktatási rendszer a német, avagy a konzervatív rendszerekhez hasonlítható. Ezeket viszonylag korai, 10-11 éves korban végrehajtott szelekció és párhuzamos oktatási struktúra jellemzi (például szakiskola, szakközépiskola, gimnázium). E rendszer - logikusan - a szabad iskolaválasztás nélkül nemigen működne, hisz annak híján nem lehetne párhuzamos iskolai struktúrát fenntartani. A magyar iskolások legnagyobb része ugyan "csak" 14 éves korban választ magának iskolatípust, ám egy nem elhanyagolható, válogatott csoport már itthon is 10 vagy 12 évesen bekerül a kisgimnáziumokba. Az iskolák közötti szelekció nagy részét épp ezek a 6, illetve 8 osztályos gimnáziumok okozzák. A szabad iskolaválasztás megszüntetésével ezen iskolák és tanulók jogviszonyát is át kellene gondolni.

A szabad iskolaválasztás joga mellett Magyarországon adott a szabad iskolaalapítás joga is, azaz bárki alapíthat iskolát, ha az megfelel a törvény rendelkezéseinek. Ha megszüntetjük a szabad iskolaválasztást, de fennmarad a szabad iskolaalapítás joga, tehetősebb honfitársaink feltehetően magániskolákba járatják majd a gyermekeiket. Ez javítana ugyan a jelenlegi rendszeren - legalább nem az adófizetők pénzén tartanánk fenn az elitiskolákat -, de az iskolák közti különbségeket nem csökkentené.

Az iskola belső életét most jórészt a fenntartó szabályozza, ebbe az állam minimálisan szól bele. Leginkább csak a fejkvótát utalja ki a fenntartónak, amely ezt saját belátása szerint oszthatja szét iskolái között. A rendszer logikája szerint az iskolák minőségét az iskolák közötti verseny szavatolná: a szülők azzal fejezhetik ki nemtetszésüket, hogy másikat választanak a gyereküknek. Lábbal szavaznak. A fenntartó így eleshet a tanuló után járó fejkvótától - és mivel ezt nem szeretné, kénytelen lesz jobb iskolát csinálni. Egy másik, a magyar közoktatási rendszerben kevéssé működő minőségnövelő mechanizmus lehetne a szülői tiltakozás. A szülők nem iskolaváltással nyomatékosíthatnák minőségi kifogásaikat, hanem úgy, hogy hangot adnak elégedetlenségüknek. Például leváltják az iskolaigazgatót. Vagy az önkormányzat oktatásért felelős vezetőjét; esetleg a polgármestert. Ez utóbbit ma Magyarországon négyévente lehet megtenni, pont míg a gyerek kijár egy iskolai fokozatot, ráadásul az oktatás sajnos még nincs a legfontosabb választási kérdések között.

A jelenleg hatályban lévő közoktatási törvény az MDF-kormány alatt készült. Azóta nyolc éven át magukat liberálisnak valló SZDSZ-es és négy éven át magukat konzervatívnak valló fideszes oktatási minisztereink voltak. És bár mindegyik - a maga módján - tett intézkedéseket az esélyegyenlőtlenség felszámolására, döntően egyikük sem nyúlt hozzá az oktatási intézményrendszerhez. Az SZDSZ-es miniszterek nem kívántak drasztikusan beavatkozni az egyébként is igen liberális oktatási struktúrába, a fideszesek meg, némely centralizációs intézkedést nem számítva, azért lehettek elégedettek, mert a rendszer tökéletesen kiszolgálja a középosztályt.

Az európai történelemben azonban számos olyan szociáldemokrata oktatási reform volt, amely - hasonlóan ahhoz, amit a miniszter aszszony sugall - az oktatási szolgáltatás egységesítéséhez vezetett. Az egységes, úgynevezett komprehenzív rendszer a svéd, illetve általában a skandináv modellekre jellemző. Ebben minden tanuló pontosan ugyanazt az állami oktatást kapja, addig, ameddig csak lehet. Szelekció nélkül. Ez általában 16 éves korig működik. E rendszer legfontosabb eleme az egységes iskola: bárhova is iratkozik be a tanuló, 16 éves koráig ugyanazzal a tantervvel, ugyanúgy képzett tanárral, ugyanolyan oktatási módszerekkel találkozik. E modellben a szabad iskolaválasztásnak nincs jelentősége. Nem meglepő tehát, hogy az MSZP majd 10 évnyi kormányzás után előállt az oktatási rendszer egységesítésének gondolatával. A szabad iskolaválasztás megszüntetésével nem az a legnagyobb baj, hogy alapvetően kárhozatos elképzelés lenne.

E hirtelen jött szociáldemokratizmus más okokból aggályos.

Ha a jelenlegi rendszerből kiemeljük egyik legfontosabb ösztönzési mechanizmusát, a lábbal szavazást, vajon mi lesz helyette? Jogokat kellene adni - például - a szülőknek, ami az egész önkormányzati struktúra átformálásához vezethet. Egy olyan alapvető jog megváltoztatása, mint a szabad iskolaválasztásé, strukturális kérdések sokaságát veti fel: a miniszter asszony ezekről nem nyilvánult meg. A szabad iskolaválasztást önmagában nem lehet megszüntetni a magyar rendszerben, ehhez sokkal drasztikusabb változások szükségesek.

A rossz időzítés alatt nem azt értem, hogy a kormány már így is elég sok fronton vívja csatáját, s egy újabb megnyitása nem sok sikerrel kecsegtet. Hanem a közoktatási törvény 2005. decemberi módosítását (Ktv. 66. §), amely így szól: "Ha az általános iskola a kötelező felvételi kötelezettsége teljesítése után további felvételi, átvételi kérelmeket is teljesíteni tud, és valamennyi felvételi kérelmet helyhiány miatt nem tudja teljesíteni, az általános iskola sorsolás útján dönt. A sorsolásra a felvételi kérelmeket benyújtókat meg kell hívni. Sorsolás nélkül is felvehető a halmozottan hátrányos vagy sajátos nevelési igényű tanuló, továbbá az a tanuló, akinek sajátos helyzete indokolja. A sajátos helyzetet a helyi önkormányzat rendeletben állapítja meg." Azaz 2007 szeptemberétől lehet ugyan más iskolát választani, s így a szabad iskolaválasztás alaptörvényben meghatározott jogán nem esik csorba, de az általános iskola nem válogathat a jelentkezők között. Ha többen jelentkeznek, mint ahány hely a körzetesek beiskolázása után maradt, sorsolnia kell; és ha az önkormányzat úgy kívánja, előnyt kell biztosítania a hátrányos helyzetűeknek. Lamperth bejelentése tehát pont arra az időre esett, amikor saját kormánya bevezetett egy, a rendszerrel kompatibilis, de az esélyegyenlőséget valószínűleg elősegítő törvénymódosítást. E módosítás egyik nagy előnye nemcsak az, hogy belesimul a jelenlegi rendszerbe, hanem az is, hogy eddig nagyobb konfliktusok nélkül elfogadták. Működni kezdett - noha az eredményei természetesen még nem látszanak.

Mármost, a miniszter asszony vagy nem tud a törvénymódosításról, vagy tudatosan tovább erőlteti a "reformokat". Már az is furcsa, hogy egy oktatási kérdést a szociális és munkaügyi miniszter, és nem a párttársa, az oktatási (de-főleg-persze-kulturális) miniszter birizgál. Lehet, hogy a szocialista párt az oktatási intézményrendszer reformját tervezi egy-két éven belül, és úgy érzi, már most hozzá kell szoktatni a népet az újhoz. Ez erősen kétséges, tekintve, hogy a képviselők többsége boldog lenne, ha két év múlva nem a reform szó kötődne az MSZP nevéhez. Az ötlet, és másra tényleg nehéz gondolnunk, jelen formájában csak zajkeltésre való.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.