Nem egy, de legfeljebb kettő! – A tankönyvpiac végnapjai

Publicisztika

Magyarországon a jövő év elejétől megszűnik a tankönyvpiac. Tankönyvvé azokat a munkákat lehet majd nyilvánítani, melyeket Balog Zoltán miniszter erre érdemesnek tart. Évfolyamonként azokból is maximum kettőt.

Több mint egy éve sejthető, hogy a kormány a tankönyvpiac államosítására, lenyúlására készül (ők mindezt az „állami felelősségvállalás megteremtésének” nevezik). Írtam is erről korábban (itt és itt), arra viszont én sem számítottam, hogy az elgondolás a maga brutalitásában a parlament elé kerül. Benne volt a pakliban, hogy létrehoznak egy állami tankönyvkiadót, majd felturbózzák támogatásokkal meg pályázati pénzekkel a piaci szereplők kárára. Ez – plusz a kerettantervek utolsó pillanatban történő kiadása, a terjesztésért felelős állami vállalat, a Kello korábbinál magasabb árrése – kétségkívül számos kisvállalkozást tönkretett volna, de a nagy múltú és magas szakmai értéket képviselő kiadók könyveit továbbra is választhatták volna az iskolák (és miért ne tennék, ha azok jobbak, mint az állami tankönyvek?).

Minek ennyi?

Minek ennyi?

Fotó: Bruzák Noémi/MTI

Balog Zoltán miniszter vasárnap este benyújtott törvényjavaslata – melyet minden számítás szerint kedden megszavaznak a kormánypárti képviselők – azonban kimondja, hogy innentől évfolyamonként és tantárgyanként legfeljebb két tankönyv biztosítja a választás szabadságát. Hoffmann Rózsa államtitkár ősszel lenyilatkozta, hogy a kormány nem készül államosításra, illetve nem foglalkoznak az „egy évfolyam, egy tárgy, egy tankönyv” híreszteléssel. Nem is egy tankönyv lesz, de legfeljebb kettő!

A törvényjavaslat létrehozza az „állami tankönyvfejlesztésért és -kiadásért felelős” szervet; kimondja, hogy tankönyvvé nyilvánításra a továbbiakban az Oktatási Hivatal mellett pályázat vagy kísérleti tankönyvfejlesztés útján közvetlenül a miniszter is jogosult lesz. Megszünteti továbbá a Tankönyves Vállalkozók Országos Testületét, pontosabban – egészen a takarékszövetkezetek államosítására emlékeztető módon – kimondja, hogy össze kell hívni a közgyűlést, és fel kell oszlatni a testületet.

Az indoklás a szokásos nívón mozog, azaz lényegében megismétli a rendelkező rész állításait, illetve azt a pofátlan hazugságot is elsüti, hogy a kiadóvállalatok közreműködése miatt ellátási nehézségek léphetnek fel. Ezzel szemben közismert, hogy idén éppen az állami terjesztő, a Kello szerencsétlenkedései miatt nem érkeztek meg időben a tankönyvek, sőt vélhetően a mai napig is akadnak hiányok.

Egyetlen „valódi” érvként az merül fel, hogy a tankönyves vállalkozások bizony profitot termelnek. A tájékozatlan olvasó ezek alapján azt hihetné, hogy a tankönyvpiac a hazai kapitalizmus vadhajtása, és eddig bármely őrült adhatott ki tankönyvet, holott erről szó sincs. A tankönyvek eddig is a Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek meglehetősen szigorú előírásai szerint készültek, a tankönyvvé nyilvánítás szabályai pedig egyéb pedagógiai szempontokat és ármegkötéseket is tartalmaztak. Az természetesen csak helyeselhető, hogy az állam korlátok közé szorítja a tankönyvpiaci szereplőket. Amellett is hozhatók fel érvek, hogy az egységes kimeneti szabályozás mellett szűkebbre szabott kerettantervek kiadása is szükséges (bár az esélyegyenlőséget szerencsésebb volna az oktatás szegregáltságának mérséklésével, felkészült pedagógusok hátrányos helyzetű térségekbe irányításával előmozdítani). Még az sem visszafordíthatatlan tragédia, hogy a tantervek erős ideológiai színezetet kaptak, vélhetően Wass Albertről is lehet tisztességes, némi kritikai olvasatra is ösztönző tankönyvi fejezetet írni. Az új szabályozás viszont kendőzetlenül azt jelenti, hogy az állam oldalszámra lebontva bele fog szólni az egy, de legfeljebb két tankönyv tartalmába. Még azt is leírták, hogy Balog utasíthatja a tankönyvfejlesztésért és -kiadásért felelős szervet soron kívüli átdolgozásra.

Minden további kérdést kormányrendelet fog tisztázni, így jelenleg nem világos, hogy az elvileg objektív kritériumok alapján ítélő Oktatási Hivatal hogy a viharban fog évfolyamonként éppen két könyvet a tankönyvjegyzékre engedni. Más tippem nincs, mint hogy csak az állami cég fordulhat majd a hivatalhoz, a piaci szereplőknek meg marad a miniszteri pályázat. Az indoklás szerint ugyanis olyan hiányterületeken, ahol még nem fejlesztették ki az egyentankönyveket, az állam „nem zárja ki a piaci szereplők bevonásának lehetőségét.” Úgy okoskodott tehát a kormány, hogy ha a Kellóhoz hasonló bénázás miatt néhány könyvet nem tudunk megcsinálni, majd segítenek azok, akiknek előzőleg elvettük a megélhetését. Hát, ha én tankönyvkiadó lennék, aligha fizetnék alkalmazottaimnak a bevonás ki nem zárt lehetőségétől elájulva.

Tényleg, mit is csinálnék most, ha tankönyvkiadó lennék?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.