A múlt velük kezdődik – A Nemzeti Emlékezet Bizottságról

  • Unger Anna
  • 2013. december 31.

Publicisztika

Egyik ámulatból a másikba esik az ember: a bíróság politikai múltjára tekintettel helybenhagyja Nyers Rezső nyugdíjpótlék-megvonását, eközben Áder János Pozsgay Imrét díszvacsoráztatja, Navracsics Tibor pedig a kommunista múlt egyszer és mindenkorra szóló feltárásáról nyújt be törvényjavaslatot.

A múlt újraírása "az átmenet zavaros évtizedei"-vel kezdődött 2010 nyarán, aztán jött az alaptörvény preambuluma, ami 1944-ben elvesztett szuverenitásunk visszaszerzését már a zavaros évtized kezdetére, 1990-re tette. Aztán jöttek az állampárt és jogutódjainak erkölcsi felelősségét taglaló átmeneti rendelkezések – ám mivel az Alkotmánybíróság kihajította, a kétharmadnak az alaptörvény normaszövegébe kellett ezeket a rendelkezéseket bepakolnia (ezt tartalmazta többek között az idén tavasszal elfogadott hírhedt negyedik módosítás). Nem akárhonnan tehát, az alaptörvényből ered a kötelezettség a Nemzeti Emlékezet Bizottságának létrehozására. Az igazságügyi miniszternek nem volt mit tennie, meg kellett írnia és be kellett tolnia a parlament elé a törvényjavaslatot.

false

 

Fotó: MTI

A tervezet nem kavart nagy port, sok módosító indítvány nem is érkezett hozzá, és az a kevés is a részleteken javítana – a kritikus azonnal magára húzhatná a komcsivédő bélyeget. Ki az, aki akadályozná a kommunista diktatúra hatalmi működésének feltárását, a kommunista hatalombirtokosok előjogainak lebontását, a még köztünk élő bűnösök felelősségre vonását?

Csakhogy nem kell ahhoz komcsibérencnek lenni, hogy az új emlékezetpolitikai intézmény ellentmondásai szemünkbe tűnjenek.

Büntetőeljárást kezdeményezhet

A törvénytervezet általános indokolása szerint "a zavaros átmenet után valós társadalmi igény mutatkozott, hogy a közéletben alapkövetelménnyé váljon a felelősség, a hitelesség és az elszámoltathatóság". Ez jó érv: és alig is csorbítja az érvényét, hogy a fenti értékekre a "zavaros átmenet" alatt is erős társadalmi igény mutatkozott, viszont megvalósulásuk ma sem magától értetődő (lásd például a következő kormányok kezének megkötését, vagy a bántalmazó képviselők mentelmi jogának fel nem függesztését).

Látnunk kell azt is, hogy az elmúlt 23 évben sok mindent meg lehetett tudni a szocializmus működéséről (még ha az állambiztonsági adatokhoz való hozzáférés akadályozása miatt e tudásunk csak korlátos lehet is). De a törvényjavaslat közvetetten az eddigi tudományos eredményeket eliminálja, amikor a múltfeltárás, a múltfeldolgozás és a hozzáértő kutatás jelszavaival alapítja meg a NEB-et. És vajon tényleg meg kell-e állni a diktatúrákat fürkésző nemzeti emlékezetnek 1944 decemberénél, vagy érdemes lenne pár hónapot, évet, esetleg évtizedet még menni visszafelé? Azt hiszem, 1944 decembere előtt is lenne mit kutatni - a törvényjavaslat mégis úgy beszél a 20. századról, mintha a magyar diktatúrakorszak csak ekkor kezdődött volna.

A bizottság három tagját a parlament kétharmada választja, egy-egy tagját pedig az MTA elnöke és az igazságügyi miniszter delegálja. Megbízatásuk 9 évre szól, s kapnak mellé egy hivatalt is, köztisztviselőkkel és közalkalmazottakkal, no és költségvetési forrásokkal felszerelve. Feladatuk az lesz, hogy "általános hatáskörrel ellátja a kommunista diktatúrák (sic!) hatalmi működésének, a hatalmat birtokló személyek és szervezetek szerepének feltárását", és munkájuk eredményeit közre is adják. A diktatúrák alighanem elírás, mert a törvény végig egyes számban, diktatúraként említi ezt az időszakot: azaz az Ideiglenes Nemzetgyűlés megalakulásától (1944. december 21.) az első szabadon választott parlament alakuló üléséig (1990. május 2.) tartó kort. A bizottság fogja meghatározni, "mely szerepek, megbízatások, foglalkozások, tisztségek betöltése minősül kommunista hatalombirtoklásnak, és mely szervezetek minősülnek kommunista hatalombirtokosnak". Mindennek különös jelentőséget az ad, hogy a testület tényállításai, jelentései bíróság előtt nem támadhatók meg, jogorvoslatnak, fellebbezésnek helye nincs, miközben "kutatásai alapján a büntetőjogilag felelősnek tartott személyekkel szemben büntetőeljárás lefolytatását kezdeményezheti".

Megfellebbezhetetlenül

A tervezet ugyanakkor részletezi is, milyen körre érvényes a vizsgálódás: a Munkásőrség, a DISZ, a KISZ, az Ifjú Gárda, az MKP, a Szociáldemokrata Párt, az MDP és az MSZMP vezetői, valamint az állambiztonsági szolgálatok, a Minisztertanács, a minisztériumok vezetői, az összes rangú és szintű tanácselnök, állami vállalatok és intézmények vezetői. Ez utóbbi azonban nincs pontosan meghatározva, így nem világos, hogy a felcsúti óvoda 1967-ben vagy a miskolci színház 1989-ben olyan állami intézménynek számít-e majd, amelynek a vezetőit vizsgálni kell. Mi legyen a tanácselnök-helyettesekkel, szakszervezeti tisztségviselőkkel? Márpedig munka lesz bőven, mert a törvény szerint vezetőnek minősülnek nemcsak a fenti szervezetek első titkárai, a PB- és KB-tagok, de a területi és vállalati pártbizottságok tagjai is.

A törvény különösebb hozzáértést vagy tudományos teljesítményt nem vár el a NEB tagjaitól: elég egy jogi vagy társadalomtudományi mesterdiploma, és ötéves munkaviszony ilyen diplomákhoz kötött beosztásban. Vagyis akár egy hatodik éve közvélemény-kutatóként dolgozó szociológus is tagja lehet a testületnek - sem tudományos fokozat, sem jogi szakvizsga, vagyis a legalapvetőbb szakmai minősítés nem követelmény, elég, ha "kiemelkedő tudású elméleti szakember" az illető. Bizottsági tag azonban csakis 1972. február 14-e után született személy lehet. A dátum szimbolikus: a titkosszolgálatok átszervezésére 1990. február 14-én került sor, és csak a nagykorúságukat ez után betöltők alkalmasak a posztra. Az előélettel azonban más összeférhetetlenséget a törvényjavaslat nem tartalmaz, így akár az is előfordulhat, hogy valaki középiskolás korában KISZ-titkár volt, ám most a bizottság tagja lehet.

Ezt az ellentmondást csak erősíti a bizottság alá szervezett hivatal személyi - vagyis a tényleges kutatókra és kiszolgáló személyzetre vonatkozó - szabályozása. A törvényjavaslat ugyanis kizár e körből mindenkit, aki 1990. február 14. előtt titkosszolgálati tevékenységet folytatott, illetve aki a korábbi állampártok vagy kapcsolódó szervezetek tagja vagy foglalkoztatottja volt. (Némi enyhítés csak az MSZMP-nél jár, ebben az esetben ugyanis a kizártak vagy kilépők tagsága nem számít kizáró oknak.) A korlátozás legalább annyira érthető, mint amennyire meghökkentő, hisz a tervezetet mégiscsak egy olyan párt jegyzi, amelynek kormányában számos tagnak pártállami múltja van, s amely állami tisztségek élére is szívbaj nélkül nevez ki akár állambiztonsági előélettel rendelkező figurákat is. Kövér László, Hoffmann Rózsa, Martonyi János, Pintér Sándor, Kerényi Imre, Schmitt Pál - sorolhatnánk a neveket napestig, a törvényjavaslat meghatározása szerint egyikük sem lehetne munkatársa a Nemzeti Emlékezet Bizottsága hivatalának. Ellenben mindenfajta alapos kutakodás nélkül, jelenleg ismert életrajzuk alapján már most bármelyikükről készíthetne a hivatal olyan megfellebbezhetetlen jelentést, mely szerint kommunista hatalomgyakorlók voltak: párttagként, minisztériumi vezetőként, pártintézeti foglalkoztatottként, állami intézmény vezetőjeként.

*

A múlt ismerete nélkül demokratikus, plurális társadalom nem létezhet. De ennek a tudásnak a megszerzését aligha segíti ez a szervezet, amelyet évtizedekkel később, ellentmondásos kinevezési szabályok szerint hoz létre egyetlen politikai erő. Bőven elegendő lenne ehhez az a volt állambiztonsági iratok nyilvánosságára és kutathatóságára vonatkozó módosítási csomag, amelyet a törvényjavaslat utolsó szakaszai tartalmaznak. Kutasson, írjon és olvasson mindenki kedvére. A történelem nem megfellebbezhetetlen állami igazságosztásból, hanem sok-sok egymással is vitatkozó, egymásra reflektáló, érvelő narratívából áll majd össze.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”