Önerőből - Demokrácia és egyházi struktúra

  • Mártonffy Marcell
  • 2011. március 24.

Publicisztika

A katolikus egyház a felvilágosodás és a francia forradalom korszakától kezdve a II. vatikáni zsinatig (1962) mentalitás- és intézménytörténetének legrögösebb útszakaszát járta be. Szekuláris uralmának zsugorodását a modernitással és a demokráciával folytatott küzdelemben sokáig vereségként, fokozatos pozícióvesztésként fogta fel. Az I. vatikáni zsinaton a pápa csalatkozhatatlanságának dogmájával próbálta megerősíteni kettős hatalmának maradék felét, "lelki hatalmát" hívei fölött. A 20. század elejétől (már a modernség biztosította létfeltétek között és a modern médiumok segítségével) antimodernista harcot vívott a szocializmus és a liberalizmus ellen, de épp így a teológiai "modernizmus" ellen is. Restaurációs elképzeléseit lassacskán felváltotta az a reálpolitikai stratégia, amelyet az európai konzervatív pártokkal együttműködve igyekezett megvalósítani. Társadalomképét a két világháború között a korporatista államban vélte megtestesülni; Mussoliniben, Franco tábornokban, Salazarban partnerre talált, Hitler Németországában kisebb veszélyt látott, mint a kommunizmusban és a szabadelvűségben. Főként laikus reformerőinek törekvése nyomán azonban a II. világháború után nemcsak szemlélője volt az európai demokrácia felépítésének, hanem tevékeny résztvevője is. A II. vatikáni zsinaton amellett foglalt állást, hogy a lelkiismereti és vallásszabadság az emberi személy méltóságában gyökerezik: nem csupán az egyház által hirdetett igazság felismerésére való, hanem önérték. Amikor pedig 2002-ben II. János Pál hozzászólt az európai alkotmány tervezetéhez, mindössze azt kérte, hogy az alkotmány a kereszténység által is közvetített értékekként ismerje el a személy méltóságát, a lelkiismereti és szólásszabadságot, a szolidaritást és a többi alapjogot. Amikor tehát keresztény értékekről esik szó, akkor ezeken - tágabb európai kontextusban - a katolikus nyelvhasználat is elsősorban a demokrácia értékeit érti. Az egyházi tanítás sajátosabb elemeit, a család és a megfogant élet védelmét, a közjót és a vallásszabadságot ezek környezetében helyezi el. A 20. század végére a katolicizmus megkésve ugyan, de sok mindent befogadott diskurzusába abból, ami ellen nemrég még hadakozott.

A katolikus egyház a felvilágosodás és a francia forradalom korszakától kezdve a II. vatikáni zsinatig (1962) mentalitás- és intézménytörténetének legrögösebb útszakaszát járta be. Szekuláris uralmának zsugorodását a modernitással és a demokráciával folytatott küzdelemben sokáig vereségként, fokozatos pozícióvesztésként fogta fel. Az I. vatikáni zsinaton a pápa csalatkozhatatlanságának dogmájával próbálta megerősíteni kettős hatalmának maradék felét, "lelki hatalmát" hívei fölött. A 20. század elejétől (már a modernség biztosította létfeltétek között és a modern médiumok segítségével) antimodernista harcot vívott a szocializmus és a liberalizmus ellen, de épp így a teológiai "modernizmus" ellen is. Restaurációs elképzeléseit lassacskán felváltotta az a reálpolitikai stratégia, amelyet az európai konzervatív pártokkal együttműködve igyekezett megvalósítani. Társadalomképét a két világháború között a korporatista államban vélte megtestesülni; Mussoliniben, Franco tábornokban, Salazarban partnerre talált, Hitler Németországában kisebb veszélyt látott, mint a kommunizmusban és a szabadelvűségben. Főként laikus reformerőinek törekvése nyomán azonban a II. világháború után nemcsak szemlélője volt az európai demokrácia felépítésének, hanem tevékeny résztvevője is. A II. vatikáni zsinaton amellett foglalt állást, hogy a lelkiismereti és vallásszabadság az emberi személy méltóságában gyökerezik: nem csupán az egyház által hirdetett igazság felismerésére való, hanem önérték. Amikor pedig 2002-ben II. János Pál hozzászólt az európai alkotmány tervezetéhez, mindössze azt kérte, hogy az alkotmány a kereszténység által is közvetített értékekként ismerje el a személy méltóságát, a lelkiismereti és szólásszabadságot, a szolidaritást és a többi alapjogot. Amikor tehát keresztény értékekről esik szó, akkor ezeken - tágabb európai kontextusban - a katolikus nyelvhasználat is elsősorban a demokrácia értékeit érti. Az egyházi tanítás sajátosabb elemeit, a család és a megfogant élet védelmét, a közjót és a vallásszabadságot ezek környezetében helyezi el. A 20. század végére a katolicizmus megkésve ugyan, de sok mindent befogadott diskurzusába abból, ami ellen nemrég még hadakozott.

Ily módon azonban számonkérhetővé is tette saját alkotmányát. Elszánt teokraták ezért jogosan emlegetnek ördögi cselvetést, és a teológiai gondolkodásban ugyanezért csapnak össze szögesen eltérő felfogások. A római hivatalosság szívesen tüntet fel egyetlen kollektív alany ("az egyház") szándékaként tanítást és intézkedést vagy épp politikai rokonszenvet és pártvonzalmat. Ezt azonban csak annak árán teheti, hogy elleplezi a katolicizmus modernségbeli történetének legfontosabb kérdését: hogyan egyeztethető össze tekintélyi centrumának kizárólagosságigénye az érvekkel alátámasztott nézetek sokféleségével, "elképzelt közösségének" egyneműsége az életformák eltűnésének és keletkezésének ellenőrizhetetlen mozgásával? És nem saját hierarchiaeszményének történeti-kulturális mintáját közvetíti-e minden más előtt azzal, hogy bár kiegyezett plurális környezetével, változatlanul a zárt önazonosság megőrzésére és átörökítésére összpontosít? Vagy másként: a 18. századi abszolutista állam mintájára szerveződő egyház kiállhat-e meggyőzően a demokrácia és a jogállamiság mellett?

Amikor megválasztásának előestéjén a jelenlegi pápa a "kisded nyáj" kitartásának fontosságáról beszélt, ésszerűen jelölte ki az egyház helyét a választható hagyományok szekularizáció utáni kínálatában. Nem sokkal később, 2005 decemberében a "szakítás hermeneutikájának" fogalmát bevezetve igyekezett afféle katolikus '68-asokká stilizálni a zsinati kezdeményezés következetes folytatóit, és szembeállítani őket a II. János Pál idején elindult revíziós folyamat híveivel, akik ezentúl a "reform (avagy folytonosság) hermeneutikája" jelszóról lesznek felismerhetők. Elgondolásának gyakorlati vetülete egy olyan egyházkép, melyben az engedelmes közösség a vitán fölüli tanítás, a szigorú erkölcsi rend és nem mellesleg a szabályozott látvány felmutatásával, a töretlen hagyomány reprezentációjával kínál érvényes választ az "új átláthatatlanság" okozta globális elbizonytalanodásra. A II. vatikáni zsinaton elindult modernizációs kísérlet nagy korszakát, az 1960-as és '70-es éveket a valódi kölcsönösségen alapuló, kockázatokat vállaló nyitás idealizmusa jellemezte. Napjainkban az újabb római intézkedések a múltidézés konjunktúráját érzékelve - tehát pontos kordiagnózis alapján - a párbeszéd módosított elvét szilárdítják meg: minden dialógus alapja az erős "történelmi" identitás. Más keresztény egyházak, a többi vallás és a világ viszonylatában a kiöregedő zsinati nemzedék kezdeményezőkészségét és kísérletező kedvét ismét a katolikus meggyőződés elsőbbségének hangoztatása váltja fel. A visszahátrálás talán érthető, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy az elvben határtalan beszélgetés idejében olyan intézményi képlet születik, amelyben a hagyományőrzés szándéka magára ismer. Egy formáiban és lényegi üzenetében leegyszerűsödött (alkalmasint letisztult) ökumenikus modell - a hagyomány itt-ott már megkezdődött jövője - sokak szemében egyelőre összeegyeztethetetlennek tűnik a katolikus egyház szerteágazó tanrendszerével és gazdag kulturális múltjával. A felekezeti határait védő katolicizmus azonban már csak részlegességének tényéről megfeledkezve ragaszkodhat a nevében kifejeződő egyetemességéhez. Az így előálló disszonancia - melyhez az is hozzájárul, hogy az egységes rend látszata időről időre fikciónak bizonyul - az egyházon belül és kívül is elbonyolítja az értékek közvetítésére és a közvetítés értékére vonatkozó kérdést.

Az emberi méltóságról

A közelmúlt pedofíliabotrányai előidézte válságra, s közvetve II. János Pál és XVI. Benedek ellenreformjára reagálva ez év februárjában a német nyelvterület felsőoktatási intézményeiben tanító mintegy négyszáz katolikus teológus közül több mint kétszázan írták alá azt a memorandumot, amely az egyház szerkezeti átalakulását sürgeti. Figyelemre méltó, hogy a kritikusok kritikusai mindenekelőtt a helyzetértékelés mélységét hiányolják a reformköveteléseket megfogalmazó hittudósok írásából. Az egykori német professzor, jelenleg vatikáni bíboros, Walter Kasper szerint a struktúrareform sürgetése azért felszínes, mert a szabadság társadalmaiban az egyháztól való elvándorlás fő oka nem az intézmény korszerűtlensége vagy pillanatnyi válsága. Súlyosabb ennél az általános "Isten-válság", vagyis a hit és a hagyományhűség megfogyatkozása. (Megjegyzendő, hogy e vélekedésével épp a bíboros bizonyul felületesnek: az Isten-válság kifejezés hatásos, de nem találó idézet. Eredetileg - Johann Baptist Metz teológiájában - az Auschwitz utáni állapotra és ezen belül az egyházi beszédmódok tanácstalanságára utal.) A dorgáló hozzászólás azt a klasszikus formulát ismétli meg, hogy a szervezet "demokratizálása" nem oldana meg semmit - ellenkezőleg: evilági érdekeknek engedve az egyház transzcendens valóságát és isteni alkotmányát vonná kétségbe.

Nyilvánvaló azonban, hogy a szent rend formai öröksége, a felsőbb akaratot megtestesítő tekintély kultusza és a nép feltétlen engedelmessége távolról sem idő feletti alakzatot rajzol ki. Nem a küldetés időtlen médiuma, hanem evilági képződmény. Az "értékőrző" autoriter struktúrát az értékvesztett világgal szembeállítva az egyház saját hatalmi pozíciójára és politikai múltjára emlékezik - valójában róluk beszél -, s az isteni és emberi motívumok felcserélésével a tanítás hitelességét teszi kockára. "A katolikus egyház önmagáról nyújtott képe - olvasható egy Kasper aggodalmára felelő eszmefuttatásban - tovább élezi a mindenütt tapasztalható Isten-válságot. A jövő felé tekintve természetesen nem lehet cél a 'korszellemhez' való alkalmazkodás. A fő veszély azonban, mellyel a korszellem fenyeget, az egyház és a teológia rossz értelemben vett fundamentalizálódása. Azaz, hogy kivonják magukat a modern társadalmak vállalása alól, amely nem egyéb, mint a meggyőződések nyilvános és érvelő megalapozásának kötelezettsége." (H. Kessler - E. Schockenhoff - P. Walter: Die Kirche steht im Weg, Frankfurter Rundschau, 2011. február 24.). A kutató teológiában ma már közhelynek számít, hogy a parancs és az engedelmesség kettős elvén alapuló hierarchiaértelmezés nem szükségszerű velejárója a keresztény üzenetnek, hanem egy folytathatatlanná vált történelmi szövetség maradványa. "A II. vatikáni zsinat az emberi méltóságról szóló határozatában az államegyház minden fajtáját elbúcsúztatta. Megvált attól az egyházmodelltől, amely különféle változataiban a konstantini kortól kezdve a modernségig meghatározta arculatát. Az államegyház nemcsak vallási, hanem polgári vetületében is a feudális rend ismérveit hordozza. Isten népét a puszta elfogadás pozíciójába kényszeríti, vallási és világi tekintélyeknek veti alá" - összegez a nyugalmazott német katolikus dogmatikus, Peter Hünermann (Dis-soziation der Kirche?, Theologische Quartalschrift, 2010/4.).

Erkölcs és szabadság

Az elmúlt húsz évben Magyarországon csüggesztő katatóniával ismétlődő kis dialóg - politizálhat-e az egyház? Nemhogy politizálhat, kötelessége politizálni - épp a hogyan kérdését próbálta elfedni. A keresztény értékek társadalmi megjelenítésének fontosságába vetett hit rendre el kellett, hogy viselje az értékfogalom igaz és a hamis, egyértelmű és kétes használati módjainak feszültségét. (Úgyszólván katarzisként hatott, ha a "pártoktól független" egyház valamely jeles tisztségviselője megszabadult az elfogulatlanság terhétől, és színt vallott.) A külön-külön is átvilágítatlan "keresztény", "nemzeti" és "konzervatív" jelzők összhangja az értékhivatkozások keretét a két világháború közti politikai kereszténység hagyományában szabta meg. A nagyegyházak tudományos és közéleti fórumai nem járultak hozzá számottevően a népszerű fogalmi triász kritikai mérlegeléséhez és a kialakulásához vezető történeti okok feltárásához. A tanítás épségéért felelős tisztségviselők nem fordultak intelemmel híveikhez, és nem érezték szükségét, hogy tiltakozzanak, amikor a természetes összefüggésként feltüntetett ideológiai konstrukció a vallásos közösségek belső életére is ránehezedett. Magatartásuk a vallás politikai retorizálásával, a kereszténység történelmi fölényére hivatkozó megosztó praktikákkal, a nyelvi megrontással, a kegyes szónoklatokba csomagolt ellenségképző és kirekesztő műveletekkel szemben a kifejezett vagy hallgatólagos támogatástól a tűrésig vagy legfeljebb az aktuálpolitikától ódzkodó csendes rosszallásig terjedt; csak elvétve került sor erélytelen elhatárolódásra. Az evangélium békeüzenete gyengébbnek bizonyult a "keresztény Magyarország" értelmezhetetlen látomásánál.

Az egyoldalúságnak vélhetően egyszerre oka és következménye a nem pusztán felekezeti érdekű tájékozódás hiánya és a Bibliában gyökerező társadalmi reflexió újabb belátásainak mellőzése. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy a keresztények politikai feladatát mértékadó szerzők olyan biblikus tapasztalatok hasznosításában látják, mint a bűnbánat, a mindenfajta igazságtalanság elleni küzdelem és az ellenségszeretet "félelmetes adománya". Mindezeket Paul Ricoeur a megbocsátás pedagógiája szókapcsolatban foglalta össze, és nem feledhető, hogy a lengyel pápa, II. János Pál sem a történelem felmagasztalását, hanem az emlékezet megtisztítását (a múltfeldolgozás egy másik fogalmi megfelelőjét) ajánlotta egyházának kiemelt programpontként a harmadik évezredre.

Utóda, XVI. Benedek megválasztásának napjától kezdve harcot hirdet egy nézete szerint az egész világot fenyegető személytelen erő, a "relativizmus diktatúrája" ellen. A szuggesztív metafora azonban nem szavatolhatja az egyházi központ értékrendjének megingathatatlanságát, sem összhangját a "nemzeti" egyházak gyakorlatával. Annak dacára sem, hogy Róma megpróbálja szorosra vonni a hagyomány értelmezésének kereteit. A II. Vatikánum utáni katolikus önértelmezés egyik kulcsfogalma, a communio (eredetileg: a sokféleségben megvalósuló egység) a szigorodó fegyelmi rendelkezéseknek és a centrumból végrehajtott teológiai korrekcióknak köszönhetően szembeötlő jelentésváltozáson ment át. Aki korábban a színes különbözőség, az autonóm helyi kezdeményezések és a szabad lelkiismeretre alapozott együttműködés jelszavát üdvözölte benne, annak újabban tudomásul kell vennie, hogy a máskülönben gazdag tartalmú latin kifejezés ma már a kötelező vatikáni rendelkezések közvetítőrendszerét jelöli. Csakhogy az elrendelt egység nem teremt tényleges konszenzust: utóbbi soha nem végleges, és - a már idézett Hünermann megfogalmazásában - "a törvényszerű egyet nem értés is hozzátartozik". A kommúnió tágabban értett gyakorlata híján elkerülhetetlen, hogy lépten-nyomon tetszőlegességek vegyék át az irányítást: az eltérő véleményeket és a többoldalú kommunikációt kiküszöbölő hierarchia "isteni joga" az önkényességtől megkülönböztethetetlenül válik nagyon is profán megfontolások hivatkozási alapjává. Ezért eredményeznek értékbizonytalanságot az egyházvezetés rokonszenv-megnyilvánulásai olyan szakadár katolikus csoportok iránt, amelyeknek szélsőjobboldali eszmékkel színezett vallási fundamentalizmusa semmilyen formában sem hozható közös nevezőre a Vatikán s még inkább az előző vagy a jelenlegi pápa számos alkalommal kinyilvánított antirasszizmusával és a humánum értékei iránti tiszteletével.

A kettősség okait keresve arra az elképzelésre bukkanhatunk, amely szerint az ilyen gyülekezetekkel való újraegyesülés jogi akadályainak elhárítása utat nyit a tanbeli eltérések fokozatos felszámolása felé, a megbékélés pedig majd feledteti az egyeztetési folyamat kellemetlen vagy hitelromboló mellékzöngéit. Úgy tűnik, a történelemmel szembeszegülő zárványok beépítését az egyház szervezetébe nem csak az ősi hagyomány iránti tisztelet vezérli. A zsinati megújulás viszonylagosítása - egyfajta csúszóskála létrehozása a doktrinális konzervativizmus és a szélsőséges tradicionalizmus, s ezzel együtt a demokratikus feltételek elfogadása és az emberi jogok tagadóival szembeni megértés között - a "helyi körülményekhez" való igazodás legitimációját is szolgálja. A múltjának rossz emlékeit és kiüresedett formáit visszafogadó katolicizmus elsősorban olyan környezetben növelheti befolyását, ahol a több évtizeden át elszenvedett önkényuralmi kényszer miatt sem a reformzsinat szellemiségét, sem a demokratikus rutint nem kérhetik számon rajta, és ahol szimbólumait a kölcsönös haszon reményében bocsáthatja a hatalompolitika rendelkezésére. Ekként azonban lemond arról a kiváltságáról, hogy a hit lényeges kérdéseiben eligazítást adjon: nem segít megkülönböztetni küldetésének kisajátíthatatlan forrását a népszerű tekintélytisztelet tárgyától és a hithez nélkülözhetetlen szabadság értékét a manipuláció eszköztárától.

Bár a katolikus véleményformálás jelenlegi főszólama előszeretettel minősíti hanyatlásterméknek a monologikus hagyományközvetítés bírálatát, nehezen vitatható, hogy a pár évtizeddel ezelőtt történelmi szerepének felülvizsgálatára vállalkozó egyház nem tévedett, amikor a vallásszabadsághoz mindenki más szabadságának elismerését és szolgálatát is hozzáértette. John Milbank brit teológus szerint (vö. Theology and Social Theory, Oxford, 2006) a kereszténységnek voltaképp nem is volna szüksége külső erőforrásokra - például a hitelvek és a demokrácia harmonizálására -, hiszen saját hagyományából meríthet. "Megkülönböztető jegye, amely szembeállítja mind az ókorral, mind a modernséggel, nem más, mint erény és különbözőség vagy erkölcs és szabadság összebékítése", mi több, erkölcsét épp azzal valósítja meg, hogy lehetővé teszi a szabadságot.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.