Önök kérték

  • 2004. február 5.

Publicisztika

n Hetek óta mást se hallani: az adófizetők ismét elkölthetnek úgy hetven-százmilliárd forintot egy közérzetjavító projektre, pontosabban egy tíz év alatt szorgos munkával elkefélt beruházás többé-kevésbé fogyasztóbarát átalakítására: kedd délben úgy áll a dolog, hogy - a Levélkézbesítő Állami Vállalattal vívott öldöklő küzdelemben felülkerekedő - Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kisebbségi részesedést szerez az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben (AKA).

n Hetek óta mást se hallani: az adófizetők ismét elkölthetnek úgy hetven-százmilliárd forintot egy közérzetjavító projektre, pontosabban egy tíz év alatt szorgos munkával elkefélt beruházás többé-kevésbé fogyasztóbarát átalakítására: kedd délben úgy áll a dolog, hogy - a Levélkézbesítő Állami Vállalattal vívott öldöklő küzdelemben felülkerekedő - Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kisebbségi részesedést szerez az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben (AKA).

Az M5-ös építése és üzemeltetése a felelőtlen, következményeket nem mérlegelő, következésképpen drága kormányzati politika iskolapéldája volt. A Boross-kormány méltán elfeledett közlekedési minisztere, Schamschula György például hosszan töprenghetett a kockázatokon és mellékhatásokon, mielőtt 1994 májusában (bő hat nappal az országgyűlési választás első fordulója előtt) aláírta a szerződést a sztráda koncessziós megépítéséről az akkor francia-osztrák tulajdonú AKA-val, lehetővé téve ezáltal azt, hogy a beruházó ne csak az általa építendő szakasz, de az félautópályaként már üzemelő Újhartyán-Dabas táv, sőt az M0-Újhartyán autópálya használati díját is besöpörje. A Horn-kormány is elsajátíthatta a racionális kockázatvállaláson alapuló piacgazdaság szabályait, midőn a szerződés 1995-ös módosításával a másfélszeresére (9 milliárd forintra) növelte azt a keretet, amely kompenzálni volt hivatott az üzemeltető (például a hibás forgalombecslésből adódó) veszteségeit. Az eredmény: az AKA állami garanciával csökkentett kockázattal, Európában példátlanul magas pályadíj ellenében üzemelteti az M5-öst; a főváros és a délkeleti országrész közötti forgalom nagy része pedig az 50-es út menti településeket ajándékozza meg a zajával, a szmoggal és a - főként a pályáról szintén letérő teherautóknak köszönhető - balesetekkel.

1998 elejére a kormány "fokozatosan szembesült azzal a felismeréssel", hogy "a fizetős autópályákra alapozó közlekedéspolitika járhatatlan", írta akkor a HVG. Ám az AKA tulajdonosai ekkor már nyeregben voltak, olyannyira, hogy onnan még a gazdasági szereplők vegzálását hobbiszerűen űző Orbán-kormány sem tudta őket kiütni. Legföljebb annyit tehetett, hogy a sztrádadíjügyben kompromisszumképtelen beruházók elől elzárta az M5-ös továbbépítésének a lehetőségét Szegedig, illetve Röszkéig. Ugyanakkor a koncessziós szerződés értelmében 2003 végéig az AKA-n kívül más nem nyúlhatott az újonnan építendő szakaszhoz, így a pálya építését e huzavona öt évre befagyasztotta.

A jelenlegi kormánypártok evidens törekvése maradt az AKA (ma francia és német) tulajdonosainak kirobbantása, ami persze nincs ingyen. Az Orbán- és a Medgyessy-kormány első reakciója az ehhez hasonló helyzetekben az "emefbé" és a "posta" hangsorok ismételgetése. Így történt most is: a Pest megyei közgyűlés szocialista elnöke január végén megszellőztette, hogy a posta bevonását a kormány már el is döntötte (aztán gyorsan visszaszívta, mondván, múlt helyett jövő időben akarta mondani az egészet). Ez a megoldás azért tűnt praktikusnak, mert

1. a postának (a Vegyépszerhez hasonlóan) köze nincs az útépítéshez,

2. tavaly hozzákerült a Postabank privatizációjából származó százegymilliárd forint (bár a magunk részéről nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ezt a pénzt kormányunk még nem költötte el valami egészen másra). Lapzártánk idején újabb megoldás körvonalazódik: az ÁAK az OTP vezette bankkonzorcium hiteléből vásárolja meg az AKA francia tulajdonosának részvényeit. A lépés meglepőnek éppen nem nevezhető. Ebben az országban nem túl sok olyan nagy üzletről tudunk, amiből éppCsányi Sándor és cége maradt volna ki. Azt még nem tudni, mennyibe kerül a kisebbségi csomag kivásárlása az adófizetőknek, következésképp arról sem lehet sejtésünk, mit kaszál a kamatokon a bankkonzorcium. A nemzet viszont megnyugodhat: ahogy korábban elhangzott, a szocialisták szegedi kongresszusának küldöttei matricával zúghatnak végig az M5-ösön.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.

Éltanulók

Az elmúlt években Magyarországon is részben marketinges buli lett a Budapest Pride, ám most, hogy a kormány betiltaná a felvonulást, elkezdtek mellőle eltűnni a multik. Úgy tűnik, idén a legnagyobb látható partner Budapest önkormányzata lesz.