Önök kérték

  • 2004. február 5.

Publicisztika

n Hetek óta mást se hallani: az adófizetők ismét elkölthetnek úgy hetven-százmilliárd forintot egy közérzetjavító projektre, pontosabban egy tíz év alatt szorgos munkával elkefélt beruházás többé-kevésbé fogyasztóbarát átalakítására: kedd délben úgy áll a dolog, hogy - a Levélkézbesítő Állami Vállalattal vívott öldöklő küzdelemben felülkerekedő - Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kisebbségi részesedést szerez az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben (AKA).

n Hetek óta mást se hallani: az adófizetők ismét elkölthetnek úgy hetven-százmilliárd forintot egy közérzetjavító projektre, pontosabban egy tíz év alatt szorgos munkával elkefélt beruházás többé-kevésbé fogyasztóbarát átalakítására: kedd délben úgy áll a dolog, hogy - a Levélkézbesítő Állami Vállalattal vívott öldöklő küzdelemben felülkerekedő - Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kisebbségi részesedést szerez az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben (AKA).

Az M5-ös építése és üzemeltetése a felelőtlen, következményeket nem mérlegelő, következésképpen drága kormányzati politika iskolapéldája volt. A Boross-kormány méltán elfeledett közlekedési minisztere, Schamschula György például hosszan töprenghetett a kockázatokon és mellékhatásokon, mielőtt 1994 májusában (bő hat nappal az országgyűlési választás első fordulója előtt) aláírta a szerződést a sztráda koncessziós megépítéséről az akkor francia-osztrák tulajdonú AKA-val, lehetővé téve ezáltal azt, hogy a beruházó ne csak az általa építendő szakasz, de az félautópályaként már üzemelő Újhartyán-Dabas táv, sőt az M0-Újhartyán autópálya használati díját is besöpörje. A Horn-kormány is elsajátíthatta a racionális kockázatvállaláson alapuló piacgazdaság szabályait, midőn a szerződés 1995-ös módosításával a másfélszeresére (9 milliárd forintra) növelte azt a keretet, amely kompenzálni volt hivatott az üzemeltető (például a hibás forgalombecslésből adódó) veszteségeit. Az eredmény: az AKA állami garanciával csökkentett kockázattal, Európában példátlanul magas pályadíj ellenében üzemelteti az M5-öst; a főváros és a délkeleti országrész közötti forgalom nagy része pedig az 50-es út menti településeket ajándékozza meg a zajával, a szmoggal és a - főként a pályáról szintén letérő teherautóknak köszönhető - balesetekkel.

1998 elejére a kormány "fokozatosan szembesült azzal a felismeréssel", hogy "a fizetős autópályákra alapozó közlekedéspolitika járhatatlan", írta akkor a HVG. Ám az AKA tulajdonosai ekkor már nyeregben voltak, olyannyira, hogy onnan még a gazdasági szereplők vegzálását hobbiszerűen űző Orbán-kormány sem tudta őket kiütni. Legföljebb annyit tehetett, hogy a sztrádadíjügyben kompromisszumképtelen beruházók elől elzárta az M5-ös továbbépítésének a lehetőségét Szegedig, illetve Röszkéig. Ugyanakkor a koncessziós szerződés értelmében 2003 végéig az AKA-n kívül más nem nyúlhatott az újonnan építendő szakaszhoz, így a pálya építését e huzavona öt évre befagyasztotta.

A jelenlegi kormánypártok evidens törekvése maradt az AKA (ma francia és német) tulajdonosainak kirobbantása, ami persze nincs ingyen. Az Orbán- és a Medgyessy-kormány első reakciója az ehhez hasonló helyzetekben az "emefbé" és a "posta" hangsorok ismételgetése. Így történt most is: a Pest megyei közgyűlés szocialista elnöke január végén megszellőztette, hogy a posta bevonását a kormány már el is döntötte (aztán gyorsan visszaszívta, mondván, múlt helyett jövő időben akarta mondani az egészet). Ez a megoldás azért tűnt praktikusnak, mert

1. a postának (a Vegyépszerhez hasonlóan) köze nincs az útépítéshez,

2. tavaly hozzákerült a Postabank privatizációjából származó százegymilliárd forint (bár a magunk részéről nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ezt a pénzt kormányunk még nem költötte el valami egészen másra). Lapzártánk idején újabb megoldás körvonalazódik: az ÁAK az OTP vezette bankkonzorcium hiteléből vásárolja meg az AKA francia tulajdonosának részvényeit. A lépés meglepőnek éppen nem nevezhető. Ebben az országban nem túl sok olyan nagy üzletről tudunk, amiből éppCsányi Sándor és cége maradt volna ki. Azt még nem tudni, mennyibe kerül a kisebbségi csomag kivásárlása az adófizetőknek, következésképp arról sem lehet sejtésünk, mit kaszál a kamatokon a bankkonzorcium. A nemzet viszont megnyugodhat: ahogy korábban elhangzott, a szocialisták szegedi kongresszusának küldöttei matricával zúghatnak végig az M5-ösön.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”