Önök kérték

  • 2004. február 5.

Publicisztika

n Hetek óta mást se hallani: az adófizetők ismét elkölthetnek úgy hetven-százmilliárd forintot egy közérzetjavító projektre, pontosabban egy tíz év alatt szorgos munkával elkefélt beruházás többé-kevésbé fogyasztóbarát átalakítására: kedd délben úgy áll a dolog, hogy - a Levélkézbesítő Állami Vállalattal vívott öldöklő küzdelemben felülkerekedő - Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kisebbségi részesedést szerez az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben (AKA).

n Hetek óta mást se hallani: az adófizetők ismét elkölthetnek úgy hetven-százmilliárd forintot egy közérzetjavító projektre, pontosabban egy tíz év alatt szorgos munkával elkefélt beruházás többé-kevésbé fogyasztóbarát átalakítására: kedd délben úgy áll a dolog, hogy - a Levélkézbesítő Állami Vállalattal vívott öldöklő küzdelemben felülkerekedő - Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kisebbségi részesedést szerez az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-ben (AKA).

Az M5-ös építése és üzemeltetése a felelőtlen, következményeket nem mérlegelő, következésképpen drága kormányzati politika iskolapéldája volt. A Boross-kormány méltán elfeledett közlekedési minisztere, Schamschula György például hosszan töprenghetett a kockázatokon és mellékhatásokon, mielőtt 1994 májusában (bő hat nappal az országgyűlési választás első fordulója előtt) aláírta a szerződést a sztráda koncessziós megépítéséről az akkor francia-osztrák tulajdonú AKA-val, lehetővé téve ezáltal azt, hogy a beruházó ne csak az általa építendő szakasz, de az félautópályaként már üzemelő Újhartyán-Dabas táv, sőt az M0-Újhartyán autópálya használati díját is besöpörje. A Horn-kormány is elsajátíthatta a racionális kockázatvállaláson alapuló piacgazdaság szabályait, midőn a szerződés 1995-ös módosításával a másfélszeresére (9 milliárd forintra) növelte azt a keretet, amely kompenzálni volt hivatott az üzemeltető (például a hibás forgalombecslésből adódó) veszteségeit. Az eredmény: az AKA állami garanciával csökkentett kockázattal, Európában példátlanul magas pályadíj ellenében üzemelteti az M5-öst; a főváros és a délkeleti országrész közötti forgalom nagy része pedig az 50-es út menti településeket ajándékozza meg a zajával, a szmoggal és a - főként a pályáról szintén letérő teherautóknak köszönhető - balesetekkel.

1998 elejére a kormány "fokozatosan szembesült azzal a felismeréssel", hogy "a fizetős autópályákra alapozó közlekedéspolitika járhatatlan", írta akkor a HVG. Ám az AKA tulajdonosai ekkor már nyeregben voltak, olyannyira, hogy onnan még a gazdasági szereplők vegzálását hobbiszerűen űző Orbán-kormány sem tudta őket kiütni. Legföljebb annyit tehetett, hogy a sztrádadíjügyben kompromisszumképtelen beruházók elől elzárta az M5-ös továbbépítésének a lehetőségét Szegedig, illetve Röszkéig. Ugyanakkor a koncessziós szerződés értelmében 2003 végéig az AKA-n kívül más nem nyúlhatott az újonnan építendő szakaszhoz, így a pálya építését e huzavona öt évre befagyasztotta.

A jelenlegi kormánypártok evidens törekvése maradt az AKA (ma francia és német) tulajdonosainak kirobbantása, ami persze nincs ingyen. Az Orbán- és a Medgyessy-kormány első reakciója az ehhez hasonló helyzetekben az "emefbé" és a "posta" hangsorok ismételgetése. Így történt most is: a Pest megyei közgyűlés szocialista elnöke január végén megszellőztette, hogy a posta bevonását a kormány már el is döntötte (aztán gyorsan visszaszívta, mondván, múlt helyett jövő időben akarta mondani az egészet). Ez a megoldás azért tűnt praktikusnak, mert

1. a postának (a Vegyépszerhez hasonlóan) köze nincs az útépítéshez,

2. tavaly hozzákerült a Postabank privatizációjából származó százegymilliárd forint (bár a magunk részéről nem vagyunk meggyőződve arról, hogy ezt a pénzt kormányunk még nem költötte el valami egészen másra). Lapzártánk idején újabb megoldás körvonalazódik: az ÁAK az OTP vezette bankkonzorcium hiteléből vásárolja meg az AKA francia tulajdonosának részvényeit. A lépés meglepőnek éppen nem nevezhető. Ebben az országban nem túl sok olyan nagy üzletről tudunk, amiből éppCsányi Sándor és cége maradt volna ki. Azt még nem tudni, mennyibe kerül a kisebbségi csomag kivásárlása az adófizetőknek, következésképp arról sem lehet sejtésünk, mit kaszál a kamatokon a bankkonzorcium. A nemzet viszont megnyugodhat: ahogy korábban elhangzott, a szocialisták szegedi kongresszusának küldöttei matricával zúghatnak végig az M5-ösön.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.