"Orbán is olyan legyőzhetetlennek hiszi magát, mint Netanjahu"

Publicisztika

Bernard Guetta francia EP-képviselő szerint többek között a magyar ellenzéki összefogás "mintájára" szerveződik a Netanjahu-ellenes izraeli koalíció.

Amit Izraelben igyekeznek véghezvinni, az nem csak izraeli téma. Magyar is, amerikai is, orosz is, egyszóval: nemzetközi, mert a megújulás felé vezető út keresése áll amögött a kísérlet mögött, hogy „a változás” összpárti koalícióját állítsák az elmozdíthatatlan Benjamin Netanjahu helyére. A politikai határvonalak világszintű átrendeződése követeli ki ezt a megújulást.

Vegyük Magyarországot.

Budapesten és Tel-Avivban is több mint egy évtizede van hatalmon két autoriter miniszterelnök, akik mellékesen nagyon közel is állnak egymáshoz, és akik az ellenzéki erők szétzilálására és „a nemzet atyja” szerep állandó megerősítésére tették fel a hatalmon maradásukat.

Orbán Viktor azt hitte, hogy van olyan legyőzhetetlen, mint Benjamin Netanjahu, de húsz hónappal az izraeliek előtt a magyarok kitalálták a „mindenki egy ellen”, a „mindenki együtt Orbán ellen” elvet, és Budapesten és több nagyvárosban felülkeredtek a Fideszen a 2019-es önkormányzati választáson. Ez a siker annyira összefogta az ellenzéket a baloldaltól a jobboldalig, hogy már az sem kizárt, a jövő évi parlamenti választáson visszavonulásra kényszerítik Orbán Viktort.

Az Egyesült Államokban pedig ki volt az, aki megverte Donald Trumpot? Nem egyetlen ember, hanem a demokrácia védelmezőinek közös elhatározása az újbaloldaliaktól a jobbközépig, hogy felsorakozzanak Joe Biden mögött, és azt mondják: a hogyan továbbról majd akkor gondolkodunk, ha Trumptól előbb megszabadultunk. Ez is valószínűtlen koalíció volt, de „a mindenki egy ellen” nevű fegyver egyúttal orosz is, hiszen miért mérgeztette meg, majd börtönözte be Vlagyimir Putyin Alekszej Navalnijt?

Azért, mert ő volt az, aki meghirdette az „okos szavazást”, amivel arra buzdította a választókat, hogy a Putyin pártjával szemben esélyes párt jelöltjére adják le a szavazatukat, legyen az kommunista, nacionalista vagy bármi más. A cél Vlagyimir Putyin meggyengítése és megalázása a szeptemberben esedékes parlamenti választáson. Hogy emögött ezen túlmenően milyen összellenzéki program van, az az orosz demokratáknak sem számított egy fikarcnyival sem többet, mint a magyar vagy az amerikai demokratáknak.

Mindent a maga idejében. Jaír Lapid, az izraeli „mindenki egy ellen” akció kiöltője azzal vezette be a tervét, hogy elmagyarázta: az országának olyan kormányra van szüksége,

„amely megmutatja, hogy nem gyűlöljük egymást, és amelyben a baloldal, a jobboldal és a közép együtt dolgozik a gazdasági és biztonsági kihívásaink megoldásán”.

Moszi Raz, a baloldal baloldalának vezetője hozzátette, hogy „a változás koalíciója sok jó dolgot fog csinálni”, de abban nem biztos, hogy „a béke köztük lesz”.

Más szóval: az izraeli koalíció úgy gondolkodik, hogy először azzal foglalkoznak, ami egyesít, és nem azzal, ami megoszt. Ugyanez, a nemzeti konszenzust kereső gondolat ott van Joe Biden, Alekszej Navalnij és a magyar ellenzékiek körében is. Benne van a levegőben egy olyan törekvés, hogy fektessük le újra a demokráciáért versengő pártok közötti szabad politikai vita és a nemzeti egység alapjait. A többi majd adódik, és feltűnő, hogy az izraeli „változás” magában foglalja azt is, hogy arab pártokat is bevonnak a parlamenti játszmába, mivel kettő közülük az új kormányba vinné a szavazatait. Ez példa nélküli lenne, a gondolkodásmódok normalizálódása felé mutatna, ami pedig a béke elengedhetetlen feltétele.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.