Ara-Kovács Attila

Orbán Viktor távolodik

A Tavares-jelentés után

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. augusztus 11.

Publicisztika

Jeszenszky Géza, a volt külügyminiszter, Magyarország jelenlegi oslói nagykövete 1986-ban publikált egy kiváló könyvet, melynek címe: Az elveszett presztízs. Magyarország megítélésének megváltozása Nagy-Britanniában (1894- 1918). Ha valaki kíváncsi rá, miként tudja alig pár esztendő alatt egy kormányzat s a mögötte álló politikai elit, kihívva maga ellen a fél világot, az egész nemzet jövőjét, lehetőségeit felemészteni, az ebből a könyvből megtudhatja.

Mindenki ellen

Az efféle útmutatásoknak igen nagy keletjük lehetne mostanság: a világ ismét gyanakodva figyel mindarra, ami Budapesten zajlik. Az Orbán-kormánynak immár nem csak a presztízse tépázódott meg végzetesen - 2011-től elsőként a hitelét vesztette el, idén pedig már a becsületét is. A Rui Tavares európai parlamenti képviselő által vezetett csapat jelentésének július 3-i elfogadása, sőt a mellette leadott szavazatok nem várt magas aránya mind-mind erre utal. Ha az igen voksokat, a nagyszámú néppárti szavazatot, illetve a "visszafogott igenként" értelmezhető tartózkodások számát összeadjuk, akkor láthatjuk: ez bizony kétharmados támogatottság, ami példátlan az egyébként igen megosztott magas testületben.

2011 legelején, a hatalom teljes kisajátítását szolgáló törvények gyors meghozatalát követően az uniós vezetés és a Magyarországgal addig szorosabban együttműködő kormányok még csak csodálkoztak és figyeltek. Ez a pillanat magában rejtette annak lehetőségét, hogy a folyamatok megforduljanak, s a Magyarországgal kapcsolatos uniós politika visszatérjen a normális kerékvágásba. Ekkor az elemzések és maguk az érintett külső politikai tényezők is még abból indultak ki: e krízishelyzetet elsőként belső tárgyalásokkal, majd komolyabb figyelmeztetésekkel orvosolni lehet. Végül is az Ausztriával szembeni uniós fellépés 2000-ben, vagy a Robert Fico pártja szavazati jogának felfüggesztése a baloldali pártcsaládban (2006), ha azonnali eredményekkel nem is járt, de az érintetteknek elvette a kedvét, hogy továbblépjenek a Brüsszel által nemkívánatosnak, sőt veszélyesnek ítélt irányba. Az uniós számítás helyességét mind a későbbi ausztriai fejlemények, mind Fico második kormányának szereplése igazolták.

Amint 2010-ben a Fidesz ismét hatalomra jutott, két olyan törvényt is hozott, melyek későbbi kihatásai akkor még messze nem látszottak. Bár a Trianon-törvényként, illetve kettős állampolgársági törvényként elhíresült jogszabályok azonnal megrontották a viszonyt Szlovákiával és Romániával, uniós szinten sem különösebb ellenérzéshez, sem jogi fenntartásokhoz nem vezettek. Valamivel később, az e két törvényre ráépülő politika, a határon túliak mozgósítása, majd a tavaly megszavazott új választójogi törvény azonban már egyértelműen jelezte az unió vezetőinek: Orbán nemcsak a választójogi törvény révén próbálja jó előre manipulálni a következő választások eredményét, hanem kész térségbeli konfliktusokat is vállalni szomszédaival, mintegy zárójelbe téve az azokkal megkötött, az unióhoz való csatlakozás feltételeként szabott alapszerződések érvényét.

Időközben megszülettek azok a törvények is - médiaszabályozás, egyháztörvény stb. -, amelyek leplezetlen autokrata jellegük miatt azonnal uniós üggyé váltak. Az ezek miatti, hónapokon át húzódó konfliktusok az elvek szintjéről idővel személyes szintre terelődtek. Orbánnak az uniót nyíltan támadó nyilatkozatai zöld utat adtak a Fidesz-médiának, hogy lejárató kampány induljon olyan politikusok ellen, akik nemcsak megjelenítik az uniót a közéletben, hanem a döntéshozatal legmagasabb szintjein is ők állnak. Orbán és médiája, egymást gerjesztve, hetek alatt teremtettek végzetes személyes konfliktust a miniszterelnök és legalább három biztos között (Neelie Kroes, Viviane Reding, Olli Rehn). Már ekkor lehetett tudni: a biztosok köre össze fog zárni. Maga José Manuel Barroso, a Bizottság elnöke is újra és újra szembesült azzal, hogy kéréseit a magyar vezetés figyelmen kívül hagyja, s azt is látnia kellett: Orbán szinte gúnyt űz belőle, és szembesíti saját tehetetlenségével.

Barroso és a biztosok köre 2012 végétől közvetlen nyomást gyakorolt arra a pártcsaládra, melynek a Fidesz is tagja, abban a reményben, hogy ha az Európai Néppárt (EPP) informálisan továbbítja e nyomást Orbánra, akkor annak nagyobb foganatja lesz, mint az uniós vezetés óhatatlanul a nyilvánosság előtt zajló, így kényszerűen óvatoskodó fellépéseinek. Itt sem értek el eredményt; mi több, Orbán tavaly ősszel maga mondott le EPP-s alelnöki pozíciójáról, hogy ekként minimalizálja kapcsolatát azzal a vezetéssel, amelyiktől ekkor már csak kritikákat hallhatott. Orbán távozása e pozícióból viszont biztos jele lett annak, hogy a Fidesz akár el is hagyhatja a pártot, miként 2000 novemberében tette a liberálisokkal. Sok EPP-s ekkor értette meg, hogy nagyobb a távolság köztük és a Fidesz között, semhogy azt ellensúlyozni tudnák az ad hoc közös érdekek.

Az IMF-fel és az Európai Központi Bankkal tavaly kiteljesedő - s főként a jegybank, illetve az unortodox gazdaságpolitika miatt zajló - viták íve átnyúlt idénre, s ideológiai alapot szolgáltatott azon intézkedések meghozatalához, amelyekbe - épp a magyar gazdaság védelme okán - az említett két intézmény soha nem ment volna bele: az egyes szektorokat kollektíven sújtó, kontraproduktív különadókról van szó. Az IMF-es tisztviselők azóta is elborzadva figyelik az államosítási dömpinget, elképedve olvassák a tulajdonviszonyokat felforgató törvénycikkelyeket, miközben szorgosan küldik jelentéseiket Brüsszelbe és Washingtonba a politika által központosított korrupcióról, s közben áldják a napot, amikor Orbán úgymond kipaterolta őket. Hisz így igazoltan távol tarthatják magukat az országtól. Viszont hihetetlen dolgokról árulkodó jelentéseik immáron megbízható szakanyagokkal is ellátják az uniós döntéshozatalt, amely ma minden eddiginél mélyebben belelát a magyar politika és gazdaság kóros összefüggéseibe.

Indulatban

Először tehát a szakpolitikusok döbbentek rá az orbáni rendszer igazi természetére, majd hatásukra az unió döntéshozatali elitje, s ennek hatására az európai ideológiai háttér, azaz a jobboldal. Érdekes módon kezdetben a nemzeti kormányokat kevésbé izgatta mindaz, ami Magyarországon megtörténhet, bár talán az általuk képviselt társadalmak gazdasági szereplői kapják - a magyarok után - a legtöbb pofont az Orbán kormánytól. Üdítő kivétel volt Nicolas Sarkozy korábbi francia elnök, akinél a vészcsengő már 2011-ben megszólalt. ' volt az, akinek a nyomására gyakorlatilag kiürítették a magyar uniós elnökséget, megfosztva azt olyan diplomáciai sikerektől - elsősorban a Keleti Partnerség konferenciától -, amelyekkel a magyar kormány enyhíteni tudott volna az épp akkor kiteljesedő elszigeteltségén. Mindazonáltal Angela Merkel kancellár sokáig derekasan ellenállt annak, hogy komolyan szembenézzen Orbán tevékenységének kockázataival. Nem mintha erre ne lett volna számos oka; közülük is a legfőbb a koalíciós partner, a Keresztényszociális Unió (CSU), melynek éles jobboldalisága messziről sok mindenhez passzolt, amit a Fidesz megálmodott. Csakhogy a CSU mögött óriási gazdasági hátország és annak megfelelő kapcsolatrendszer áll. Nem annyira holmi törvénykezési túlkapások és alkotmánymódosítgatások háborították fel tehát a bajor keresztényszocialistákat, hanem egyes gazdasági szereplők kiszorítása az országból, kiforgatásuk törvényes vagyonukból.

A 2010-es kétharmados győzelemből Orbán Viktor arra következtetett, hogy ez nemcsak a belpolitikában adott számára korlátlan esélyeket, hanem ennek megfelelően kezelheti a diplomáciai kapcsolatokat és a külföldi sajtót is. A Magyarországra akkreditált diplomaták már 2010 végén a legrosszabb osztályzatot adták a kormánynak, a háttérbeszélgetéseken először gúnnyal, majd dühös türelmetlenséggel kérdeztek rá az okokra, s aligha kétséges, hogy ennek szellemében írták jelentéseiket kormányaiknak. Az Orbánnal szemben egyébként bűnösen kritikátlan amerikai nagykövet, Eleni Tsakopoulos Kounalakis is hamar megtudta, hol a helye: amint washingtoni utasításra, zárt ajtók mögött megtette első tétova kritikus megjegyzéseit, a magyar jobboldali sajtó habozás nélkül rárontott. És fordítva: a külföldi sajtó egyre radikálisabb kritikáit a magyar diplomatáknak kellett hárítani, cáfolni; persze a Ceausüescu Romániájából ismert kétes hatásfokkal. Mi több, a nagykövetek által írt egyenszövegek csak tovább erősítették a sajtó meggyőződését, hogy Magyarországon megengedhetetlen dolgok történnek, cikkeik egyre elmélyültebbek, egyre elemzőbbek, így egyre hatásosabbak lettek azokban a meghatározó nyugat-európai államokban, melyeknek gazdasági és politikai jóindulatára amúgy Orbán nagyon is rászorulna.

*

Alaptalan lenne azt állítani, hogy a vele kapcsolatos európai álláspontok változását Orbán ne érzékelné. Ezek kockázatát is minden bizonnyal felmérte. Ugyanakkor ne legyenek illúzióink, ha választani kényszerül Magyarország uniós tagsága és saját hatalmon maradása között, mindenképp ez utóbbit fogja választani. A Fidesz egyelőre még mindig egy olyan köztes megoldásban gondolkodik, ami a jelenlegi status quo megőrzése mellett lehetőséget adna a kormánynak, hogy bizonyos vonatkozásokban függetlenítse magát az európai elvárásoktól. Nagy áldozatok árán, de sikerült ezt gazdaságilag elérnie, követve a török modellt. A magyar kormány az ország új politikai helyét keresi a globális világban, és azok a puhatolózások, amelyek orosz, kínai, közép-ázsiai, török, arab relációban történtek - tekintsük ezeket bármennyire is dilettáns próbálkozásoknak - komoly alternatívakeresésnek számítanak, ráadásul épp az unióval szemben.

Amikor Rui Tavares megírta jelentéstervezetét, ezeknek a kormányzati szándékoknak, intézkedéseknek az elemeit állította rendszerbe. Üzenete: az Orbán-rezsim az unió szándékaitól elütő rendszerszerű megoldásokkal kísérletezik, inkompatibilitása az unióval és veszélyessége az unióra nézve épp ebből fakad. Ezért nem tolerálható. És ezzel a következtetéssel az unió vezetésében a többség már egyetért.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.