Rekonkviszta

Az alapfokú oktatás központosításáról

  • Horn Dániel
  • 2011. augusztus 25.

Publicisztika

Valamivel több mint egy évvel ezelőtt született az akkor alakuló kormányzat oktatást érintő első igazán fontos szabályozása: Semjén Zsolt és Szászfalvi László képviselői indítványának köszönhetően ma már viszonylag könnyen lehet átadni önkormányzati iskolákat egyházi fenntartásba (lásd: Viszik, ha adják, Magyar Narancs, 2010. május 27.). Ezzel az elsőre aprónak tűnő módosítással csaknem száz önkormányzati iskola került egyházi kézbe.

A magyar oktatási rendszert alapvetően meghatározó javaslat manapság sem az oktatási kormányzat felől érkezik. Tállai András, a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára jelentette be a minap, hogy az alapfokú oktatást a jövőben nem a helyi önkormányzatok szervezik, hanem a központi kormányzat. Bár a részletek még nem ismertek, ez a módosítás kétségtelenül alapjaiban fogja megváltoztatni az oktatási rendszert. A központosító törekvés nem meglepő, sőt számos ok miatt szakmailag is támogatható, de észre kell vennünk, hogy ezzel várhatóan ismét az egyház jár jól.

*

Közoktatási rendszerünk egyik legégetőbb problémája az óriási egyenlőtlenség. A fejlett OECD-országok közül messze Magyarországon befolyásolja legerősebben a gyermek családi háttere az iskolai teljesítményét (vagyis nálunk számít a leginkább, ki honnan jött), és messze az átlagot meghaladók az iskolák közötti teljesítménykülönbségek is (vagyis az iskolák nagymértékben szegregáltak). A probléma régóta ismert, de valódi megoldást az eddigi kormányok nem tudtak kitalálni. Az Oktatási Kerekasztal által jegyzett zöld könyv is az egyenlőtlenségek egyik legfontosabb okaként a szétaprózódott iskolarendszert és a finanszírozási struktúrából fakadó jelentős ellátottsági különbségeket emeli ki. Az iskolák közötti egyenlőtlenség növeléséhez a jelenleg érvényes szabad iskolaválasztás is jelentősen hozzájárul (lásd: Rendszerhibák, Magyar Narancs, 2010. április 28.) Az, hogy mondjuk melyik szülő képes elvinni a gyermekét egy másik település jobb iskolájába, nyilvánvalóan függ az anyagi helyzetétől. Továbbá: a nagyobb települések önkormányzatai többnyire gazdagabbak a kistelepülésekéinél, vagyis nagyobb mértékben tudják kiegészíteni az oktatás teljes költségét nem fedező állami normatívát, s ezzel a nagyobb települések iskolái átlagosan jobban ellátottak lesznek (több kiegészítő szolgáltatást tudnak nyújtani, jobb tanárokat vonzanak stb.). Azon kistelepülési szülők, akik megengedhetik maguknak, elviszik a gyermekeiket a közeli nagyvárosba a jobb oktatás reményében - aminek következtében a kistelepülések iskolái szegregálódnak. Mivel az önkormányzati fenntartású iskolák több mint egyharmada (kb. 1000 iskola 1400 telephellyel) 5000 fő alatti településen található, e probléma semmiképpen sem elhanyagolható.

E problémát megoldandó a zöld könyv azt javasolta, hogy létre kell hozni egy erős önkormányzati középszintet. A középszintű önkormányzat egyaránt felelős a térségi kistelepülések és nagyobb városok iskoláiért. A koncepció szerint ezzel csökkenthetők lennének az önkormányzatok eltérő jövedelemtermelő képességéből fakadó oktatási finanszírozási különbségek is.

A Tállai András bejelentésében megfogalmazott változtatások valamelyest ez irányba hatnak: az alapfokú iskolák központi keretből történő közvetlen feladatfinanszírozása, illetve a járási kormányhivatalokhoz rendelt nagyobb felelősség harmonizál a terület szakértőinek egyes ötleteivel.

*

De az ördög a részletekben rejlik: ahhoz, hogy az iskolák közötti ráfordításbeli különbségeket kiegyenlítse a kormányzat, valahonnan pénzt kell előteremteni. A jelen gazdasági környezetben ez csak forrásátcsoportosítással oldható meg, és mivel az oktatás nem tűnik a kormány kiemelt ágazatának, csakis az oktatási szektoron belüli átcsoportosításról lehet szó. Vagyis elvesszük a pénzt a gazdagabb önkormányzatoktól, és odaadjuk a szegényebbeknek. Ehhez persze néhány önkormányzatnak is lesz egy-két szava. Mivel leggyakrabban az oktatást keresztfinanszírozzák a gazdagabb települések is, azaz például a helyi iparűzési vagy egyéb adókból költenek az oktatási szektorra is, e bevételeket a központnak el kell vennie a helyi önkormányzatoktól, hogy a kisebb, hátrányosabb helyzetű települések iskolái is hasonló összegekből tudjanak gazdálkodni.

Tegyük föl, hogy a kormánynak sikerül ezt megvalósítania. Ennek azonnali hatása az lesz, hogy a gazdagabb önkormányzatok iskoláiban kevesebb lesz a pénz, amit az intézmények és azok tanárai rövid távon is megéreznek majd. Ne feledjük, azokról az iskolákról, azokról a tanárokról beszélünk, akiket "jó iskolának", illetve "jó tanárnak" tart a közvélemény, hiszen aki csak tehette, ezekbe az iskolákba járatta a gyermekét. Az iskoláknak csökkenteniük kell a kiadásaikat, és spórolni alapvetően a tanári fizetéseken lehet (fakultációk, szakkörök, egyéb iskolai szolgáltatások megszüntetése). A tanároknak, hacsak nem akarnak hivatást váltani, két választásuk lesz: vagy kevesebb energiát fektetnek az oktatásba, hogy máshol pótolják a kiesett pénzt (például magánórákkal), vagy elmennek oda tanítani, ahol van pénz. Ez logikailag csak az egyházi vagy az alapítványi/magániskolákban lehetséges.

Az alapítványi iskolákat a jelenlegi kormányzat nem szereti. Ahol tudta, már államosította őket, ahol meg nem tudta, ott az oktatási fejkvóta megvonását, illetve egyéb szankciókat lengetett be. Az egyházi iskolák ezzel szemben az 1997-es "vatikáni megállapodás" óta az állami normatíva mellett megkapják ugyanazt a pénzösszeget, amit egy átlagos iskola is megkap. Átlag ugyanakkora összeget kap az államtól minden egyházi iskola, mint minden állami. Erre jön még rá az egyház saját forrásaiból befolyt összeg. Az egyházi iskolák feltehetőleg nem fogják elszalasztani a lehetőséget, hogy a jobb tanárokat elcsábítsák, főleg, mivel őket a közalkalmazotti törvény sem köti. Az önkormányzatok meg, ha eddig nem tették meg, sietve átadnak még iskolákat az egyháznak, mielőtt a forráskivonások lerontanák legjobb iskoláik színvonalát.

A tervezett központosítás tehát egyrészről üdvözlendő, mivel nemigen látni más módját annak, hogyan lehetne a jelenlegi, szabad iskolaválasztáson alapuló, decentralizált rendszerben biztosítani az állampolgárok közötti oktatási egyenlőséget. Másrészről viszont úgy tűnik, a Fidesz valóban hosszú távon gondolkozik: ha a fent leírtak szerint alakulnak a dolgok, a középosztály legnépesebb, "maga módján vallásos", de az egyházhoz nem kötődő része ezentúl egyházi iskolákba viszi a gyermekét, mivel azok sokkal jobbak lesznek a világiaknál. Szokjunk hozzá a gondolathoz: elit iskoláink egyháziak lesznek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.