Ameddig csak lehetett. Felcsuti Péter a jegybank elnökének távozásáról

Publicisztika

Március elején távozott posztjáról Simor András, a jegybank elnöke. Emelt fővel tehette.

Szomorú, de igaz, hogy nagyjából ez a legtöbb, amit egy magas rangú állami tisztviselő manapság remélhet, ha hivatalba lép. Végezze el becsülettel a munkáját, tartsa meg a rá és hivatalára vonatkozó törvényeket, védje ki a politikai intrikát, a sajtótámadásokat - és ha mindezt megtette, tiszta lelkiismerettel távozhat.

A magyar politikai elit és a magyar társadalom immár több mint két évtizedes kudarcának egyik legfőbb oka az együttműködési képesség és hajlandóság alacsony szintje. A magyar kormányok nem tudnak mit kezdeni a hatalommegosztás elvével és napi gyakorlatával. Ennek egyik látványos bizonyítéka a kormány és a jegybank évtizedes konfliktusos viszonya. Tudjuk, e szembenállás épp a hatalommegosztás logikájából adódóan szándékolt, a rendszerbe kódolt. Ám aligha véletlen, hogy bár hatéves mandátumát mindegyik kitöltötte, az utolsó három jegybankelnök egyike sem kapott hosszabbítási lehetőséget. (Bod Péter Ákost a Horn-kormány hatalomra kerülése után pedig szinte azonnal kiszekálta a pozíciójából.) A modern demokráciákban egyik hatalmi ág sem képes a céljait maradéktalanul elérni, hiszen valamely másik ág a saját, törvényben rögzített céljait követve korlátozza őt. Ez a "szuboptimális" üzemmód a normális - ám a nyílt háborúskodás, a másik ág ellehetetlenítése, személyes és szakmai hiteltelenítése, bár nem példa nélkül álló a világban, mégiscsak magyar specialitás, a rendszerváltás óta a mi közéletünk szerves része.

Simor Andrásnak bőven kijutott ebből az elmúlt három évben. Ám igazságtalan lenne tevékenységét e leereszkedő gesztussal intézni el - végigdolgozta, kibekkelte, menjen isten hírével. A távozó jegybankelnök tevékenysége ennél sokkal összetettebb, sok benne az eredmény és akad benne hiba is.


A jegybank és a válság

Simor első és legnagyobb próbatétele a 2008-as válság kezelése volt, amelynek során az általa vezetett jegybank kitűnően helytállt. Hétfőn rengetegen tudnak totózni - ám e bölcseket leszámítva a legtöbb ember számára a válság váratlanul, viharos gyorsasággal csapott le Magyarországra. A jegybank pedig kulcsszerepet játszott az elhárításához szükséges nemzetközi támogatás (IMF, EU) megszerzésében, majd az azt követő intézkedések meghozatalában. Nem csupán a kamatemelésre és a rendkívül fontos kommunikációra, a bel- és külföldi pénztulajdonosok megnyugtatására gondolok, de azokra a lépésekre is, amelyek a jegybank last resort funkciójából adódnak - ilyen a tartalékráta csökkentése, vagy a refinanszírozási lehetőségek megnyitása. A jegybank sikerrel élt a rajta mostanság gyakran számon kért, nem hagyományos lehetőségekkel is, mint a devizaswapok a kereskedelmi bankok számára, az állampapírpiac stabilizálása. Ebben az időben akkori pozíciómból adódóan (a szerző a Raiffeisen Bank vezérigazgatója volt - a szerk.) közelről figyeltem a jegybank és vezetőinek válságkezelő munkáját - és bár szeretem a lukat keresni a sajtban, nem nagyon találtam és ma sem találok hibát benne.

Ekkoriban Simor - helyesen - bírálta az őt kinevező Gyurcsány-kormány tétlenkedését, és támogatta a Bajnai-kormány munkáját. Ám erről az időszakról szólva nem lehet megkerülni a devizahitelezés problémáját és a jegybank ezzel kapcsolatos szerepét, felelősségét sem. Mára nagyjából politikai és szakmai konszenzus alakult ki arról, hogy a devizahitelezés elburjánzása összetett társadalmi-gazdasági folyamat eredménye volt, amely többszereplős kollektív kudarcnak tekinthető. A bankok, az ügyfelek és más állami szervek mellett a jegybank sem érzékelte és értékelte kellőképpen a kockázat nagyságát, az állami munkamegosztásban nem tartotta magát egyes számú, fő illetékesnek e területen. Más kérdés, hogy mit tehetett volna a jegybank a 2007-ben hivatalba lépő elnök irányítása alatt, ha érzékeli a helyzet komolyságát. Valószínűleg nem sokat, de annál, mint amennyit tett - a verbális intervenciónál - valamivel biztosan többet.

A kormány a jegybank ellen

A helyzet 2010 után alapvetően megváltozott. Az Orbán-kormány "unortodox" gazdaságpolitikája és rohama a hatalmi ellensúlyok elfoglalásáért lehetetlen helyzetbe hozta a jegybankot és vezetőjét. Simor persze nem az első jegybankelnök, akivel valami hasonló esett meg. Elődje ugyanezzel a dilemmával küzdött: hogyan lehet a kezelhetetlen gazdaságpolitikát monetáris politikai eszközökkel, a jegybanktörvénnyel összhangban ellensúlyozni. A válasz: sehogy; és az eredmény szükségképpen kudarc, sőt rosszabb kellett, hogy legyen. Arra gondolok, hogy a jegybank nem csupán nem éri el törvényben előírt célját, az árstabilitást, de intézkedéseivel nem szándékolt károkat okoz más területeken. A már említett devizahitelezés kialakulásában például az évtized eleje óta állandósult magas forintkamatok meghatározó szerepet játszottak.

A távozó jegybankelnök második három éve ennek megfelelően folyamatos defenzívában telt el. Ezért nem meglepő, hogy ennek az időszaknak a szakmai hozadéka - a jegybanki hitelesség megőrzése az inflációs cél elérése révén - legalábbis vitatható. Nagyra kell ugyanakkor értékelnünk e kiállás szimbolikus eredményét, a jegybanki függetlenség megőrzését. Az ország lakosságának legalább az egyik fele, miközben tehetetlenül figyelte, ahogy a kormány elözönli a társadalmi és gazdasági autonómia szinte minden területét, a jegybankban látta a kormánnyal szemben megmaradt egyik utolsó autonóm intézményt, a függetlenség mint érték letéteményesét.

Abban az országban, ahol az alkotmányt percenként lehet módosítani, semeddig nem tartott volna a jegybank státuszát megváltoztatni és vezetőjét eltávolítani. Ám itt a kormány belefutott az egyetlen valós korlátba, amelynek a létezését vonakodva bár, de el kellett fogadnia - az Európai Unióba. A jegybankot és elnökét, ha úgy tetszik, ez mentette meg - miközben persze a kormány képviselői megtettek minden tőlük telhetőt. Elfoglalták a Monetáris Tanácsot, s az elnök és munkatársai ellenállása dacára megtörtént a monetáris politikai fordulat, a kamatcsökkentési hullám elindítása. Felmerülhet a kérdés: vajon mi a dolga a jegybank elnökének, ha a Monetáris Tanács sorozatosan olyan döntéseket hoz, amelyekkel ő maga nem ért egyet? A modern jegybankok "láthatatlan alkotmánya" szerint az elnök - bár nincsenek kitüntetett jogai - a Monetáris Tanácsban első az egyenlők között, azaz szakmai és emberi tekintélyével képesnek kell lennie arra, hogy többnyire az ő álláspontja érvényesüljön (elsősorban a kamatdöntések alkalmával). Abszurd helyzet, és nem használ a jegybank hitelességének, ha az elnök kéthetente olyan döntésről számol be, illetve olyat indokol, amellyel bevallottan nem ért egyet. Simor pozíciójában maradt, dacára a sorozatos leszavazásoknak: a döntését, hogy nem mondott le, ebből kiindulva kell értékelnünk, és persze abból a másik, szimbolikus szempontból is, amiről az imént szó esett. De a döntés az övé volt, és senki nem kérdőjelezheti meg döntésének a legitimitását.

Ugyancsak Simor személyes döntése volt, hogy a helyén maradt az "off shore-lovagozás" dacára is. Az elnök hibát követett el azzal, hogy hivatalba lépésekor nem számolta fel azonnal külföldi befektetéseit. Ami az üzleti életben megengedhető (ami nem tilos, azt szabad - jóllehet e frappánsnak tűnő mondat igazsága az esetek egyre vékonyabb szeletére korlátozódik), az a közéletben nem. Hogy ez elégséges ok-e arra, hogy hivatalából távozzon? A döntés ismét csak az övé volt, az események pedig utólag szerintem őt igazolták. Az azonban biztos, hogy megnehezítette a saját dolgát, és megkönnyítette cinikus, gátlástalan és álszent ellenfeleiét.

*

A jegybank függetlensége önmagában is érték, ám a politikai intézményrendszer részeként a jelentősége még nagyobb. A jó kormányzás az elhúzódó társadalmi és gazdasági válságból való kilábalás egyik legfontosabb feltétele; és jó kormányzás nincs az intézmények iránti bizalom megerősítése nélkül. Simor a jegybanki függetlenség megőrzésével ezt segítette elő. Most távozik - és ezt, még egyszer leírom: emelt fővel, sok ember rokonszenvétől kísérve teheti. Nyilván lesz még helye a közéletben, ha úgy dönt. Mi pedig szorongva találgatjuk, ki és mi jön utána. Független lesz-e a jegybank, vagy elérkezik az ostobák, a kalandorok, netán a gazemberek ideje.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."