Uitz Renáta

Sorsod Texas

Merre tart az illiberális kereszténydemokrácia?

Publicisztika

A kormányerők őszi politikai évadnyitása igazán eseménydúsra sikeredett: az ellenzéki előválasztás kismiska abban a politikai térben, ahol a katolikus egyház feje – és globális médiasztárja – celebrál szentmisét az eucharisztikus világkongresszus margóján.

Ciki, de ehhez képest nem nagy tétel, hogy a múlt héten váratlanul Andrzej Duda lengyel elnök is beugrott egy kávéra, hogy eszmecserét folytasson az európai jogállamiságról szóló misztériumjáték következő felvonásairól.

A magyar fél igyekezett megadni a módját ez utóbbi vizitnek is: saját számot kapott a Magyar Közlönyben a kormányhatározat, amelyben hazánk kormánya elítéli az Európai Bizottságot, amiért bírság kezdeményezésével beavatkozott egy tagállam szuverenitásába és annak alkotmányos működésébe. Az, hogy a Bizottság eltökélte magát és egy kekeckedő tagállammal szemben bírság kiszabását kezdeményezte az Európai Unió Bíróságánál (EUB), valóban újdonság, de korántsem jogellenes vagy meglepő. A Bizottság így próbálja a lengyel kormány értésére adni, hogy ideje felhagyni a lengyel bíróságok alázásával, és eleget tenni az EUB vonatkozó döntéseinek. Emlékeztetőül: a nyáron volt ugyan egy főbírói szintű csetepaté, amikor is a lengyel alkotmánybíróság a nemzeti alkotmányos identitás védelmében jogellenes hatáskörtúllépésnek nevezte az EUB ez irányú döntéseit (erről lásd cikkünket: Ha tűrik, szakad, Magyar Narancs, 2021. július 22.), ám ezt követően Varsó kijelentette, hogy mégis inkább eleget tesz az uniós bíróság döntésének. A minap kiszabott bírság ennek az ígéretnek a betartására igyekszik emlékeztetni a lengyel kormányt.

És hogy mindennek mi köze az illiberális kereszténydemokráciához? Vagy az ellenzéki előválasztáshoz, végső soron a jövő évi választásokhoz?

 

Az Ordo Iuris szelleme

Az illiberális kereszténydemokrácia az illiberális demokrácia nevű politikai gyakorlat keresztény retorikai elemekkel átitatott változata. Mint ilyen, köszönő viszonyban sincs a hagyományos európai kereszténydemokráciával. Miniszterelnökünk mint ötletgazda épp Helmut Kohl német kancellárra emlékezve osztotta meg nézeteit a modern kereszténydemokrácia gyengeségeiről 2018 júniusában, amikor is a nevezett tiszteletére tartott emlékkonferencián kifejtette, hogy az Európai Néppárt az európai politizálásban antipopulista népfronttá alakult. Ezzel szemben a valódi (értsd: illiberális) kereszténydemokrácia „a liberális politikával szemben képes megvédeni az embereket, nemzeteinket, a családokat, a keresztény gyökerű kultúránkat, a nők és férfiak egyenjogúságát, vagyis a mi európai életmódunkat”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.