Hüttl Tivadar–Pásztor Emese

Nem családi ügy

Az Európai Unió Törvényszéke és az Elios-jelentés megismerhetősége

  • Hüttl Tivadar
  • Pásztor Emese
  • 2021. szeptember 15.

Publicisztika

Az európai uniós források korrupt felhasználásáról szóló hírek ma már ritkán keltenek elsöprő közérdeklődést: az elmúlt 11 év eltompította a felháborodásért felelős idegpályákat.

Az Elios Innovatív Zrt. nevére azért még fel-felkapjuk a fejünket, hiszen ebben a kivitelező cégben, amely több településen is közpénzből épített csapnivaló minőségű közvilágítást, korábban nem akárki rendelkezett tulajdonrésszel. Tovább növeli az izgalmat, ha tudjuk, hogy a magyar nyomozó hatóságok helyett – amelyek a hatalom legfelsőbb szintjéhez köthető személyekkel szemben felmerülő vizsgálatok iránt amúgy is szerény lelkesedést mutatnak – maga az EU folytatott hivatalos vizsgálatot.

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) – saját honlapján hirdetett – küldetése, hogy kivizsgálja az uniós forrásokat érintő csalásokat és korrupciót, és erősítse a polgárok bizalmát az uniós intézményekben. Ám az OLAF fogatlan oroszlán, mert az általa feltárt csalások elkövetőinek felelősségre vonása a tagállami hatóságokon múlik. A nyilvánosság mégis érzékeny pontja e hivatalnak: felszínes éves jelentésein kívül a tevékenységével kapcsolatos összes információt elzárja az érdeklődő uniós polgárok elől. A titkolózáshoz maga az Európai Unió Bírósága (EUB) ad számára fogódzót. A bíróság ugyanis az OLAF működése tekintetében ún. általános megtagadási vélelmet dolgozott ki: e szerint a hivatal nem köteles kiadni a működésével összefüggő dokumentumokat, mert a nyilvánosság sértené az OLAF vizsgálati céljainak a védelmét.

Ám ha kellően agilis a polgár, akkor ezt a vélelmet megdöntheti. Ehhez igazolnia kell, hogy a nyilvánosság mellett szóló érvek erősebb közérdeket igazolnak, mint azok, amelyek az OLAF illetéktelen befolyástól mentes és hatékony működésére hivatkoznak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.