Hüttl Tivadar–Pásztor Emese

Nem családi ügy

Az Európai Unió Törvényszéke és az Elios-jelentés megismerhetősége

  • Hüttl Tivadar
  • Pásztor Emese
  • 2021. szeptember 15.

Publicisztika

Az európai uniós források korrupt felhasználásáról szóló hírek ma már ritkán keltenek elsöprő közérdeklődést: az elmúlt 11 év eltompította a felháborodásért felelős idegpályákat.

Az Elios Innovatív Zrt. nevére azért még fel-felkapjuk a fejünket, hiszen ebben a kivitelező cégben, amely több településen is közpénzből épített csapnivaló minőségű közvilágítást, korábban nem akárki rendelkezett tulajdonrésszel. Tovább növeli az izgalmat, ha tudjuk, hogy a magyar nyomozó hatóságok helyett – amelyek a hatalom legfelsőbb szintjéhez köthető személyekkel szemben felmerülő vizsgálatok iránt amúgy is szerény lelkesedést mutatnak – maga az EU folytatott hivatalos vizsgálatot.

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) – saját honlapján hirdetett – küldetése, hogy kivizsgálja az uniós forrásokat érintő csalásokat és korrupciót, és erősítse a polgárok bizalmát az uniós intézményekben. Ám az OLAF fogatlan oroszlán, mert az általa feltárt csalások elkövetőinek felelősségre vonása a tagállami hatóságokon múlik. A nyilvánosság mégis érzékeny pontja e hivatalnak: felszínes éves jelentésein kívül a tevékenységével kapcsolatos összes információt elzárja az érdeklődő uniós polgárok elől. A titkolózáshoz maga az Európai Unió Bírósága (EUB) ad számára fogódzót. A bíróság ugyanis az OLAF működése tekintetében ún. általános megtagadási vélelmet dolgozott ki: e szerint a hivatal nem köteles kiadni a működésével összefüggő dokumentumokat, mert a nyilvánosság sértené az OLAF vizsgálati céljainak a védelmét.

Ám ha kellően agilis a polgár, akkor ezt a vélelmet megdöntheti. Ehhez igazolnia kell, hogy a nyilvánosság mellett szóló érvek erősebb közérdeket igazolnak, mint azok, amelyek az OLAF illetéktelen befolyástól mentes és hatékony működésére hivatkoznak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."