Hüttl Tivadar–Pásztor Emese

Nem családi ügy

Az Európai Unió Törvényszéke és az Elios-jelentés megismerhetősége

  • Hüttl Tivadar
  • Pásztor Emese
  • 2021. szeptember 15.

Publicisztika

Az európai uniós források korrupt felhasználásáról szóló hírek ma már ritkán keltenek elsöprő közérdeklődést: az elmúlt 11 év eltompította a felháborodásért felelős idegpályákat.

Az Elios Innovatív Zrt. nevére azért még fel-felkapjuk a fejünket, hiszen ebben a kivitelező cégben, amely több településen is közpénzből épített csapnivaló minőségű közvilágítást, korábban nem akárki rendelkezett tulajdonrésszel. Tovább növeli az izgalmat, ha tudjuk, hogy a magyar nyomozó hatóságok helyett – amelyek a hatalom legfelsőbb szintjéhez köthető személyekkel szemben felmerülő vizsgálatok iránt amúgy is szerény lelkesedést mutatnak – maga az EU folytatott hivatalos vizsgálatot.

Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) – saját honlapján hirdetett – küldetése, hogy kivizsgálja az uniós forrásokat érintő csalásokat és korrupciót, és erősítse a polgárok bizalmát az uniós intézményekben. Ám az OLAF fogatlan oroszlán, mert az általa feltárt csalások elkövetőinek felelősségre vonása a tagállami hatóságokon múlik. A nyilvánosság mégis érzékeny pontja e hivatalnak: felszínes éves jelentésein kívül a tevékenységével kapcsolatos összes információt elzárja az érdeklődő uniós polgárok elől. A titkolózáshoz maga az Európai Unió Bírósága (EUB) ad számára fogódzót. A bíróság ugyanis az OLAF működése tekintetében ún. általános megtagadási vélelmet dolgozott ki: e szerint a hivatal nem köteles kiadni a működésével összefüggő dokumentumokat, mert a nyilvánosság sértené az OLAF vizsgálati céljainak a védelmét.

Ám ha kellően agilis a polgár, akkor ezt a vélelmet megdöntheti. Ehhez igazolnia kell, hogy a nyilvánosság mellett szóló érvek erősebb közérdeket igazolnak, mint azok, amelyek az OLAF illetéktelen befolyástól mentes és hatékony működésére hivatkoznak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.