Szira Judit

Suba a subához

Az új közoktatási koncepció és a társadalmi egyenlőtlenség

  • Szira Judit
  • 2011. január 13.

Publicisztika

A kormány új közoktatási törvényt készít elő, amely alaposan átformálná a magyar általános és középiskolák világát. Félő, hogy a tervezet épp azokat az elemeket fogja kidobni a rendszerből, amelyek az elmúlt években bizonyíthatóan eredményre vezettek - már ha eredménynek nevezzük nemcsak az oktatás általában javuló színvonalát, de az esélyegyenlőtlenség mérséklését, a szegényebb rétegekből származó gyerekek elszigeteltségének a csökkenését is.

A kormány új közoktatási törvényt készít elő, amely alaposan átformálná a magyar általános és középiskolák világát. Félő, hogy a tervezet épp azokat az elemeket fogja kidobni a rendszerből, amelyek az elmúlt években bizonyíthatóan eredményre vezettek - már ha eredménynek nevezzük nemcsak az oktatás általában javuló színvonalát, de az esélyegyenlőtlenség mérséklését, a szegényebb rétegekből származó gyerekek elszigeteltségének a csökkenését is.

Ezek az eredmények egyértelműen kiolvashatók a tavaly december elején publikált PISA-jelentésből. A dokumentum alapjául szolgáló felmérést a világ legnagyobb gazdasági szervezete, az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) végzi: háromévente a világ számos országában megvizsgálja a diákok készségeit. A PISA-kérdőívek azokat a készségeket mérik fel, amelyek később, a munkaerőpiacon szükségesek lesznek. Megértették-e, képesek-e a diákok értelmezni azt, amit elolvastak? Megtalálják-e egy hosszabb szövegben a fontos információt? Képesek-e összevetni saját tapasztalataikat és az olvasott szövegeket? Öröm-e az olvasás, vagy csak szükséges rossz?

Jól emlékszünk még a 2001-ben bennünket ért PISA-sokkra, amikor kiderült, hogy a magyar diákok természettudományos teljesítménye épp hogy eléri az OECD-országok átlagát, míg matematikában és még inkább a szövegértésben gyatrább annál. A friss eredmények (részletesen lásd: http://oecd-pisa.hu) szerint a természettudományok terén most is átlagosak vagyunk. Matematikából, ahogy 2006-ban, most is 490 pontot értünk el: ez a teljesítmény most jobbnak tűnik, de az OECD átlaga alacsonyabb lett, tehát valójában nem javultunk.

Hogy érti?

Mégis, a felmérés többi része miatt lehet okunk az örömre. A 2000 és 2009 közötti négy PISA-adatfelvétel közül Magyarország most először mutat jelentős javulást éppen azon a területen, a szövegértésben, ahol eddig diákjaink sajnálatosan gyengék voltak. 2000-ben még 16 ponttal maradtak le az OECD-országok átlagától, ám tavaly már 14 ponttal többet értek el, s erre eddig nem volt példa. Nagyon fontos, hogy a javulás érintette a legjobb és a legrosszabb tanulókat is: a leggyengébbek aránya 2000-ben 22,7, 2006-ban 20 százalék volt, mára ez 17,6-re csökkent. A legjobban szereplők viszont többen vannak (5,1 helyett 6,1 százalék), ami nem jelentős javulás, de a jó irányról tanúskodik. A teljesítmények szórása különösen örvendetes: csökkent a diákok egymástól való távolsága, és nem a legjobbak romlása, hanem a leggyengébbek jobb teljesítménye miatt, azaz mérséklődött a diákok közötti egyenlőtlenség. Míg a szövegértési teljesítmények iskolák közötti különbsége változatlan maradt, addig az iskolákon belül szignifikánsan csökkent. Kisebb lett tehát a képességek szerinti szakadék a jók és a gyengék között.

És nem ez volt az egyetlen kellemes meglepetés. Jó hír az is, hogy a magyar gyerekek 2000-hez képest jobban bíznak a tanáraikban, és nőtt azon fiatalok száma, akik a tanáraikhoz fordulnak, ha külön segítségre van szükségük. Nőtt a szépirodalmat és az újságokat olvasó fiatalok aránya is: nálunk a kedvtelésből olvasók aránya 75 százalék, míg az OECD átlaga 63.

Mi lehet e javuló tendencia oka?

A rendszerváltás óta több miniszter is igyekezett nyitottabbá tenni a magyar iskolákat, olyan hellyé, ahol nem kiszolgáltatott és megfélemlített diákok ülnek, hanem érdeklődő, kérdezni merő és tudó fiatalok. Ma már sok a jó és olvasmányos tankönyv, széles a kínálat, a kiadók versenyeznek. Nagy a tanártovábbképzések választéka is, és sok a tehetséggondozó program. Az oktatás ügye egyre többet szerepel a médiában, a tanárok munkáját nagyobb érdeklődés és figyelem övezi.

A két legfontosabb tényező azonban, amely a PISA-vizsgálat tanúsága szerint eredményt hozott, a kompetenciaalapú tananyagfejlesztés elterjesztése az iskolákban, valamint az oktatási esélyegyenlőség növelése az oktatási integráció révén. Márpedig ezek voltak a 2002 utáni időszak alapvető oktatáspolitikai törekvései. Magyar Bálint megkérdőjelezhetetlen szerepét a javulásban a mostani eredményekhez szintén hozzájáruló Pokorni Zoltán is elismerte.

A kompetenciák fejlesztésére építő tanítás elterjesztésére töménytelen uniós forrást költött az ország az utóbbi években. A tanárok módszertani képzései - a tantárgyakhoz kapcsolódó képzések helyett - az Európai Bizottság által meghatározott kulcskompetenciák fejlesztését célozták. Az eltérő képességű és különböző családi hátterű gyerekek egy csoportban tanítását segítő oktatás megszervezése, a kooperatív tanulás, a projektmódszer, a multikulturális tartalmak mind a hagyományos frontális, tananyagközpontú tanítási és tanulási kultúra megújítását, lebontását szolgálták. Az elmúlt években vagy 5000 pedagógus vett részt ilyen továbbképzéseken.

De a javuló PISA-teljesítmény az integrációs programok hatékonyságát is bizonyítja, hisz a legrosszabb teljesítményű diákok teljesítménye javult a leginkább, miközben a jól teljesítők is jobbak lettek, és látványosan csökkentek az iskolán belüli különbségek. A hátrányos helyzetű gyerekek integrációjának normatív alapú támogatása, a tanárképzések, a tanácsadók munkája, az új tananyagok és taneszközök, a 2003-tól aktív Országos Oktatási Integrációs Hálózat működése mind hozzátették a magukét e fejlődéshez. E hálózat - melynek közel 1700 iskola, a ma működő közoktatási intézmények negyede a tagja - lett az a fórum, ahol az iskolák egymástól elleshették és átvehették a jó gyakorlatokat.

Azt remélni persze, hogy az iskolák közötti különbségek is csökkenhettek volna alig egy évtized alatt, túlzott optimizmus lenne. A szabad iskolaválasztás és a mostani iskolafenntartási intézményrendszer mellett ez nehezen elképzelhető (erről lásd korábbi cikkünket: Kertesi Gábor: Rendszerhibák, Magyar Narancs, 2010. április 29.).

Korai szelekció

Mármost a kereszténydemokrata oktatáspolitikai elképzelések éppen ennek a két célnak mennek ellenébe - különösképpen a szegények integrációjának.

A nyilvánosságra hozott törvénytervezet négyfajta, az integrációt visszafordító és a diákokat elkülönítő osztályt vezetne be: az előkészítő osztályt, a kis létszámú osztályt, a középiskolai (máshol: szakiskolai) felkészítő osztályt és a Híd program nulladik évfolyamát. A vitairatban körvonalazódó jogszabály arra ösztökélné az iskolákat, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeknek kis létszámú, külön osztályokat hozzanak létre, de nem rendelkezik arról, hogy meddig, hány évig kell ott maradniuk. E megoldás célja azoknak a gyerekeknek az elkülönítése lenne, akiket pedig be kell vonni az iskola teljes jogú tanulóközösségébe: azaz az eddig elért integráció visszafordítása.

Az ilyen kis létszámú osztályokat már 1961-ben is "ideiglenes jelleggel" indították, ám ezekből aztán állandósult cigányiskolák és -osztályok lettek, ahol kevesebb jól képzett szaktanár tartott kevesebb órát, s amelyek rosszabb eszközökkel rendelkeztek. Bizonyított tény továbbá, hogy az elkülönítés önmagában is káros pedagógiailag, hiszen a gyerekek körében erős a mintakövetés - nemcsak a tanártól, de egymástól is sokat tanulnak.

A hat- és nyolcosztályos gimnázium preferálása már eddig is az iskolai szegregációt erősítette. A kormány koncepciója ezeket az iskolákat "speciális tehetséggondozó feladatokat ellátó" intézményként definiálja, újabb érveket adva az elitizálódás alátámasztásához. Ezekben az elitiskolákban már négy idegen nyelv tanítását fizetjük majd az adónkból; s a tervek szerint nemcsak a szegények, de mindenki, a jómódúak is ingyen juthatnának a központilag preferált tankönyvekhez. Ugyanakkor az iskola csak a kis létszámú, speciális, az elkülönítést célzó osztályok létrehozásával juthat pluszforráshoz, hiszen megszűnne a sok év alatt kiforrott normatív, fejkvótaalapú finanszírozás. Az iskolának érdekében áll majd a szegregáló osztályokat választani - ez pedig csak az utóbbi évek integráló tendenciáinak megfordulásához vezethet.

Továbbá a tervezett közoktatási törvény csak 17 éves korig tenné kötelezővé az iskolalátogatást, így egy évvel megrövidítené azt az időt, amit a ma még gyengébb eredményt elérő 15 éves gyerekek (a PISA-vizsgálat szerint még mindig 17,6 százalék) az iskolában töltenek. A tervezet nemcsak a beiskolázásnál különítené el a nehezebb helyzetű és részben ezért nehezebb sorsú gyerekeket, de egy évvel korábban ki is lökné őket a közoktatásból, a jelenleginél is kevesebb esélyt adva arra, hogy elsajátítsák azokat a készségeket, amelyek segítenek eligazodni a velük amúgy sem barátságos társadalmi közegben.

Pedig, ahogyan ezt a vizsgálat jelzi, lenne még bőven tennivaló. A magyar oktatási rendszer nagy szociális különbségek között működik; az iskolákban a teljes populáció átlagánál több a szegény gyerek. A PISA e különbségeket az ún. ESCS-indexszel igyekszik megragadni, amely a szülők státuszát, végzettségét, valamint az otthoni tanulást segítő és egyéb javakat veszi számba; a család szociális, gazdasági és kulturális tőkéjét méri tehát fel. Az ESCS-index hatása Magyarországon az OECD-átlag felett van, vagyis az iskola kevésbé képes ellensúlyozni a rossz szociális hátteret, mint más országokban. Még mindig nálunk a legerősebb a családi háttér és a teljesítmény közötti kapcsolat, amit az iskola nehezen tud mérsékelni. A magyar iskolák közötti minőségi különbségek 65 százalékát az átlagos ESCS-indexük közötti különbségek indokolják, míg ez a hatás az OECD-országok átlagában 57 százalék. Kirívóan magasak tehát az iskolák közötti szociális és az ezekkel korreláló teljesítménykülönbségek.

A kereszténydemokrata tervek a szóbeli felvételiztetéssel, a szelekció erősítésével ezt tovább növelik majd. Az országok többségében az első szelekciós pont 14-16 éves korban van, de néhány országban, a magyar mellett például a német, a szlovák, az osztrák és a török oktatási rendszerben már 10-11 éves korban kiválasztják, illetve választásra kényszerítik a tanulókat. Bizonyított, hogy a magyar korai szelekciós rendszer csak a jobb helyzetben lévő családok gyerekeinek kedvez. Márpedig a szelekció akadálya a társadalom megújulásának, a tehetséges, de szegény gyerekek feltörekvésének.

*

A PISA-vizsgálat szerint "a különböző kezdőhelyzetből induló országok anélkül voltak képesek javítani a szövegértésen és csökkenteni a tanulók teljesítménye közötti egyenlőtlenséget, hogy a legjobb teljesítményt nyújtó diákok eredménye romlott volna. Néhány esetben a javulás pozitív hatással volt a társadalmi egyenlőtlenségekre is." A tervezett közoktatási törvény nemhogy nem csökkentené, de növelné a tanulók teljesítménye közötti különbséget, miközben negatív hatással lenne a társadalmi egyenlőtlenségekre is. Ha ez a tényeket semmibe vevő és a szegényeket elkülönítő terv törvénnyé válik, a magyar gyerekek teljesítménye bizonyosan visszaesik majd.

A szerző oktatási szakértő, 2002 és 2005 között az Oktatási Minisztérium munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.