Kapronczay Stefánia

Szabadnak lenni

  • Kapronczay Stefánia
  • 2022. április 6.

Publicisztika

„Drágám, dönthetsz úgy, hogy szabad leszel”– ezzel a mondattal zárul Edith Eva Eger A döntés című könyve. A szerző túlélte a náci haláltábort, élete többször a fogva tartók pillanatnyi kedvén múlott. Amikor kiszabadult, nem hagyta nyugodni, hogy vajon miért pont ő élte túl. Arra jutott, hogy bár nem tudta megváltoztatni a körülményeket, a haláltáborban is dönthetett úgy, hogy szabad lesz. Eldönthetjük, hogyan élünk – ez a könyv fő tanulsága.

Eger azt is felidézi, milyen vívódás előzte meg utazását Berchtesgadenbe, Hitler egykori üdülőhelyére, ahová előadást tartani indult. Rettegett, hogy milyen hatással lesz rá a hely. Végül sikerült kibékítenie a szorongás, a trauma emlékét a döntéssel, hogy mégis elutazik. Ez a könyv másik nagy tanulsága: egyszerre lehet igaz, hogy egy helyzet rettenetesen nehéz és az is, hogy van belőle kiút.

Ilyen helyzet állt elő számunkra április 3-án: a magyar parlamentben döntő többségben lesznek azok, akik egyértelműen bizonyították, hogy szembemennek a demokratikus alapértékekkel, és fittyet hánynak az emberek egyenlő méltóságára.

Látszólag közhely, hogy a választásokon minden szavazat számít. Döntő lehet, ha sokan maradnak távol azzal az indokkal, hogy az ő szavazatuk úgysem számít. A valódi, cselekvő döntés azok kezében van, akik elmennek szavazni. Az ő érdekeik jelennek meg az eredményben. A választás napján így számszerűsíthetően is igaz, hogy az aktív polgárok alakítják a jövőt. A demokrácia azonban nem egy nap.

Április 3-án a tisztességtelenül kialakított versenyben a szavazatok meggyőző többségét szerezte meg a Fidesz. Ez azonban önmagában keveset mond el azokról a folyamatokról, amelyek hosszabb távon és kevésbé látványosan alakítják a jövőnket. Ha figyelmen kívül hagyjuk a szabadabb ország felé vezető folyamatokat, az olyan, mintha repülőgépről készült pillanatfelvétel alapján akarnánk megítélni azt, hogy milyen ebben az országban élni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.