Szabó Miklós: Három korforduló (896 - 1896 - 1996)

  • 1996. augusztus 22.

Publicisztika

A három dátum három korfordulót jelent. Ezeréves távlatban egy a tartalmuk: Magyarország Nyugattá válása. Az ezerszáz év előtti korfordulóra némileg erőltetett a modernizáció fogalmát visszavetíteni, de a barbárságból a civilizációba való átlépés hasonló fordulatot jelent, mint a múlt századi átlépés a tradicionálisból a modernbe. A mostani ünnepséggel az ország ünnepélyesen deklarálhatja, hogy eltökélte magát: Magyarországból ezerszáz év után végre valóban nyugati ország lesz.

A három dátum három korfordulót jelent. Ezeréves távlatban egy a tartalmuk: Magyarország Nyugattá válása. Az ezerszáz év előtti korfordulóra némileg erőltetett a modernizáció fogalmát visszavetíteni, de a barbárságból a civilizációba való átlépés hasonló fordulatot jelent, mint a múlt századi átlépés a tradicionálisból a modernbe. A mostani ünnepséggel az ország ünnepélyesen deklarálhatja, hogy eltökélte magát: Magyarországból ezerszáz év után végre valóban nyugati ország lesz.

A honfoglalás

Az a korforduló, amelynek kezdetét a szoros értelemben vett honfoglalás, betetőzését pedig a Géza és az I. István által végrehajtott tulajdonképpeni modernizációs fordulat jelentette, a legjelentősebb a magyar történelemben. A száz év előtti millenniumi megemlékezés méltán tartotta ezt a magyar történelem legnagyobb eseményének. Akkor és bizonyos nacionalista körökben azóta is azt ünnepelték és ünneplik a honfoglalásban, hogy a Kárpát-medencében olyan szélárnyékos helyet tudott a magyar nép találni, amely biztosítani tudta fennmaradását. Valóban, a honfoglalás a fennmaradást biztosította, de nem a Kárpát-gyepű katonai biztonsága által, hanem azért, mert a magyarság új földrajzi helyzetében fel tudott zárkózni az akkori nyugati világhoz.

A magyar volt az egyetlen finnugor nép, amely a népvándorlás idején a gyűjtögető, illetve halász-vadász primitív állapotból feljutott a barbárság szintjére: harcias lovas nomád nép lett. Ebből következett, hogy a magyar a nyelvcsalád népei közül egyetlenként tudott középkori államot alapítani - a finnek erre a szintre csak a 18-19. század fordulóján jutottak el, az ugor rokonok: hantik, manysik, cseremiszek pedig népként máig sem jutottak el a civilizáció szintjére, csak egyedenként, mint szovjet grazsdanyinok. A magyarságnak saját vezető rétege szervezett középkori államot, míg a szarmata térség finnugor primitív népeit és a primitív földművelő szlávokat az őket leigázó harcias nomád varégek szervezték állammá. Innen az a millennium idején Magyarország politikai közvéleményében gyökeret vert legenda is, hogy a szláv térségben csak a németek és a magyarok az "államalkotó" nemzetek. A honfoglalás a korforduló "kis fordulatát" jelentette azzal, hogy a népet kihozta Etelközből, s ezzel kivonta a török etnikumú harcias, nomád kazár törzsszövetségi birodalom kötelékéből. Lehetővé vált, hogy a magyarok bekapcsolódhassanak a nyugati civilizáció vonzáskörébe.

A tizedik század kalandozásai a barbár reakciót jelentették: a magyarság új nomád birodalmat próbált építeni, hasonlót a területet korábban uraló hunokéhoz és avarokéhoz. Az 1945 előtti történetírás ennek kudarcából magyarázta azt, hogy a magyarság a kereszténység felvételére kényszerült. A "nagy fordulat" alapja azonban olyan más körülmény volt, amelynek jelenleg politikai aktualitása van. A honfoglaló magyarság az itt talált szláv népekre települt. A szlovák nacionalizmus azt állítja, hogy a magyar honfoglalással a civilizált-békés szlávságra harcias-barbár nép települt, s ez a momentum a térséget visszavetette civilizációs fejlődésében. A fő vád, hogy a magyar honfoglalás virágzó szláv birodalmakat számolt fel. A magyar nacionalizmus hasonló nívón védekezik: a volt külügyminiszter indignáltan utasítja vissza, hogy a magyar honfoglalók barbárok lettek volna, és erőlködve érvel amellett, hogy civilizációs szintjük nem maradt a meghódított szlávoké alatt. Ám a barbár nem politikai szitokszó: a 19. századi pozitivista történetírás szóhasználatában a fejlődés barbár fokát, vagyis a természeti népek és a civilizáció (írásbeliség) közötti állapotot jelenti. Innen nézve a honfoglaló magyarok valóban a barbárság fokán álltak. Ami a szlovák vádat illeti a szláv birodalmak barbár felszámolása tekintetében: a magyar honfoglalók valóban megdöntötték az úgynevezett Nagymorva Birodalmat és Szvatopluk alakulóban lévő államát. Ám a békés szláv nép idealizálása ellentétben van a felszámolt szláv birodalom miatti siránkozással. A középkori birodalmak a fegyverek erejére épültek: a szlávok vagy valóban békés, védtelen áldozatai voltak a "magyar agressziónak" - ez esetben viszont nem lehetett birodalmuk -, vagy volt szláv birodalom, így viszont a szlávok ugyanolyan vérengző fegyverforgatók voltak, mint a magyarok.

Az utóbbi az igazság. A magyar honfoglalás idején a szélesebb térség szlávjai már harcosok voltak. A tizedik századi szlávok legendabeli békés természete a későbbi szlovák hegyi pásztorok, favágók, tutajosok életformájának anakronisztikus visszavetítése egy korábbi korszakba.

Az viszont tény, hogy a leigázott szlávok civilizált földművelők és keresztények voltak, s államszervezetük is az akkori Nyugat szintjén állott. A lényeg azonban a szláv-magyar viszonyban az, hogy a honfoglalók nem úgy viselkedtek, mint korábbi harcias-nomád elődeik a térségben: a szkíták, a hunok, az avarok és később a mongol tatárok, akik elpusztították azt a civilizációt, amelyre rátelepültek (s éppen emiatt tűntek el nyomtalanul e hajdani birodalmak). A magyar nem szétrombolta, hanem eltanulta az itt talált civilizációt, és ezzel biztosította túlélését. Ebből az adaptációból alakult ki az Árpád-kori magyar feudalizmus. A civilizációs adaptáció erősségét mutatta, hogy a magyarság a latin írásbeliség ellenére is megtartotta finnugor népi nyelvét.

A szlávok civilizációjának adaptálása volt a nagy fordulat alapja. Ez a történeti örökség akár népeink baráti egymás mellett élésének ideológiája is lehetne, ha nacionalizmusaink nyugati és nem turkesztáni karakterűek volnának.

A millennium honfoglalásképe

Az államalapítás kerek évfordulójának megünneplése kordivat volt a századvégen: olyan békés államok is, mint Svájc, felfedezték maguknak az őskantonok hagyománybeli szövetségkötésének kerek évfordulóját. A magyar millennium megünneplésére sarkallt az a kihívás is, hogy Németország saját államalapítási aktusaként ünnepelte meg az augsburgi csata évfordulóját. A magyar nemzeti ősellenség pedig éppen a németek voltak (osztrák nemzet tudniillik még nem volt). Az évforduló megünneplésének aktuális tartalma egészen más volt, mint az ünneplés külső stílusa és rituáléja; a stílust meghatározta az, hogy a honfoglalás és nem a kereszténység felvételének ezredik évfordulója esett arra az időre, amelyet az akkori magyar kortárs közélet korszakhatárnak érzett az 1867 utáni fejlődésben.

A századforduló szellemi arculatához hozzátartozott bizonyos orientalizmus. A Kelet felfedezése nem provinciális jelenség akkor. Nem csupán hazánkban akartak a nemzeti mivolt vélt keleti gyökereiből kisarjadó népi, nemzeti megújulást. Az őstörténet felfedezése hozzátartozik a viktoriánus korban újrafogalmazódott nacionalizmus politikai mitológiájához. Nem csupán naptári oka van annak, hogy Magyarországon a millenáris évforduló nem a kereszténység felvételéről - az igazi nagy korfordulóról - emlékezik meg, hanem a pogány magyar törzsek országfoglalással végződő betöréséről. A kereszténység nálunk ekkor még egy kicsit az alig meghaladott középkori feudalizmust jelenti: a tegnapi divatot. Így lesznek az ezer évre kiható fordulat hősei nem az államalapítók - Géza és István -, hanem a Keletről berandalírozó törzsfők. Az ezer év szimbóluma nem az apostoli kettős kereszt, noha legnagyobb középkori vívmányunk éppen a magyar királyok apostoli felhatalmazása: az, hogy a magyar király nem csupán kinevezett és birtokba helyezett püspököket, hanem püspökséget alapíthatott, mint az egyházszervező apostolok. A szimbólum a törzsi eredetmítosz totemállata, a turulmadár, amely Emese ősanyát Álmos ősfejedelemmel teherbe ejtette.

A 67-es helyzet gátolta az egészséges mítosz kialakulását. Ha arra a korszakra nyúlnak vissza, amelyben sok mindenre valóban büszkék lehetünk, az Árpád-korra, akkor ez - mivel célzás lett volna a valahai állami önállóságra és a valahai különb dinasztiára - irritálta volna Bécset. Nem lehettünk tehát arra büszkék, hogy az Árpád-korban az ország meg tudta őrizni függetlenségét a német császárral szemben (III. Béla idején két császárral szemben is), és a királyság úgy óvta meg a magyar egyház autonómiáját Rómával szemben, hogy közben támaszkodni tudott a pápára a császárral szemben. Ez utóbbi emlegetése esetleg az egyház haragját váltotta volna ki (a 67-es rezsim bravúrteljesítménye éppen az volt, hogy úgy törte meg az egyház oktatási monopóliumát az állami tanterv kötelezővé tételével, hogy el tudta kerülni a kultúrharcot).

E felemás helyzetben, az orientalizmus jegyében azt kellett tehát hangsúlyozni, hogy a 10. században mi egyfajta tatárjárás voltunk, ki kellett a magyar vitézi erényeket találni, és az ezeréves magyarságot katona-nemzetté stilizálni. A magyar soha nem volt zsoldos nép, mint a reneszánsz korszakban a svájciak, és sosem volt olyasféle magyar militarizmus, mint a porosz. A magyar militarizmus millenáris mitológiájában találódott ki a magyar katonanép, a "lovas nemzet".

A millenniumi ünnepség valójában azt ünnepelte, hogy létrejött az a magyar kapitalizmus, amely felzárkóztatta az országot a Nyugathoz. Ezáltal meghaladottá vált az a nemzettudat, amelyet a 19. század elején a reformkor nemzeti ébredése kialakított. Mivel a hiányzó polgárságot funkcionálisan a történelmi birtokos rétegnek az a domináns része helyettesítette, amely belátta, hogy uralkodó osztályi helyzete tarthatatlanná válik akkor, ha nem igazodik a Nyugaton az ipari forradalom és a francia forradalom nyomán végbe ment modernizációs folyamathoz. E réteg a rendi ellenállás politikai mitológiáját tette meg magyar nemzettudatnak. A fordulóponton a meghaladott nemesi nemzetképet kívánták a fordulat utáni új korszak számára iránymutatóvá tenni.

A honfoglalás-központú ünnepség felfogásában a magyar karaktertípus hordozója a magyar pásztor. Nem a földműves, hanem a nomád magyar, amiben egyszerre van jelen a magyar vidék provincialitása, folklorisztikus egzotikuma és a honszerző nemesség harci erényei. A millenniumi koncepcióban 896 nem azt jelenti, amit a történeti valóságban - a fordulatot a keletiségből a nyugatiságba -, hanem a nyugatinál magasabbra értékelt keletiségünk megőrzését ezer éven át, és ennek diadalmas elfogadtatását a Nyugattal.

A koncepció tartalmazza a kisnemesi rend politikai kultúrájából modernizált sajátos magyar alkotmányossági elképzelést: a "magyar közjog" Hajnik Imre által megfogalmazott eszméjét. A kisnemesi rend politikai hiedelemvilágában e magasabb szintű közjogiság okán nálunk született meg az alkotmányosság. Először csak az Aranybulla maradt el néhány évvel a Magna Charta mögött, a millenáris ünnepség fényében azonban a vérszerződés már az amerikai alkotmánnyal egyenértékű tett, Pusztaszer pedig olyan országgyűléssé stilizáltatik, mint a brit parlament. Így válik e mítoszban a magyar keletiség igazi nyugatisággá. Nem nekünk kell felzárkózni, hanem a Nyugat tanulhat tőlünk.

Amiért az évfordulót az ország akkori vezetése a birtokosi-nemesi nemzettudat megerősítésére használta fel, a kihívás volt, amit a nemzetiségi törekvések felélénkülése jelentett a század utolsó évtizedében. Igazolni kellett a "történelmi Magyarország" létjogosultságát, indokolni kellett, miért a magyarság alkalmas a "Magyar Birodalom" népei feletti uralomra, miért csak magyar hegemónia alatt lehetséges a Kárpát-medence népeinek együttélése. Ezt az igényt elégíti ki az a mítosz, amely szerint a németek mellett a harcias-nomád magyar lovas nemzet birtokolja azt az "államalkotó képességet", amellyel a szlávok és a térség egyéb kis népei nem rendelkeznek. Az ezeréves történelem során a magyarság folyamatosan rendelkezett államisággal és az ezt hordozó örökletes nemességgel, még ha ez a folyamatosan fennálló állam nem is volt mindig független. A nem történeti népeknek vagy egyáltalán nem volt saját államuk (szlovákok, ruszinok), vagy a folyamatosság évszázadokra megszakadt (Szerbia, Bulgária, Albánia), vagy pedig csak az ország belső életébe folyamatosan beavatkozó idegen uralom alatt volt korlátozott mértékben, mint a román fejedelemségek esetében.

A honfoglalásmítoszban a fentieknél kisebb jelentőségű az akkor aktuális belpolitikai konszenzusteremtés szándéka. A millenáris ünnepség ´67-et az ezer év méltó betetőzéseként akarta igazolni. Árpád előtérbe állításával megkerülhető volt, hogy a magyar történelem bármely koronás főjét "bezzeg" királynak lehessen sejtetni Ferenc Józseffel szemben, míg a 48-asok fantáziájában "Árpád apánk" "Kossuth apánkra" rímelhetett.

Az 1896-os mítoszképben 896 mint az Európában nyomuló ázsiaiság diadala jelent meg, elleplezve, hogy a valódi történelmi korforduló - letelepedés, államalapítás, kereszténység felvétele - ennek pontosan az ellenkezője volt: az ázsiaiság magunk mögött hagyása.

Kelet-, Nyugat- és Közép-Európa

Magyarország a Nyugathoz soha nem zárkózott fel egészen. A nyugati vonások ugyan valóban domináltak, de nem voltak kizárólagosak. A legfontosabb nyugati vonás a nyugati kereszténység volt, ennek azonban nem volt olyan mindent meghatározó jelentősége, ahogyan azt ma állítani szokás. A két háború közötti szellemtörténeti irányzat kísért abban a gondolkodásban, amely abszolutizálja a vallási tényezőt. A nyugati kereszténység legnagyobb jelentősége, hogy állam és egyház hatalmi szétválásával olyan uralmi struktúra alakul ki a nyugati kereszténység világában, amely nagyon tág értelemben a majdani politikai pluralizmus előtörténetének tekinthető. "Szellemtörténetileg" valóban a nyugati kereszténységből következett, hogy Magyarországon volt reneszánsz és reformáció, viszont nem volt hűbéri rendszer (a familiáris intézmény volt ennek ki nem bontakozott kezdete), és nem voltak magyar egyetemek, noha a térségben előfordultak (Krakkó, Prága, Bécs). A legfontosabb intézmény, amely erősen útjában állt Nyugattá válásunknak, a magyar örökösödési rendszer volt; az, hogy nem tudott átállni az egyörökös-rendszerre, amely Nyugaton egyben tartotta a birtokot (Angliában még a címet is csak a család egy tagja birtokolja). A forradalmi jelentőségű átalakítási folyamat tőlünk Nyugatra a magyar honfoglalás idején, a 10-11. században zajlott le. A keresztes hadjáratok és a Drang nach Osten átmenetileg, a nyugati szerzetesség pedig folyamatosan gondoskodott az öröklésből kimaradt másodszülöttek elhelyezéséről. A magyar örökösödési rendszer volt az az ezer éven át ható "magyar átok", amely miatt osztódott a birtok. A nemesi is, a paraszti is. A középkori "forradalom" lezajlása után már nem lehetett változtatni, hiszen a változtatás mindig többet károsított, mint amennyinek kedvezett volna. Nem segített e téren sem a hitbizomány, sem az egyke.

A kora újkorban a rendiség kialakulása és ezzel szorosan a "nagy uralkodók" átmeneti központosításai után az állandósuló és sajátos politikai modellé szerveződő abszolutizmus létrejötte idején jelenik meg az, amit sajátosan közép-európai vonásnak tekinthetünk. A nyugati abszolutizmus a renddé szerveződött főnemességgel szemben a rendi pozícióba helyezett erős és gazdag városokra támaszkodott. Közép-Európában, ahol ehhez a városok gyengék voltak, az uralkodó a kis- és középnemességet segítette renddé szerveződni. Ez sajátosan közép-európai jelenség (Keleten nincs rendiség). Több országban a köznemesi rend fölébe került a főnemesi rendnek. Ezekben az országokban nem abszolutizmus alakult ki, hanem kisnemesi "rendi köztársaság". A magyar "rendi köztársaság" uralmi rendszere a szabad királyválasztás. Működési elve: a királynak idegennek kell lennie, hogy ne lehessen Magyarországon birtoka, amelyre a rendekkel szemben támaszkodhat, viszont Budán kell székelnie, hogy kézben lehessen tartani. Nincs dinasztia, így az országszimbólum a korona lesz. A rendek az Ország, az ő kezükből kapja a király a koronát. A Szent Korona tana a magyar "rendi köztársaság" ideológiája. A kisnemesség rendi tudata igen korán nemzettudattá kezd alakulni. Amikor a török kiűzése után kialakul a Habsburg-abszolutizmus, a rendek és az abszolút uralom ellentéte nemzeti elnyomásként jelenik meg. A 17. század végén kialakul a magyar nemzettudat - a francia csak a Nagy Forradalom idején!

A "rendi köztársaság" életképtelen politikai modellnek bizonyul, és mindenütt katasztrófához vezet: Lengyelországban a felosztáshoz, Csehországban Fehérhegyhez, Magyarországon Mohácshoz. A köznemesi rendi ideológia a legerősebb magyar történelmi örökség, amelynek hagyománya máig meghatározza politikai tudatunkat. Árnyéka még a mai millecentenáriumon is rajta ül. Értéke a korán kialakult - és ezért talán a nyugati országok zöménél valóban erősebb - nemzettudat. Olyan nemzettudat, amely még a modernizáció mai szintjén is képes kollektív élményként megjelenni. A terhes örökséget az jelenti, hogy mivel a köznemesi rend törekvései irreálisak: sem az ország önállóságát, sem a főnemesi renddel szembeni fölényét nem tudja biztosítani, nem alakul ki benne a politikai realitás iránti érzék. A magyar politikai vezető rétegek századokon át öröklik korszakról korszakra a politikai valóságérzék olykor valószínűtlen mértékű hiányát. Ez leginkább abban nyilvánul meg, hogy a kisnemesi ideológiába ágyazott tudatú vezető rétegek rendszerint több összeegyeztethetetlen célt akarnak egyszerre elérni. A legjobb példa erre a Horthy-Bethlen-Teleki-vezetés 1938-1941 közötti politikája: területeket akart visszakapni Hitlertől s megőrizni az ország függetlenségét. Vakon számoltak a német győzelemmel, azt viszont reálisan felmérték, hogy választani kell a területi revízió és a függetlenség között.

A millennium

1896-ban az ország megünnepelte azt, hogy 1867 és 1896 között lezajlott egy második reformkorszak, amely megvalósította az ország polgári átalakulását: kialakult a polgári világ intézményrendszere. Az 1868-ik év korszakos jelentőségű reformintézkedései tovább építették a művet. Az oktatási törvény megteremtette a kötelező ingyenes népoktatást, a liberális állam ellenőrzése alá vonta az egyházi iskolákat a reájuk is kötelező állami tanterv bevezetésével és az ennek végrehajtását ellenőrző tanfelügyelet megszervezésével. A nemzetiségi törvény a nemzetiségeknek biztosított jogok tekintetében megelőzte korát, noha Tisza Kálmán kormánya ezt nem hajtotta végre maradéktalanul. Nyugati mértékkel mérve is élen járó volt a zsidóság jogi emancipációja. A korszakban nyugativá vált a központi kormányzati apparátus, a miniszteriális igazgatás és sokat nyugatiasodott a megye is. Az 1878-ra véglegesített büntető törvénykönyv lerakta a polgári igazságszolgáltatás alapjait. Korszerű bankrendszer jött létre, kialakult az országot átfogó vasúthálózat. A korszakot lezáró reform a polgári anyakönyveztetés bevezetése volt.

Az ország vezetői joggal érezték úgy, hogy a haza maga mögött hagyta a "magyar parlagot", és a nyugati világ rangos, de legalábbis egyenrangú tagjának tekintheti magát.

A magyar történelemben meg nem ismételt módon ez a kapitalizmus világszínvonalú volt: termékei és szolgáltatásai mindenütt versenyképesek voltak. Az ország ekkor még ki tudta használni az "elmaradottság előnyét": azt, hogy a később érkező a legkorszerűbbet veszi át. És ez a kapitalizmus teremtette meg egy történelmi pillanat alatt Budapestet, a nyugati fővárosokkal egyenrangú metropolist.

A magyar felzárkózás immár nemcsak lehetőség volt, hanem megvalósult realitás. Ezt az eredményt a millennium mítoszalkotása úgy ünnepelte, hogy közben hangsúlyozottan másról beszélt. Erre viszont valóban megvolt az oka. A Tisza Kálmán-i átalakulást lezáró utolsó reform fogadtatása már ellentmondásos volt. A nemesi eredetű vezető rétegek teljes konszenzussal álltak a korábbi reformok mögött, a polgári házassággal szemben azonban erőteljes ellenállás mutatkozott. Nem az volt itt a mérvadó, hogy a történelmi egyházak berzenkedtek privilégiumvesztésük ellen. Az egyházi ellenállás mögött társadalmi ellenállás vonult fel az ellen, hogy a polgári házasság elhárította az akadályokat a zsidó-keresztény vegyes házasságok útjából. Ennek a fajta vegyes házasságnak a megkönnyítése nem kevesebbet jelentett, mint a zsidóság jogi emancipációja utáni társadalmi emancipációját: az új burzsoázia egybeolvadásának útját a történelmi nagybirtok tulajdonosaival, egységes polgári uralkodó osztály kialakulását. Az ezzel szembeni ellenállás azonban megmutatta, hogy a magyar társadalom azt a lényegi változást, amit a modern kapitalizmus létrejötte jelentett, nem tudja kezelni.

A magyar kapitalizmus századvégi kialakulása "nagy ugrás volt", a "szervetlen fejlődés" példaesete. A modern magyar konzervativizmus erre reagált a szerves fejlődés korparanccsá emelésének próbálkozásával. Miközben 1867 és 1896 között az ország szervesen, tempós fejlődéssel kibandukolt a magyar parlagról, Budapest modernsége mellett a vidéki Magyarország újra Ázsiaként jelent meg. Ady és a polgári radikálisok néhány évvel később újra Magyar Ugarról beszélnek.

A modern kapitalizmus megteremtette azt a civilizációs szintet, amelyen már ki lehet szélesíteni a választójogot. Elérkezett az idő, hogy az ország a 19. századi liberális alkotmányosság talajáról tovább lépjen a huszadik századi széles alapozottságú demokrácia felé. Ez a történelmi uralkodó rétegek ellenállását váltotta ki. A modern polgárság hirtelen felemelkedése önmagában is súlyos trauma volt számukra - hiszen leértékelte eddigi teljesítményüket és megkérdőjelezte kizárólagos uralkodóosztály-voltukat -, s ráadásként fenyegetett a széles tömegek politikába való bekapcsolása az általános és titkos választójog révén.

A magyar kapitalizmus "túl" gyors, szervetlen kialakulása dramatizálta a kapitalizmus mindazon ellentmondásait, amelyek minden kapitalizmusnak sajátjai. A haszonelvet a társadalom széles köreiben nehezen fogadják el, mivel kevesebb a versenyképes, mint a versenyképtelen önálló egzisztenica. Utóbbiak számára a kapitalizmus elméletileg is értelmezhetetlen. Nem lehetnek szocialisták, mivel tulajdonosok, de a kapitalizmust sem fogadhatják el, mivel a haszonelv elfogadását jelenti. Elméleti kiútkeresés a modern közép-európai konzervativizmus azon paternalista törekvése, amely a versenyképtelenek versenybeli esélyegyenlőségét a sikeresek terhére akarja visszaállítani, a javukra történő, a versenyképeseket sújtó folyamatos újraelosztással. Az elméleti megoldáskeresés a haszonelv terrénumát a piaci gazdaság forgalmi szektorában (kereskedelem, hitel, tőzsde) látja, és szembeállítja vele a dologi javakat előállító termelési szférát. Így születik meg később a náci elmélet (Gottfried Feder) az "alkotó tőke-harácsoló tőke" polaritásáról. A századvégi magyar néppárti-agrárius konzervativizmus a fogyasztási és hitelszövetkezetek hálózatával akarná helyettesíteni a bankot és a kereskedelmet. De elméleti megoldás nincs, marad az antropomorfizálás: a haszonelv nem a kapitalizmus természetéből következik, hanem az a zsidók faji tulajdonsága. Ha a zsidókat kiiktatják belőle, akkor a kapitalizmus tisztességes lesz. E felfogásban a századvégi kapitalizmus nem úgy jelenik meg, mint a versenyképes sikere a versenyképtelenek felett, hanem mint a "zsidók" diadala a "magyarság" fölött. Ez a világszínvonalú kapitalizmus nem magyar siker tehát. Ellenkezőleg: veszedelem a magyarságra. Ha a zsidó kapitalizmus győz, akkor a magyar nem maradhat meg magyarnak. Ezért kell a millenáris ünnepségeken is hangsúlyozni, hogy a magyar ezer éven át változatlan formában volt magyar, és ennek örökre így kell maradnia.

Még sötétebb árnyékként vetült az ünnepségre a nemzetiségi kérdés. A 18-19. század fordulóján a Magyar Birodalom nem magyar népeinek nemzeti ébredése is lezajlott. Az 1860-as évekre világossá lett, hogy a magyarságnak nincsen ereje arra, hogy "birodalma" népeit jogara alatt tartsa. Az 1867-es kompromisszum ki nem mondott legfontosabb indítéka az a szándék volt, hogy Bécs kényszerítse a maga fegyveres hatalmával a magyar jogar alá ezeket a népeket. A magyar vezető réteg legfelső politikai elitje 1867-től kezdve tisztában volt azzal, hogy a dualista helyzet veszélyeztetett pozíció. A szláv túlsúly állandóan fenntartja azt a törekvést, hogy a dualizmust előbb trializmussá alakítsák át, amit elkerülhetetlenül követni fog a föderalizálás. Ez Magyarország számára Monarchián belüli Trianont jelent: a Szent Korona országainak területi megcsonkítását. Andrássy Gyula ezért akadályozta meg 1871-ben azt, hogy a cseh királyság a Monarchia harmadik, trialista tagja legyen, és ezért ellenezte 1878-ban az okkupált Bosznia-Hercegovina annektálását: nem akarta a birodalom szláv lakosságát növelni. A vezető réteg nem hibáztatható azért, hogy birtokon belüli helyzetben nem kezdeményezett a nemzetiségekkel olyan kiegyezést, amelyben lényeges engedményeket ajánl fel: ez saját árnyékának átugrását jelentette volna. A helyzet magát a kiegyezést kérdőjelezte meg. Kossuth Kasszandra-levelének hosszú távon végül is igaza lett: a Habsburg Birodalom életképtelennek bizonyult, mert a valóságban kudarcot vallott nemzetállam-kísérlet volt. Előbb a tereziánus-jozefinista abszolutizmus, majd az 1849 utáni neoabszolutizmus kísérelt meg egységes német nyelvű államot kialakítani. Ennek kudarca után sem tudta kezelni a Monarchia a nemzeti problémát, altatására kitalálta a Fortwurstelnt (Taaffe), a tovalötyögést: a problémák elkenését, takarékon tartását és továbbgörgetését. Ferenc Jóska magyar utódai sokat tanultak ebből: Horthy is, Kádár is. A Monarchia fenntartásában egyetlen nemzet volt érdekelt: a magyar. Trianont természetesen a kisnemesi rendtől örökölt valóságtévesztéssel és túldramatizálva élte meg a politikai vezető réteg a két világháború között és 1990 után is. 1919-ben, amikor a blokád okozta nyersanyaghiány miatt leálltak a gyárak, érthető volt, hogy az új, redukált országot gazdaságilag életképtelennek tartották. A harmincas években ezt állítani már csak a valós helyzet figyelmen kívül hagyásával lehetett, hiszen addigra kiderült: az ország életképes, sőt, az önálló vámterület védernyője alatt megszületett a magyar textilipar. A békeszerződésnek még előnye is volt. Ausztriától eltekintve, a Monarchia utódállamai közül Magyarország az egyetlen etnikailag homogén állam, míg az utódállamok a Monarchia szűkített és rontott kiadásai lettek. 1938-1941 között, majd 1989 után Jugoszlávia és a Szovjetunió sorsán lemérhettük, hogy mekkora érték az etnikailag homogén állam.

Ma ismét a Nyugathoz való felzárkózás a feladatunk. Ahogyan a két háború között a félázsiai gabonatermelő nagybirtok külterjes mezőgazdaságából kellett volna belterjesen gazdálkodó "Kertmagyarországot" (nem Németh László, hanem Somogyi Imre) csinálni, úgy kell az exportképtelen posztszovjet gazdaságot exportképes gazdasággá alakítani. Ez a felzárkózás lényege.

Az ezerszáz év megünneplése azonban az 1896-ost utánozza. Az akkori pompázatosat, flancosat hótszegényen, snasszul. Változatlanul nem az istváni fordulatot ünnepeljük, hanem Árpádék bejövetelét. Ma is a hét vezér mutat utat, valamint Lehel és Botond. Visszük "Európába" a kacagányt és a buzogányt: ha nem tetszik a Nyugatnak, az ő baja. Úgy is pikkelünk rá, mert nem akar önkritikát gyakorolni Trianon miatt.

Valóságérzékünk is a régi. Ismét két összeegyeztethetetlen célt tűztünk ki. Akik minden egyéb elé helyezik a szomszéd országokbeli magyar kisebbség helyzetét, azok vagy nem néznek szembe azzal, hogy ez nem egyeztethető össze a Nyugathoz való felzárkózással, vagy nem is akarják a felzárkózást. A Nyugat nem hajlandó nemzeti ellentéteket importálni szövetségi rendszerébe. Erdélyt csak Zsirinovszkij elvtárs ajánlja visszaadásra, továbbá bizonyos Oleg Ropov elvtárs egy interjúban, a Vasárnapi Újságban (1990. július 14.). Ma is időszerű a régi strófa:

"Ezeréves Áprád apánk uralkodott rajta,

Magyar itten minden ember, tősgyökeres fajta."

És az alábbi is, némileg aktualizálva az eredetit:

"Bibsi bácsi, jenki bácsi, be ne tedd a lábad,

Úgy kiverünk, csinnadratta, hogy porzik a hátad."

Pedig a felzárkózáshoz erőt adhatna, hogy az istváni felzárkózás az akkori lehetőségek és követelmények mértékével mérve maradéktalanul sikerült, s hogy 1896-ban a felzárkózás alapja már megvolt. Lesz második évezred, és magyar lesz az kacagány és buzogány nélkül is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.