Tandori Dezső: Seneca mozija (- avagy Moravia morália?)

  • 2002. július 18.

Publicisztika

Anélkül, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék a Magyar Narancsban ki nem bontakozott vitából - pillanatnyi politikai helyzetünk egyik vonatkozását elemezte, személyvédelmezőleg, egyik legkitűnőbb, általam is kivételesnek értékelt prózaírónk, szólt ellene finoman egyik kiváló filozófus-esztéta-kritikusunk -, anélkül, mondom, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék... Merthogy ilyenbe az alábbiak alapján nem bocsátkoznék.
Anélkül, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék a Magyar Narancsban ki nem bontakozott vitából - pillanatnyi politikai helyzetünk egyik vonatkozását elemezte, személyvédelmezőleg, egyik legkitűnőbb, általam is kivételesnek értékelt prózaírónk, szólt ellene finoman egyik kiváló filozófus-esztéta-kritikusunk -, anélkül, mondom, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék... Merthogy ilyenbe az alábbiak alapján nem bocsátkoznék.

S majd elmondom, mit akarok mondani.

Ám előbb a Seneca-idézet.

A múltkor nagyon megtetszett. Ám nagy csalódásomra is lett. Persze, Erkölcsi levelek a Seneca-mű címe (Seneca, a római bölcs neve nem jött elő a cikk-levél nem-vitában! említhetem hát), s így indul, példányomban a 19. oldal alján a 7. levél: "Kérded, mi az, amit különösképpen el kellene kerülnöd. A tömeg. Még nem bízhatod magad rá veszélytelenül." (Kurcz Ágnes fordítása) "Én legalábbis beismerem esendőségemet: sohasem azzal a jellemmel térek haza, amellyel otthonról elindultam. Valami felkavarodik abban", fordítok át a 20. oldalra, s még nagyon tetszik az ügy, "amit már rendbe szedtem, valami visszalopakodik abból, amitől elfutottam. Úgy vagyunk mi is, ha lelkünk hosszadalmas bajból felépül, mint a betegek, akiket annyira megviselt a hosszas gyengélkedés, hogy sehová sem lehet őket ártalom nélkül kivinni. A nagy tömegben forgolódni káros..." Még nagyon jó, igaz? "...tudtunkon kívül egytől egyig mindenki kedvet csinál valami vétekhez, megbélyegez vele, vagy ránk akasztja. Kétségtelen: minél nagyobb csődületbe keveredünk, annál nagyobb ez a veszély. Semmi sem oly káros a jó erkölcsökre, mint elüldögélni a színielőadások mellett, akkor ugyanis a gyönyörködés könnyű utat nyit a becsusszanó bűnöknek..." Hohó, nem vagyok nagy színházjáró, de itt már bosszúsan fölnevettem. És így tovább.

Seneca tehát beül egy moziba délelőtt, pardon, elüldögél az odahaza védelmezett erkölcsi elveivel a színpad előtt, kezdi magát erkölcstelenülni, hazasiet. El a tömegből.

El a tényleges történések világából és a többi. Én ne ismerném ezt? Nos, kérdés, "kisarkítható" ez így, netán sem? Szinte mindent kipróbáltam/ok, ami jó, de tilos, árt, hizlal, nevetségessé, bódulttá, használhatatlanná, esetleg nagyon is használhatóvá tesz. A tömegben mégsem forgolódom oly értelemben, hogy arra Seneca, netán valami Senecán-túlos erkölcsi kategória érvényesíthető lenne.

Amikor erkölcsi zugunkba, kutatásunk világába, a versírásba, a műfordításba visszavonulunk (hoppá, kezdünk kényes és nagyon is világias terepek felé sodródni; tömeg?), gondoljunk a Moravia-novella gyáros-fiára, akinek odavágja a tényleges munkásfiú: te könnyen szavalsz, hazamész a papához, ott a H.-D. motorod etc. Hát igen. Erre mindig vigyázzunk. Ha abszolút erkölcsi szempontok szerint akarjuk megítélni a köröttünk forgó szegény, átvert, jobbat érdemlő, jobbat se érdemlő stb. "tömeg" szempontjait. Meg akik ily reáliák szerint (is) gondolkoznak, kénytelenek gondolkozni. Magam nem járok moziba, de mások joggal járnak.

Apropó, a Seneca-kötet helyett majdnem egy sorral feljebbről Mándy Ivántól a Zsámboki mozija címűt húztam elő, oly hasonló az alakja e könyvnek. Karinthy Frigyes mondta: szépek, szépek a sakk szabályai... de a hozzá dünynyögött csatadalunk se semmi!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.