Tandori Dezső: Seneca mozija (- avagy Moravia morália?)

  • 2002. július 18.

Publicisztika

Anélkül, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék a Magyar Narancsban ki nem bontakozott vitából - pillanatnyi politikai helyzetünk egyik vonatkozását elemezte, személyvédelmezőleg, egyik legkitűnőbb, általam is kivételesnek értékelt prózaírónk, szólt ellene finoman egyik kiváló filozófus-esztéta-kritikusunk -, anélkül, mondom, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék... Merthogy ilyenbe az alábbiak alapján nem bocsátkoznék.
Anélkül, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék a Magyar Narancsban ki nem bontakozott vitából - pillanatnyi politikai helyzetünk egyik vonatkozását elemezte, személyvédelmezőleg, egyik legkitűnőbb, általam is kivételesnek értékelt prózaírónk, szólt ellene finoman egyik kiváló filozófus-esztéta-kritikusunk -, anélkül, mondom, hogy egyetlen szereplőt is megemlítenék... Merthogy ilyenbe az alábbiak alapján nem bocsátkoznék.

S majd elmondom, mit akarok mondani.

Ám előbb a Seneca-idézet.

A múltkor nagyon megtetszett. Ám nagy csalódásomra is lett. Persze, Erkölcsi levelek a Seneca-mű címe (Seneca, a római bölcs neve nem jött elő a cikk-levél nem-vitában! említhetem hát), s így indul, példányomban a 19. oldal alján a 7. levél: "Kérded, mi az, amit különösképpen el kellene kerülnöd. A tömeg. Még nem bízhatod magad rá veszélytelenül." (Kurcz Ágnes fordítása) "Én legalábbis beismerem esendőségemet: sohasem azzal a jellemmel térek haza, amellyel otthonról elindultam. Valami felkavarodik abban", fordítok át a 20. oldalra, s még nagyon tetszik az ügy, "amit már rendbe szedtem, valami visszalopakodik abból, amitől elfutottam. Úgy vagyunk mi is, ha lelkünk hosszadalmas bajból felépül, mint a betegek, akiket annyira megviselt a hosszas gyengélkedés, hogy sehová sem lehet őket ártalom nélkül kivinni. A nagy tömegben forgolódni káros..." Még nagyon jó, igaz? "...tudtunkon kívül egytől egyig mindenki kedvet csinál valami vétekhez, megbélyegez vele, vagy ránk akasztja. Kétségtelen: minél nagyobb csődületbe keveredünk, annál nagyobb ez a veszély. Semmi sem oly káros a jó erkölcsökre, mint elüldögélni a színielőadások mellett, akkor ugyanis a gyönyörködés könnyű utat nyit a becsusszanó bűnöknek..." Hohó, nem vagyok nagy színházjáró, de itt már bosszúsan fölnevettem. És így tovább.

Seneca tehát beül egy moziba délelőtt, pardon, elüldögél az odahaza védelmezett erkölcsi elveivel a színpad előtt, kezdi magát erkölcstelenülni, hazasiet. El a tömegből.

El a tényleges történések világából és a többi. Én ne ismerném ezt? Nos, kérdés, "kisarkítható" ez így, netán sem? Szinte mindent kipróbáltam/ok, ami jó, de tilos, árt, hizlal, nevetségessé, bódulttá, használhatatlanná, esetleg nagyon is használhatóvá tesz. A tömegben mégsem forgolódom oly értelemben, hogy arra Seneca, netán valami Senecán-túlos erkölcsi kategória érvényesíthető lenne.

Amikor erkölcsi zugunkba, kutatásunk világába, a versírásba, a műfordításba visszavonulunk (hoppá, kezdünk kényes és nagyon is világias terepek felé sodródni; tömeg?), gondoljunk a Moravia-novella gyáros-fiára, akinek odavágja a tényleges munkásfiú: te könnyen szavalsz, hazamész a papához, ott a H.-D. motorod etc. Hát igen. Erre mindig vigyázzunk. Ha abszolút erkölcsi szempontok szerint akarjuk megítélni a köröttünk forgó szegény, átvert, jobbat érdemlő, jobbat se érdemlő stb. "tömeg" szempontjait. Meg akik ily reáliák szerint (is) gondolkoznak, kénytelenek gondolkozni. Magam nem járok moziba, de mások joggal járnak.

Apropó, a Seneca-kötet helyett majdnem egy sorral feljebbről Mándy Ivántól a Zsámboki mozija címűt húztam elő, oly hasonló az alakja e könyvnek. Karinthy Frigyes mondta: szépek, szépek a sakk szabályai... de a hozzá dünynyögött csatadalunk se semmi!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.