Úgy, ahogy

  • 1996. június 13.

Publicisztika

A győri Exploited-koncert kapcsán a magyar média megint sikertelen árnyékátlépési kísérlettel kezdte az uborkaszezont. A baj ott lehet, hogy míg a Rolling Stones ősrajongói, de még a koca queenesek is úgy-ahogy beépültek a sajtószakmába, eleddig igen kevés médiacézár került ki a tarajos szubkultúrából. Ezért aztán a hippiknek és ősrockereknek egyre inkább kijáró méltányos bánásmódból az Exploitednek nem sok jutott.
A győri Exploited-koncert kapcsán a magyar média megint sikertelen árnyékátlépési kísérlettel kezdte az uborkaszezont. A baj ott lehet, hogy míg a Rolling Stones ősrajongói, de még a koca queenesek is úgy-ahogy beépültek a sajtószakmába, eleddig igen kevés médiacézár került ki a tarajos szubkultúrából. Ezért aztán a hippiknek és ősrockereknek egyre inkább kijáró méltányos bánásmódból az Exploitednek nem sok jutott.

Ma a magyar médiában kötelező poén a marslakó, a kikerülhetetlen szójáték pedig a punkráció. Az információkat a helyi tudósító szállítja, aki nem is mer bemenni a terembe, hiszen akkor tudná, hogy nem tűzoltóvödrökkel, hanem egyetlen pillepalackkal locsolják a közönséget, és esetleg azt is látná, hogy az öltönyös, gorillakísérettel terepszemlét tartó polgármestert leköpködi az úri közönség. Nem kérdezi meg, hány jegy fogyott (900), így igen távoli becslésekre szorítkozik, és rossz a szeme, ezért nem veszi észre, hogy nem 1200-1500 punk lepi el Győrt, mert punk kinézetű emberből (tarajos stb.) összesen negyven ha van. Információit a megyei rendőrfőkapitánytól szerzi, aki természetesen nem veri nagydobra, hogy a kevésbé kivilágított helyeken a rendőrök kedélyes punkveréseket tartottak.

A megyei tudósító a művház előtt lébecol, a fotós csak azt a négy serdületlen tarajost meri fényképezni, aki a korláton üldögél. Sajtótörténeti rejtély, honnan szedte a Magyar Hírlap tudósítója azt a hülyeséget, hogy az Exploited a szervezőknek nyújtott segítségként nem a legvadabb számait játszotta (A Let´s Start A Warral nyitottak például), és hogy rövidítettek a műsoron (pontosan a szerződés szerinti 65 perces programot adták). Wattie egyébként azt mondta a koncert után, hogy tizenöt év alatt ez volt a második legnagyobb bulijuk.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.