Vármegyék, főispánok - Orbán a történelemkönyveknek játszik, és ez nem jó hír az országnak

Publicisztika

Mi a fenét akarhat a Fidesz az archaikus elnevezések felélesztésével?

Alaposan feladta a leckét a kremlinológusoknak két kedden benyújtott kormánypárti javaslat: az egyik a kormánymegbízottakat nevezné át főispánokká, a másik a megyéket vármegyékké. Miután mindenki megbizonyosodott róla, hogy tényleg nem a Hírcsárdát olvassa, rögtön elindult a találgatás az intézkedés lehetséges mozgatórugóiról. 

Négy komolyan vehető hipotézissel találkoztam.

Ahogy lényegében minden nagyobb horderejű fideszes javaslatnál, az ellenzéki közvélemény egy részének első reflexe megint azt súgta, hogy ez is csak egy gumicsont, amivel "el akarják terelni a figyelmünket" valamiről. Az új adókról, az inflációról, általában a gazdasági kérdésekről, az alkotmánymódosítás másik pontjáról, ami összevonja az önkormányzati- és az EP-választást, vagy valami teljesen másról, amiről olyan ügyesen sikerült elterelni a figyelmet, hogy észre sem vettük.

A 444.hu megfejtése szerint a gumicsont valójában nem az ellenzéki közönségnek szól, hanem a fideszes törzsszavazóknak. Nekik akar pozitív, az összetartást erősítő, a közös identitást építő élményt nyújtani a rendszer, mielőtt még túlzottan megéreznék a gazdasági nehézségeket.

A Diétás magyar múzsa szerzője arra jutott, hogy Orbán azért hozza vissza a főispáni tisztséget és a vármegyéket, hogy az újabb kétharmad után ezzel is megüzenje: bármit megtehet, már semmi sem veszélyezteti vagy korlátozza a hatalmát.

Végül Jávor Benedek arra gyanakszik, hogy a főispánok és a vármegyék restaurálása egy nagyobb közigazgatási reformot készít elő, illetve alapoz meg szimbolikusan, aminek a lényege az önkormányzatiság további kiüresítése lenne, még több funkció központi kormányzathoz vagy a (vár)megyei önkormányzatokhoz telepítésével.

Biztosan persze nem tudhatjuk, mi jár Orbán Viktor fejében, már csak azért sem, mert a két javaslat gyakorlatilag a semmiből jött, nemhogy nyilvános párbeszéd, de semmilyen szivárogtatás sem előzte meg a benyújtásukat (ellentétben például az önkormányzati- és EP-választások összevonásával, amiről már hetekkel ezelőtt suttogtak).

A gumicsontelméletet két okból sem tartom meggyőzőnek.

Egyrészt a Fidesznek nincs rá szüksége. Annyira letargikus állapotban van az ellenzék az áprilisi választás után, hogy most külön zajkeltés nélkül is átnyomhatnak bármit, nem várható nagyobb tiltakozás. Másrészt semmilyen kommunikációs hátszelet nem adtak a két javaslatnak, a kormánypárti média is alig beszél róluk, ami arra utal, hogy elsődlegesen nem kommunikációs céljai voltak a kormánynak.

Ugyanezen okból nem gondolom, hogy a törzsszavazói réteg összerántása lebegne a szemük előtt. Ha így lenne, akkor ezzel lenne tele a propagandamédia és a kormánypárti politikusok is díszmagyarban szónokolnának az ezeréves történelmi hagyományokról. Ehhez képest még a beterjesztő Kocsis Máté is inkább a vagyonnyilatkozati rendszer átalakításáról emlékezett meg Facebook-oldalán, nem a vármegyékről. Nem is látszik alkalmasnak a téma a teljes tábor megszólítására: Lázár János kifejezetten arra utalt, hogy nem fogja megszavazni a vármegyéket, Harrach Péter sem nyilatkozott valami lelkesen a javaslatról, és még a Mandineren is megjelent egy cikk a főispáni tisztség visszaállítása ellen.

A harmadik és a negyedik hipotézisben több igazság lehet, de véleményem szerint nem egyszerűen erőfitogtatásról vagy egy hatalmi átrendeződés előkészítéséről van szó - fontos a dolog szimbolikus oldala is. A főispánság és a vármegye visszaállítása az Orbán Viktor által sokszor hangoztatott magyar karakert, a sajátos magyar utat hangsúlyozza, továbbá olyan intézkedés, ami, ha túl nagy gyakorlati jelentősége nincs is, tartósan nyomot hagyhat az emberek hétköznapjain. Az orbáni "reformra" fognak emlékezni, ha a (vár)megyei autópályamatricájukkal elautóznak a (vár)megyetáblák mellett vagy bemennek ügyet intézni a kormány(főispáni?)hivatalba.

A miniszterelnök beszédeiből legkésőbb 2014 óta érezni lehet, hogy szeretne történelmi távlatokban gondolkodni, 20-30 éves projekteket lefektetni, világpolitikai átrendeződéseket értelmezni és kihasználni. És nyilván szeretne ő is a történelem emlékezetes szereplőjévé válni.

Ez az impulzus azonban alapvető ellentétben áll nemcsak Magyarország súlyával, hanem az orbáni hatalmi gépezet működésével is, ami a "pillanat uralásáról", a közvélemény állandó monitorozásáról és kiszolgálásáról szól. Lehet, hogy tévedek, de a főispán és a vármegye számomra azt üzeni, hogy Orbán az újabb kétharmados győzelem után úgy érzi, nem kell minden intézkedésével a népszerűséget keresnie, és szabadabban koncentrálhat annak megvalósítására, amiről - szerinte - majd emlékezni fognak rá.

Az átnevezés persze önmagában elég ártatlan dolog, de kevésbé lesz ártatlan, ha Jávor Benedeknek van igaza, és a hatáskörök újraosztása is követi majd. A nemzetközi porondon pedig még aggasztóbb lenne, ha megszűnne a közvélemény (bármily szerény) korlátozó hatása a miniszterelnökre, hiszen az orosz-ukrán háború vagy Magyarország és az EU viszonyának alakulása a következő években valóban történelmi döntések elé állíthatja Orbánt. És nem mindig az a jó döntés, amelyikkel könnyebb bekerülni a történelemkönyvekbe. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.