Vége, csapó

  • Scheiring Gábor
  • 2006. február 2.

Publicisztika

"Tizenkilenc éves voltam, még gyerek. Féltem, nagyon féltem. Aztán egy egész életen át hurcoltam tetteim szörnyű terhét. Megpróbáltam filmjeimben beszélni róla... És 1990-ben is féltem megvallani. Nagyon szégyellem magam. Most itt állok, másként nem tehetek: bocsánatot kérek, mindenkitől" - ha csak ennyit mond, talán nem szólunk egy szót sem, talán nem bántja senki sem.

"Tizenkilenc éves voltam, még gyerek. Féltem, nagyon féltem. Aztán egy egész életen át hurcoltam tetteim szörnyű terhét. Megpróbáltam filmjeimben beszélni róla... És 1990-ben is féltem megvallani. Nagyon szégyellem magam. Most itt állok, másként nem tehetek: bocsánatot kérek, mindenkitől" - ha csak ennyit mond, talán nem szólunk egy szót sem, talán nem bántja senki sem. Csak magában átkozza a sorsot mindenki, hogy oly korban, oly helyen adatott neki az élet, ahol ilyesmi mindenkivel (majdnem mindenkivel) megeshetett. A felmentés azonban ekkor is csak azok sorsának fényében lenne mérlegelendő, akik nem, mégsem lettek besúgók. Hisz nincs az a megbocsátás, ami az ő rovásukra is kiterjedhet.

De Szabó István filmrendező, a magyar filmkészítés talán legelismertebb alakja nem ezt mondta. Mondott mindent, csak ezt nem. Első közlése a tárgyban aznap jelent meg a Népszabadságban, amikor a besúgásait feltáró cikk az Élet és Irodalomban. Ekkor azt mondta, hogy élete legbátrabb és legbecsületesebb tettének tartja akkori cselekedeteit. Hogy ő életet mentett. E nyilatkozatát már ismerték a védelmére kelő aláírók, cikkírók, televíziós műsorkészítők, nyíltlevél-szerzők. Két nappal nyilatkozatára már lemásolt, cselekedeit igazolni hivatott híradófelvétellel érkezett a közszolgálati televízió általa barátai tanácsára kiválasztott műsorába. Ahol már kicsit mást mondott, de érdemben mégsem mást. (Részletezésébe méltatlan lenne belemenni.) Legfeljebb annyival fejelte meg, hogy bejelentette igényét egy újabb játékfilmre, amelyet spiclimúltjának élményei alapján forgatna, hisz már egy éve (!) dédelgetett terve ez neki. Ki is kérte a rá vonatkozó dokumentumokat onnan, ahonnan kell, de nem kapott szinte semmit.

Szabó István most nem viselkedett helyesen, és ez - tetszik, nem tetszik - rávetül az egész besúgása óta eltelt életére. Meg a mienkére. Magyarország múltjára, jelenére, s ami a legfájdalmasabb, jövőjére is. Szabó akkori tettét lehetetlen másképp látni: személyes előnyök érdekében (mely előnyök kimerülhettek akár a személyes hátrányok elhárításában is) legalábbis kockára tette mások, történetesen akkori csoporttársai előmenetelét, pályáját, sorsát. Ez lehetne akár e csoport, a főiskolai osztály (vagy maradékának) magánügye is. De nem volt az akkor sem, és nem az most sem. A mostani előadást is túl sokan nézzük ahhoz, hogy ne szolgáljon majd mintaként; hogy ne ebből tanuljuk meg, mi a bátorság és a gyávaság, az árulás és a hűség, az igazmondás és a kormolás, a megbánás és az önsajnálat közt a különbség. Most egy ember morális állapotából kell az országnak következtetéseket levonnia - saját magára nézve. És Szabó nem menekülhet el e szerep elől: az eddig élvezett közszeretet és -figyelem, a társadalmi pozíció a színpadon tartja, akár akarata ellenére is.

Az őszinte beszéd tehát járna nekünk. De Szabó szerencsétlen kiállása e kétségkívül nehéz, emberileg kétségkívül borzasztó időpontban csak rosszat szült. Nem is szülhetett volna mást. Rosszat szült neki, rosszat szült a védelmére sietőknek, rosszat szült a közömbösöknek, mindenkinek. Hazája, aki minimum az Oscar-díja óta a legnagyobb becsben tartotta, most csak korlátozottan képes normális reakciókra. Kollégái vagy tehetetlenül hallgatnak, vagy elkeseredett mentőakciókba fognak (melyek már csak tónusuk miatt is megérdemelnék az alaposabb, ok-okozati vizsgálatot), vádaskodnak, aláírnak, nem írnak alá. Szabó a megölésére fenekedőkről beszél. Pártvezetők borítják fel gondosan megszervezett programjukat, hogy ott lehessenek Szabó új filmjének a premierjén, a Magyar Filmszemle megnyitó díszelőadásán. Az ország miniszterelnöke érzi szükségét, hogy kiálljon Szabó mellett. Nem kellene pedig. Mert ugyan e jelenlét, e kiállás nem a spicliség mellett szól, de feltétlenül a jelenlegi Szabó István mellett. A filmalkotó Szabó mellett ugyanis jelen helyzetében sem szükséges kiállani. A mozgóképes életmű ismert, értékelése részben megtörtént - hazai s nemzetközi szinten is. Részben megtörtént, a javának csak eztán kellene (kellett volna) megesnie, e mostani fals gesztusok azonban oly szempontból is különösen kártékonyak, hogy ezt a munkát hosszú-hosszú időre felfüggesztik. A művészeti teljesítmény éppenséggel önmagáért beszél. Önmagáért, de semmiképpen nem szolgál emberi gyarlóságok menleveleként. Veszélyes is összemosni efféle dolgokat. Az új mű, a Móricz Zsigmond művéből készített Rokonok meg vagy jó film vagy rossz vagy másmilyen, elfogulatlan értékelésére nekünk - akik megértük e gyalázatot - aligha lesz módunk ebben a büdös életben.

Most épp rossz nekünk, rossz magyarnak lenni. Mert épp akiknek nagyon kellett volna, nem volt helyén a szívük. Megesett már máskor is, túléljük. Meg megesett az ellenkezője, voltak, akiknek a helyén volt a szívük, amikor kellett. Ez a különbség. Csak ezért éljük túl.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.