Vége, csapó

  • Scheiring Gábor
  • 2006. február 2.

Publicisztika

"Tizenkilenc éves voltam, még gyerek. Féltem, nagyon féltem. Aztán egy egész életen át hurcoltam tetteim szörnyű terhét. Megpróbáltam filmjeimben beszélni róla... És 1990-ben is féltem megvallani. Nagyon szégyellem magam. Most itt állok, másként nem tehetek: bocsánatot kérek, mindenkitől" - ha csak ennyit mond, talán nem szólunk egy szót sem, talán nem bántja senki sem.

"Tizenkilenc éves voltam, még gyerek. Féltem, nagyon féltem. Aztán egy egész életen át hurcoltam tetteim szörnyű terhét. Megpróbáltam filmjeimben beszélni róla... És 1990-ben is féltem megvallani. Nagyon szégyellem magam. Most itt állok, másként nem tehetek: bocsánatot kérek, mindenkitől" - ha csak ennyit mond, talán nem szólunk egy szót sem, talán nem bántja senki sem. Csak magában átkozza a sorsot mindenki, hogy oly korban, oly helyen adatott neki az élet, ahol ilyesmi mindenkivel (majdnem mindenkivel) megeshetett. A felmentés azonban ekkor is csak azok sorsának fényében lenne mérlegelendő, akik nem, mégsem lettek besúgók. Hisz nincs az a megbocsátás, ami az ő rovásukra is kiterjedhet.

De Szabó István filmrendező, a magyar filmkészítés talán legelismertebb alakja nem ezt mondta. Mondott mindent, csak ezt nem. Első közlése a tárgyban aznap jelent meg a Népszabadságban, amikor a besúgásait feltáró cikk az Élet és Irodalomban. Ekkor azt mondta, hogy élete legbátrabb és legbecsületesebb tettének tartja akkori cselekedeteit. Hogy ő életet mentett. E nyilatkozatát már ismerték a védelmére kelő aláírók, cikkírók, televíziós műsorkészítők, nyíltlevél-szerzők. Két nappal nyilatkozatára már lemásolt, cselekedeit igazolni hivatott híradófelvétellel érkezett a közszolgálati televízió általa barátai tanácsára kiválasztott műsorába. Ahol már kicsit mást mondott, de érdemben mégsem mást. (Részletezésébe méltatlan lenne belemenni.) Legfeljebb annyival fejelte meg, hogy bejelentette igényét egy újabb játékfilmre, amelyet spiclimúltjának élményei alapján forgatna, hisz már egy éve (!) dédelgetett terve ez neki. Ki is kérte a rá vonatkozó dokumentumokat onnan, ahonnan kell, de nem kapott szinte semmit.

Szabó István most nem viselkedett helyesen, és ez - tetszik, nem tetszik - rávetül az egész besúgása óta eltelt életére. Meg a mienkére. Magyarország múltjára, jelenére, s ami a legfájdalmasabb, jövőjére is. Szabó akkori tettét lehetetlen másképp látni: személyes előnyök érdekében (mely előnyök kimerülhettek akár a személyes hátrányok elhárításában is) legalábbis kockára tette mások, történetesen akkori csoporttársai előmenetelét, pályáját, sorsát. Ez lehetne akár e csoport, a főiskolai osztály (vagy maradékának) magánügye is. De nem volt az akkor sem, és nem az most sem. A mostani előadást is túl sokan nézzük ahhoz, hogy ne szolgáljon majd mintaként; hogy ne ebből tanuljuk meg, mi a bátorság és a gyávaság, az árulás és a hűség, az igazmondás és a kormolás, a megbánás és az önsajnálat közt a különbség. Most egy ember morális állapotából kell az országnak következtetéseket levonnia - saját magára nézve. És Szabó nem menekülhet el e szerep elől: az eddig élvezett közszeretet és -figyelem, a társadalmi pozíció a színpadon tartja, akár akarata ellenére is.

Az őszinte beszéd tehát járna nekünk. De Szabó szerencsétlen kiállása e kétségkívül nehéz, emberileg kétségkívül borzasztó időpontban csak rosszat szült. Nem is szülhetett volna mást. Rosszat szült neki, rosszat szült a védelmére sietőknek, rosszat szült a közömbösöknek, mindenkinek. Hazája, aki minimum az Oscar-díja óta a legnagyobb becsben tartotta, most csak korlátozottan képes normális reakciókra. Kollégái vagy tehetetlenül hallgatnak, vagy elkeseredett mentőakciókba fognak (melyek már csak tónusuk miatt is megérdemelnék az alaposabb, ok-okozati vizsgálatot), vádaskodnak, aláírnak, nem írnak alá. Szabó a megölésére fenekedőkről beszél. Pártvezetők borítják fel gondosan megszervezett programjukat, hogy ott lehessenek Szabó új filmjének a premierjén, a Magyar Filmszemle megnyitó díszelőadásán. Az ország miniszterelnöke érzi szükségét, hogy kiálljon Szabó mellett. Nem kellene pedig. Mert ugyan e jelenlét, e kiállás nem a spicliség mellett szól, de feltétlenül a jelenlegi Szabó István mellett. A filmalkotó Szabó mellett ugyanis jelen helyzetében sem szükséges kiállani. A mozgóképes életmű ismert, értékelése részben megtörtént - hazai s nemzetközi szinten is. Részben megtörtént, a javának csak eztán kellene (kellett volna) megesnie, e mostani fals gesztusok azonban oly szempontból is különösen kártékonyak, hogy ezt a munkát hosszú-hosszú időre felfüggesztik. A művészeti teljesítmény éppenséggel önmagáért beszél. Önmagáért, de semmiképpen nem szolgál emberi gyarlóságok menleveleként. Veszélyes is összemosni efféle dolgokat. Az új mű, a Móricz Zsigmond művéből készített Rokonok meg vagy jó film vagy rossz vagy másmilyen, elfogulatlan értékelésére nekünk - akik megértük e gyalázatot - aligha lesz módunk ebben a büdös életben.

Most épp rossz nekünk, rossz magyarnak lenni. Mert épp akiknek nagyon kellett volna, nem volt helyén a szívük. Megesett már máskor is, túléljük. Meg megesett az ellenkezője, voltak, akiknek a helyén volt a szívük, amikor kellett. Ez a különbség. Csak ezért éljük túl.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.