Zúg október

Publicisztika

A múlt hétfői eseményeket megelőző számunk szerkesztőségi állásfoglalásában rossz előérzetünknek adtunk hangot. "De mi marad majd az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának ünnepéből? Pár nappal 23-a előtt, úgy tűnik, csak a szégyen." Nos, igazunk lett, bár ehhez nem volt szükség különösebb politikai éleslátásra.

A múlt hétfői eseményeket megelőző számunk szerkesztőségi állásfoglalásában rossz előérzetünknek adtunk hangot. "De mi marad majd az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának ünnepéből? Pár nappal 23-a előtt, úgy tűnik, csak a szégyen." Nos, igazunk lett, bár ehhez nem volt szükség különösebb politikai éleslátásra.

Szégyelljük azt, ami ezen a napon az ország közterein történt. Az új emlékmű avatására a nemzet egységét megtestesíteni hivatott köztársasági elnök nem ment el. Akik ne adj' isten csak úgy ünnepelni akarták nemzetünk nagy napját, még rosszabbul jártak, politikai tömegrendezvények óbégató szónokai, utcai kődobálók, kukagyújtogatók és tömegoszlató rendőrök, vízágyúk közt szlalomozva kereshettek maguknak méltó helyet az emlékezésre; jószerivel csak hazamehettek. Az idelátogató világpolitikai nagymenők közül, aki legalább minimálisan érzékelte, mi folyik körülötte, keserűen távozott. Épp, mint 1989 előtt, amikor ugyancsak otthon lehetett csupán ünnepelni, csak magunkban, legbelül.

Mindezek láttán feltolul a kérdés: vajon miért kellett egyáltalán megkísérelnünk a közös ünneplést? Miért nemzeti ünnep október 23-a? Elvégre 1956 nem a képviseleti demokrácia és a "kapitalizmus", a piacgazdaság híveinek forradalma volt. E tekintetben 1989 nem, vagy csak nagyon absztrakt módon vezethető le 1956-ból. Mai demokráciánk, a rendszerváltás 1956-on, Nagy Imrén már akkor túllépett, amikor az oroszok kimentek innét. Nem lenne-e egyszerűbb akkor hagyni ezt az egészet? Ha valamiben nem tudunk megegyezni, akkor arról inkább nem beszélni?

Hát nem.

Az ugyanis sajnos nem lehetséges, hogy ennek az országnak a polgárait csak az kösse össze egymással, hogy ugyanannak a hivatalnak ugyanarra a bankszámlájára fizetik be adóikat. Nem, nem egy '56 van, és ne is legyen. De a társadalom nem egyetemi katedra, és csak privát használatra történész vagy politikai elemző. Keressünk egyszerű kérdéseket, és egyszerű válaszokat. Miért is tört ki a forradalom 1956-ban? Mert jobban akartuk érezni magunkat, szabadon és gazdagon akartunk élni, a szó összes lehetséges értelmében. Mindenki ezt akarta. És mindenki erőszak nélkül akarta ezt. Volt két jó hetünk - és ezzel a világtörténelem kitüntetettjeinek számítunk.

S most, amikor piszkosul nem akarunk egyet, amikor flaszterdarabok, gumilövedékek és ostoba lózungok röpködnek a fejünk felett, a legjobb, amit tehetünk, hogy legalább ezt a pár egyszerű dolgot megpróbáljuk emlékezetünkbe idézni. Ha megint csak belül lehet, akkor most még ott. De számtalanszor bebizonyosodott már, hogy épp ez a kollektív emlékezet rántja ki leggyorsabban az embert a sárból. Az évfordulót agyonkövezték. De a közös élményben, miszerint jobban akarunk élni, nem tudtak a kövek kárt tenni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.