Zúg október

Publicisztika

A múlt hétfői eseményeket megelőző számunk szerkesztőségi állásfoglalásában rossz előérzetünknek adtunk hangot. "De mi marad majd az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának ünnepéből? Pár nappal 23-a előtt, úgy tűnik, csak a szégyen." Nos, igazunk lett, bár ehhez nem volt szükség különösebb politikai éleslátásra.

A múlt hétfői eseményeket megelőző számunk szerkesztőségi állásfoglalásában rossz előérzetünknek adtunk hangot. "De mi marad majd az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának ünnepéből? Pár nappal 23-a előtt, úgy tűnik, csak a szégyen." Nos, igazunk lett, bár ehhez nem volt szükség különösebb politikai éleslátásra.

Szégyelljük azt, ami ezen a napon az ország közterein történt. Az új emlékmű avatására a nemzet egységét megtestesíteni hivatott köztársasági elnök nem ment el. Akik ne adj' isten csak úgy ünnepelni akarták nemzetünk nagy napját, még rosszabbul jártak, politikai tömegrendezvények óbégató szónokai, utcai kődobálók, kukagyújtogatók és tömegoszlató rendőrök, vízágyúk közt szlalomozva kereshettek maguknak méltó helyet az emlékezésre; jószerivel csak hazamehettek. Az idelátogató világpolitikai nagymenők közül, aki legalább minimálisan érzékelte, mi folyik körülötte, keserűen távozott. Épp, mint 1989 előtt, amikor ugyancsak otthon lehetett csupán ünnepelni, csak magunkban, legbelül.

Mindezek láttán feltolul a kérdés: vajon miért kellett egyáltalán megkísérelnünk a közös ünneplést? Miért nemzeti ünnep október 23-a? Elvégre 1956 nem a képviseleti demokrácia és a "kapitalizmus", a piacgazdaság híveinek forradalma volt. E tekintetben 1989 nem, vagy csak nagyon absztrakt módon vezethető le 1956-ból. Mai demokráciánk, a rendszerváltás 1956-on, Nagy Imrén már akkor túllépett, amikor az oroszok kimentek innét. Nem lenne-e egyszerűbb akkor hagyni ezt az egészet? Ha valamiben nem tudunk megegyezni, akkor arról inkább nem beszélni?

Hát nem.

Az ugyanis sajnos nem lehetséges, hogy ennek az országnak a polgárait csak az kösse össze egymással, hogy ugyanannak a hivatalnak ugyanarra a bankszámlájára fizetik be adóikat. Nem, nem egy '56 van, és ne is legyen. De a társadalom nem egyetemi katedra, és csak privát használatra történész vagy politikai elemző. Keressünk egyszerű kérdéseket, és egyszerű válaszokat. Miért is tört ki a forradalom 1956-ban? Mert jobban akartuk érezni magunkat, szabadon és gazdagon akartunk élni, a szó összes lehetséges értelmében. Mindenki ezt akarta. És mindenki erőszak nélkül akarta ezt. Volt két jó hetünk - és ezzel a világtörténelem kitüntetettjeinek számítunk.

S most, amikor piszkosul nem akarunk egyet, amikor flaszterdarabok, gumilövedékek és ostoba lózungok röpködnek a fejünk felett, a legjobb, amit tehetünk, hogy legalább ezt a pár egyszerű dolgot megpróbáljuk emlékezetünkbe idézni. Ha megint csak belül lehet, akkor most még ott. De számtalanszor bebizonyosodott már, hogy épp ez a kollektív emlékezet rántja ki leggyorsabban az embert a sárból. Az évfordulót agyonkövezték. De a közös élményben, miszerint jobban akarunk élni, nem tudtak a kövek kárt tenni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.