Az Akadémia Orbán szemében ellenzéki agytröszt és leendő kifizetőhely
36063984_1104653709676443_3542720305434722304_o.jpg

Az Akadémia Orbán szemében ellenzéki agytröszt és leendő kifizetőhely

  • Madlovics Bálint
  • 2018. június 27.

Liberális szemmel – Republikon

Szinte mindent, ami magában hordozta a lehetőségét, hogy máshogy gondolkodjon, és így több legyen, mint puszta csavar a központilag megszabott, egy érdeket szolgáló gépezetben, Orbánék az államhatalom eszközeivel leigáztak.

Nyolc év szinte korlátlan Orbán-uralom után alig van már hazánkban olyan intézmény, amit a hatalom ne vont volna a szoros, közvetlen ellenőrzése alá. Az önkormányzati rendszertől a médiapiacon és a civil szervezeteken át az egyetemekig a rezsim a felügyelete alá vont minden olyan szereplőt, aki egyébként az autonómiájának hála kivonhatta volna magát a politika céljai alól. Szinte mindent, ami magában hordozta a lehetőségét, hogy máshogy gondolkodjon, és így több legyen, mint puszta csavar a központilag megszabott, egy érdeket szolgáló gépezetben, Orbánék az államhatalom eszközeivel leigáztak, kiterjesztve a céljaikat szolgálók körét és kihúzva a talajt a potenciális ellenállási kísérletek alól. A hatalom kiterjesztéséből pedig egy tökéletesen áramvonalasított narratíva segítségével kovácsoltak népszerűséget, megteremtve a lehetőségét, hogy a nemzet legyőzendő ellenségeként fessenek le bármit és bárkit, akit akarnak.

A Heineken és az egészséges nemzetkép

A Fidesz nemzetképe negatív, kirekesztő nemzetkép, mely egyúttal politikai vállalkozók számára rendkívül hatásos eszköz is: paravánként képes elfedni bármilyen kormányzati tevékenységet. Miután az év elején a hazai közbeszédbe is begyűrűzött az Igazi Csíki Sör és a Heineken Romániában megkezdett vitája, több politikai erő is úgy döntött, hogy fölkarolja a székely sörmanufaktúra ügyét.

A rendszer természetének megértésével talán választ kaphatunk arra, hogy a hatalom miért pont a Magyar Tudományos Akadémiát (MTA) akarja most rövidebb pórázra fogni. A harmadik kétharmados győzelem után, lényegében politikai ellenerő nélkül logikus, hogy a rendszer a még talpon maradt autonómiák közül azokat célozza meg, amik – ha mást nem, hosszú távon és potenciálisan – veszélyt jelentenek a hatalmára.

Ebből a szempontból három dolog van, amit az MTA kapcsán fontos látni. Az első, hogy a megcélzott társadalomtudósok egyrészt szükségképpen kritikaiak, hiszen társadalmi problémákkal foglalkoznak, másrészt pedig a többségük klasszikusan baloldali. Így az MTA kutatásai felhasználhatók lennének készülő baloldali pártprogramokhoz és stratégiákhoz. Máshogy fogalmazva,

a probléma nem az, hogy az Akadémia nemcsak a Fidesznek kedves témákban – mint a demográfia – kutat, hanem hogy másoknak kedves témák is napirenden vannak.

A második pont az előzőhöz szorosan kapcsolódik: az, hogy az MTA-n jelenleg is dolgoznak aktív baloldali értelmiségiek. A tudományos élet gazdasági mozgásterének csorbítása nem most kezdődött, már a 2014-es győzelem után is magához vonta a kormány az ún. Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokat (OTKA). Ezzel a mostani lépéssel viszont a hatalom hatásosan visszavághatja a baloldali társadalomtudósoknak ezt az úgymond „telelőszállását” is, ahol még a föntebb vázolt uralom közepette is tudtak némi forráshoz jutni a rendszer által kevésbé preferált témák kutatása érdekében.

false

 

Fotó: Momentum

Végül pedig az MTA karrierlehetőséget is jelent számos társadalomtudósnak, akik se nem tudnak, se nem akarnak a rendszernek alávetve dolgozni, illetve akik hosszabb távon – a rezsim szempontjai szerint – az ellenzéki értelmiség táborát gyarapíthatnák. A központosítással az eddigi tudományos, többé-kevésbé meritokratikus mobilitási csatornák helyébe bürokratikus, hatalom által ellenőrzött csatornák lépnek, gátat szabva a baloldali-liberális értelmiség hazai újratermelődésének. Már most is szólnak hírek arról, hogy az MTA-val történtek elriasztottak kutatókat Magyarországról, és várhatóan egyre több fiatal kutató választja majd a külföldi, jóval szabadabb karrierlehetőségeket az egy, központi akarat és célrendszer kiszolgálása helyett.

Az MTA képviselői kétségkívül szorult helyzetben vannak, hiszen az átszervezésbe beleszólást – a rendszer természetét és szempontjait figyelembe véve értelemszerűen – nem kaptak, más intézmény pedig aligha van, ami megvédhetné a kutatási és szellemi autonómiájukat. Mégis paradox módon, bár az Akadémia legtöbb támogatója az autonómia csorbítása ellen szólalt föl, éppen nem ez az az üzenet, amelynek hatására az MTA-t ért támadás a társadalom többségének a szemében is tragikusnak tűnne. A Figyelő ominózus írása a magyar választók körében népszerű toposzokra épült: a társadalomtudomány alacsony elfogadottságára, a kisebbségekkel szembeni ellenérzésekre, illetve a kormány jól ismert migránsnarratívájára. Így próbálták haszontalan vagy káros intézményként fölmutatni az MTA-t, amire ebben a formában szinte már kár adóforintokat költeni – akik pedig pusztán az autonómiáról beszélnek, azok látszólag a semmirekellő léthez kérnek szabadságot.

Ezzel szemben az MTA védelmezői is építhetnének a kommunikációjukban a társadalmi beidegződésekre, elsősorban a politikaellenességre, és arra, hogy minden politikust korruptnak tartanak.

Az MTA kapcsán – aminek még talán van némi tekintélye az emberek szemében – el lehetne mondani, hogy az egész ügy nem szól másról, mint hogy a tudósok helyett a politikusok akarnak dönteni szakmai kérdésekben, a tudományos kutatások irányáról, és ismerve őket vélhetően ezt a nagynevű intézetet is kifizetőhellyé (avagy „pénzmosodává”) akarják tenni.

Ha ezzel megállítani nem is lehet a folyamatot, el lehet érni, hogy az emberek annak lássák az MTA-t ért támadást, ami valójában. Annak belátása pedig, hogy a hatalom minden központosítása a „nemzeti érdekeknek” megfelelően nem társadalmi kontrollt, hanem a kérdések politikus kezébe helyezését jelenti, az első lépés a rendszer valós természetének leleplezése felé.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.