Az Akadémia Orbán szemében ellenzéki agytröszt és leendő kifizetőhely
36063984_1104653709676443_3542720305434722304_o.jpg

Az Akadémia Orbán szemében ellenzéki agytröszt és leendő kifizetőhely

  • Madlovics Bálint
  • 2018. június 27.

Liberális szemmel – Republikon

Szinte mindent, ami magában hordozta a lehetőségét, hogy máshogy gondolkodjon, és így több legyen, mint puszta csavar a központilag megszabott, egy érdeket szolgáló gépezetben, Orbánék az államhatalom eszközeivel leigáztak.

Nyolc év szinte korlátlan Orbán-uralom után alig van már hazánkban olyan intézmény, amit a hatalom ne vont volna a szoros, közvetlen ellenőrzése alá. Az önkormányzati rendszertől a médiapiacon és a civil szervezeteken át az egyetemekig a rezsim a felügyelete alá vont minden olyan szereplőt, aki egyébként az autonómiájának hála kivonhatta volna magát a politika céljai alól. Szinte mindent, ami magában hordozta a lehetőségét, hogy máshogy gondolkodjon, és így több legyen, mint puszta csavar a központilag megszabott, egy érdeket szolgáló gépezetben, Orbánék az államhatalom eszközeivel leigáztak, kiterjesztve a céljaikat szolgálók körét és kihúzva a talajt a potenciális ellenállási kísérletek alól. A hatalom kiterjesztéséből pedig egy tökéletesen áramvonalasított narratíva segítségével kovácsoltak népszerűséget, megteremtve a lehetőségét, hogy a nemzet legyőzendő ellenségeként fessenek le bármit és bárkit, akit akarnak.

A Heineken és az egészséges nemzetkép

A Fidesz nemzetképe negatív, kirekesztő nemzetkép, mely egyúttal politikai vállalkozók számára rendkívül hatásos eszköz is: paravánként képes elfedni bármilyen kormányzati tevékenységet. Miután az év elején a hazai közbeszédbe is begyűrűzött az Igazi Csíki Sör és a Heineken Romániában megkezdett vitája, több politikai erő is úgy döntött, hogy fölkarolja a székely sörmanufaktúra ügyét.

A rendszer természetének megértésével talán választ kaphatunk arra, hogy a hatalom miért pont a Magyar Tudományos Akadémiát (MTA) akarja most rövidebb pórázra fogni. A harmadik kétharmados győzelem után, lényegében politikai ellenerő nélkül logikus, hogy a rendszer a még talpon maradt autonómiák közül azokat célozza meg, amik – ha mást nem, hosszú távon és potenciálisan – veszélyt jelentenek a hatalmára.

Ebből a szempontból három dolog van, amit az MTA kapcsán fontos látni. Az első, hogy a megcélzott társadalomtudósok egyrészt szükségképpen kritikaiak, hiszen társadalmi problémákkal foglalkoznak, másrészt pedig a többségük klasszikusan baloldali. Így az MTA kutatásai felhasználhatók lennének készülő baloldali pártprogramokhoz és stratégiákhoz. Máshogy fogalmazva,

a probléma nem az, hogy az Akadémia nemcsak a Fidesznek kedves témákban – mint a demográfia – kutat, hanem hogy másoknak kedves témák is napirenden vannak.

A második pont az előzőhöz szorosan kapcsolódik: az, hogy az MTA-n jelenleg is dolgoznak aktív baloldali értelmiségiek. A tudományos élet gazdasági mozgásterének csorbítása nem most kezdődött, már a 2014-es győzelem után is magához vonta a kormány az ún. Országos Tudományos Kutatási Alapprogramokat (OTKA). Ezzel a mostani lépéssel viszont a hatalom hatásosan visszavághatja a baloldali társadalomtudósoknak ezt az úgymond „telelőszállását” is, ahol még a föntebb vázolt uralom közepette is tudtak némi forráshoz jutni a rendszer által kevésbé preferált témák kutatása érdekében.

false

 

Fotó: Momentum

Végül pedig az MTA karrierlehetőséget is jelent számos társadalomtudósnak, akik se nem tudnak, se nem akarnak a rendszernek alávetve dolgozni, illetve akik hosszabb távon – a rezsim szempontjai szerint – az ellenzéki értelmiség táborát gyarapíthatnák. A központosítással az eddigi tudományos, többé-kevésbé meritokratikus mobilitási csatornák helyébe bürokratikus, hatalom által ellenőrzött csatornák lépnek, gátat szabva a baloldali-liberális értelmiség hazai újratermelődésének. Már most is szólnak hírek arról, hogy az MTA-val történtek elriasztottak kutatókat Magyarországról, és várhatóan egyre több fiatal kutató választja majd a külföldi, jóval szabadabb karrierlehetőségeket az egy, központi akarat és célrendszer kiszolgálása helyett.

Az MTA képviselői kétségkívül szorult helyzetben vannak, hiszen az átszervezésbe beleszólást – a rendszer természetét és szempontjait figyelembe véve értelemszerűen – nem kaptak, más intézmény pedig aligha van, ami megvédhetné a kutatási és szellemi autonómiájukat. Mégis paradox módon, bár az Akadémia legtöbb támogatója az autonómia csorbítása ellen szólalt föl, éppen nem ez az az üzenet, amelynek hatására az MTA-t ért támadás a társadalom többségének a szemében is tragikusnak tűnne. A Figyelő ominózus írása a magyar választók körében népszerű toposzokra épült: a társadalomtudomány alacsony elfogadottságára, a kisebbségekkel szembeni ellenérzésekre, illetve a kormány jól ismert migránsnarratívájára. Így próbálták haszontalan vagy káros intézményként fölmutatni az MTA-t, amire ebben a formában szinte már kár adóforintokat költeni – akik pedig pusztán az autonómiáról beszélnek, azok látszólag a semmirekellő léthez kérnek szabadságot.

Ezzel szemben az MTA védelmezői is építhetnének a kommunikációjukban a társadalmi beidegződésekre, elsősorban a politikaellenességre, és arra, hogy minden politikust korruptnak tartanak.

Az MTA kapcsán – aminek még talán van némi tekintélye az emberek szemében – el lehetne mondani, hogy az egész ügy nem szól másról, mint hogy a tudósok helyett a politikusok akarnak dönteni szakmai kérdésekben, a tudományos kutatások irányáról, és ismerve őket vélhetően ezt a nagynevű intézetet is kifizetőhellyé (avagy „pénzmosodává”) akarják tenni.

Ha ezzel megállítani nem is lehet a folyamatot, el lehet érni, hogy az emberek annak lássák az MTA-t ért támadást, ami valójában. Annak belátása pedig, hogy a hatalom minden központosítása a „nemzeti érdekeknek” megfelelően nem társadalmi kontrollt, hanem a kérdések politikus kezébe helyezését jelenti, az első lépés a rendszer valós természetének leleplezése felé.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”