Reptéri közlekedés: a taxi drága, a busz zsúfolt
200E_busz_BKV_-_Ferihegy.jpg

Reptéri közlekedés: a taxi drága, a busz zsúfolt

  • Király Dávid
  • 2018. május 18.

Liberális szemmel – Republikon

A gyakrabban járó 100E busz hosszútávon nem oldja meg a problémát. Luxus, hogy van egy metrónk, ami véget ér a reptér előtt néhány kilométerrel.

A BKK szerdán nyilvánosságra hozta a ferihegyi repülőtér kiszolgálásának fejlesztésével kapcsolatos társadalmi egyeztetés lezáró dokumentumát. Eszerint a jövőben több lesz a jegyautomata és egész éjjel jár majd a 200E busz, de a legfontosabbat Tarlós István már a múlt héten bejelentette: május 18-tól az eddigi 30 helyett 20 percenként jár a Deák teret a repülőtér 2-es termináljával összekötő 100E busz.

A Budapest belvárosát a reptérrel összekötő járatot a BKK 2017 nyarán indította, hogy átszállásmentes kapcsolatot hozzon létre a két végpont között, belátva, hogy Ferihegy, azaz a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közösségi közlekedése kívánnivalót hagy maga után (egyébként a közösségi közlekedés több része is, de az egy másik téma). Ez azonban ma is így van.

Tény, hogy a 100E busz előrelépés a korábbiakhoz képest, az M3-as metró – 200E busz kombó ugyanis lassú és kényelmetlen, a 6-7000 forintos taxi pedig drága: ma, a fapados légitársaságok korában nem elképzelhetetlen, hogy olcsóbb eljutni repülővel Budapestről Barcelonába, mint Ferihegyről betaxizni a Deákra. A 900 forintért (azaz nagyjából 3 euróért) igénybe vehető 100E busz a korábbiaknál nyilván vonzóbb alternatíva.

Ezt bizonyítja a járat népszerűsége is, de az is tény, hogy a 100E busz már a nyári csúcs előtt tömve jár, és a teli buszokon utasok lettek rosszul, azaz ez a járat a reptér közösségi közlekedésének problémáját nem oldotta meg. Félő azonban, hogy a járatok zsúfoltságára az sem lesz megoldás, hogy a vonalon az eddigi kettő helyett három busz indul óránként.

A taxinál lényegesen olcsóbb közösségi közlekedést nyilván elsősorban a fapados légitársaságok utasai veszik igénybe. A diszkont társaságok járatai a kora reggeli és a késő esti órákban tömegével indulnak és érkeznek, és nehéz elképzelni, hogy a közel egyidőben induló/érkező tucatnyi Wizzair és Ryanair repülő utasait óránként három busz el tudja majd szállítani. Így sokak számára továbbra is marad a drágább taxi.

„A BKK továbbra is folyamatosan nyomon követi a 100E járat forgalmának alakulását, így a jelenleg alkalmazott módon – hirtelen jelentkező utazási igény esetén – további rásegítő járatok beállításával segíti a repülőtér elérését” – ígéri a közlekedési központ, ez azonban csak tűzoltásra elegendő. A problémát a buszjárat további sűrítésével lehetne megoldani, ennek azonban komoly korlátai vannak.

Nyilvánvaló, hogy egy sűrűn közlekedő, csuklós buszokkal kiszolgált járatot nem lehet rászabadítani az eleve nagy forgalmú Deák térre, a Kiskörútra és az Üllői útra. De luxus is lenne a felszíni közúti közösségi közlekedést bővíteni egy olyan útszakaszon, amelynek jelentős része alatt metró fut. De luxus az is, hogy ez a metróvonal véget ér egy bevásárlóközpontnál, néhány kilométerre a repülőtértől.

Óriási hibát követ el a városvezetés, ha az M3-as metró most zajló átfogó felújítását nem használja ki a vonal ferihegyi (és persze káposztásmegyeri) meghosszabbítására, de ezt a hibát a városvezetés láthatóan simán elköveti. Egészen pontosan az a hiba, hogy a főváros igazán meg sem akarja győzni a kormányt a hosszabbítás fontosságáról, és ha a szakmai érvek nem is elegendők, legalább azt bedobhatnák, milyen sok orosz metrót vásárolhatnának (pardon: újíttathatnának fel) még.

A metró alternatívája lehet még a kormányzati körökben népszerűbb, megépülni mégsem akaró gyorsvasút, az azonban biztos, hogy buszjáratokkal a reptér gyors, megbízható és fenntartható közösségi közlekedését nemhogy hosszú-, de középtávon sem lehet biztosítani. Valódi megoldás csak a kötöttpályás közlekedés kiépítése lehet, amelyre – ez fontos – akkor is égető szükség van, ha Budapest soha nem rendez olimpiát.

Rövid távon kompromisszumot kell kötni, ami azt jelenti, hogy vagy a belvárosi utak tehermentesítésének igényét adjuk fel, vagy az átszállásmentességet. Mivel az első nem alternatíva, a reptérre, illetve az onnan közlekedőket arra kell orientálni, hogy amíg csak lehet, használják a metrót.

Annak érdekében, hogy ez ne a csapnivaló utakon, hosszú menetidővel közlekedő és sok helyen megálló 200E buszhoz legyen visszatérés, egy a Kőbánya-Kispest metróállomás és a reptér 2-es terminálja között a gyorsforgalmi úton járó, sűrűn közlekedő buszjáratot kellene indítani, amely a két végállomás között nem áll meg, és amely ugyanazzal a jeggyel vehető igénybe, mint a metró. Ez lehet akár a 100E buszra érvényes jegyhez hasonló jegytípus is.

Ez azonban csak rövid távon megoldás. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma évről évre nő, a légikikötő fejlesztése, bővítése folyamatos. Budapest az egyik legkedveltebb idegenforgalmi célpont a világon. Tehát hosszabb távon is arra kell készülni, hogy mind többen veszik majd igénybe a reptér és a belváros közötti közlekedési lehetőségeket. Ha Budapest nem akar a vendégei számára az első pillanatban pocsék képet mutatni magáról, a megnyugtató megoldás nem halogatható tovább.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?