Mi Magunk: pártból mozgalomba
Toroczkai László

Mi Magunk: pártból mozgalomba

  • Mikecz Dániel
  • 2018. május 24.

Liberális szemmel – Republikon

Mi Magunk névre keresztelte a Toroczkai László vezette csoport azt a platformot, amely a Jobbik régi értékeihez, „lelkéhez” és politikai céljaihoz való visszatérést tűzte ki célul. Minden bizonnyal nem véletlen, hogy a név az ír függetlenségi Sinn Féin párt nevének magyar fordítása, noha Toroczkai saját elmondása szerint már korábban használta az elnevezést.

A Mi Magunk célja általánosságban a magyar szuverenitás és önrendelkezés hangsúlyozása lehet, valamint a Jobbik vezetésétől való függetlenségük. Maga a platform megalapítása a pártszakadást is előrevetíti. Ahogy azt már több elemző és cikk is felvetette, hasonló folyamatok játszódtak le az MSZP–DK és az LMP–Párbeszéd viszonylatában, hiszen mindkét esetben előbb platformot alapítottak a későbbi szakadárok. A Jobbik alapszabálya ráadásul nem ad lehetőséget platformok alapítására, továbbá Mirkóczki Ádám is kizárta a Jobbikon belüli klikkesedést. A korábban szövetségesként emlegetett Dúró Dóra is visszalépett, ugyanakkor a frakció egysége korántsem jelzi a párt egységét, hiszen Toroczkai 46 százalékos eredményt ért el az elnökválasztáson.

A Mi Magunk esélyeit ugyanakkor nemcsak az befolyásolja, hogy mekkora támogatottsággal bír a tagság körében, hanem az is, hogy van-e lehetőség újból egy radikális jobboldali mozgalmi párt megalakítására. A Jobbik megerősödésében ugyanis kiemelt szerepe volt a 2006-os őszödi beszéd utáni gyakran erőszakos jobboldali tüntetéseknek és a párt félkatonai szervezetének, a Magyar Gárdának. A magyar jobboldali radikális mozgalom rendszerváltás utáni történetében ugyanis három különböző szakasz, formáció különíthető el. Az egyik a már a rendszerváltás előtt megjelent szkinhed mozgalom volt, amely ifjúsági szubkultúraként jelentkezett, ellenségképét pedig a rivális szubkultúrák, külföldi diákok és cigány származásúak alkották. A második csoport a népi radikálisok, amelyet elsősorban a MIÉP képviselt. Ők a népi-urbánus vitában az előbbi pozíciót foglalták el, noha kifejezetten városi pártról volt szó. A 2000-es évek elején megjelenő, majd fokozatosan egyre dominánsabbá váló új radikális mozgalom és annak legfontosabb szervezete, a Jobbik képes volt egyesíteni az ifjúsági szubkultúrát a párt szervezettségével, miközben vidéken is meg tudott erősödni a cigánybűnözés tematikájának beemelésével. A Jobbik mint mozgalmi párt megerősödéséhez ugyanakkor kellett a baloldal hitelvesztése, és a szavazók jelentős részének az európai integrációból való kiábrándulása is.

A jelenlegi körülmények között egy új, radikális jobboldali mozgalmi párt megalapítását azonban jelentősen megnehezíti, hogy a Fidesz már lefedi a jobboldal szélső spektrumát is. Menekültellenességben nehéz rákontrázni a Fideszre, továbbá a Soros Györgyöt és a barna bőrű menekültek fotóit használó kampányok úgy képesek beindítani az antiszemita és cigányellenes reflexeket, hogy szalonképesnek tűnhet az üzenet és a befogadó is. Ilyen körülmények között egy explicit cigányellenes üzenet tömeges támogatást és a tabudöntésből eredeztetett hitelességet aligha hozhat, inkább stigmát jelenthet egy új formációnak. Az új jobboldali jelenség, a politikai korrektséget támadó magyar „alt-right” sem Toroczkaiéknál, hanem a korábbi „polgári undergroundból” kinőve a Fidesz közelében szerveződik. Nem véletlen, hogy nem lehetett hallani az elmúlt évben a Betyársereg, az Érpataki Modell Országos Hálózata és az Identitárius Egyetemisták Szövetsége (Identitesz) által tavaly nyáron meghirdetett új szélsőjobboldali erőről sem.

Ilyen körülmények között kérdéses, hogy kellő szervezeti erőforrások nélkül a Jobbik elégedetlen tagsága elegendő lenne-e egy olyan mozgalmi háttér megteremtésére, ami garantálná egy új radikális jobboldali párt megerősödését és fennmaradását.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n.

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.