Hektárt csepegtetnek - A moratórium után sem szabadul fel a földpiac

  • Tamás Gábor
  • 2014. május 28.

Riport

Május 1-jén, uniós csatlakozásunk 10. évfordulóján jár le a külföldiek termőföldvásárlását tiltó moratórium - ám ezzel egy időben életbe lép az új forgalmi szabályozás, amely mégis tiltani fogja ezt. Közben az állam újabb területekre ír ki bérleti pályázatot.

Lapunk több forrásból megerősített információja szerint idén újabb, nagy területekre szóló bérleti pályázatokat ír ki az állam. A célként megjelölt mintegy százezer hektár a hivatalos verzió szerint egyrészt kis- és közepes gazdaságokhoz kerülhet, illetve a még ebben az évben felállítandó ún. integrátorszervezetek vehetik kezelésbe. Utóbbiakról - hogy kik és mik is lennének ezek - egyelőre semmi hír.

Felkészülési szakasz

A szükséges földmennyiséget részben az állami elővásárlási, illetve elő-haszonbérleti jog érvényesítésével, illetve korábbi szerződések felmondásával szerzi meg, és adja tovább a kedvezményezetteknek a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA). Voltaképpen az elmúlt két évben nagy politikai viharokat kavaró állami földbérlet-pályázati rendszerre erősítenek rá: míg 2012-2014 között mintegy 65 ezer hektár került ki egészen sajátos elbírálási szempontok alapján az új bérlőkhöz (például Orbán Viktor bizalmasához, a felcsúti Mészáros Lőrinchez), addig idén e mennyiség másfélszeresével számolnak.

false

 

Fotó: MTI

Május 1. után sok minden másképp lesz a földpiacon. Lejár a 2004, azaz uniós belépésünk óta érvényes moratórium, amely alapján merev korlátozással tilthattuk a külföldi személyek magyarországi földvásárlását. Az Európai Unió annak idején engedélyezte, hogy földügyi szabályozásunkban ne érvényesítsük a közösség egyik alapelvét, a tőke szabad áramlását (cserébe viszont a belépéskor Magyarország belement, hogy az uniós tagállamoknak járó normatív agrártámogatásnak csak a 25 százalékát kapja). Az egyezség 2011-ben lejárt, de sikerült újabb hároméves hosszabbítást kiharcolni - mellesleg ezt Gráf József agrárdiplomáciája érte el még 2009-2010 fordulóján, csak erre ma már nem ildomos magas körökben emlékezni.

A tíz éven át fenntartott korlátozásra mindenféle józan megközelítés szerint szükség volt. Belépésünkkor a hazai termőföld az európai átlag 22-25 százalékát érte a piaci forgalomban, a nemzetközi agrárbizniszben komolyan részt vevő országokéinak (például Hollandia, Dánia, Franciaország, vagy akár Nagy-Britannia) viszont a 10 százalékát sem. Valós veszély volt tehát, hogy a teljes forgalmi feloldás spekulációs célú befektetőket vonz, akik a hazai termelők alól kivásárolják a földet, majd az árak növekedésével külföldi gazdálkodóknak adják tovább.

Szakértő a szabályozásról

Raskó Györggyel e témában készített interjúnkat itt olvashatja.

Mindenki tudta, hogy a moratórium lejár, ám a földvédő szabályozás egyre csak váratott magára. Végül tavaly megszületett a magyar birtokforgalom új szabályait rögzítő törvény, amely az államot, illetve az annak elvárásait teljesítő helyi szervezeteket hozza elsőbbségi helyzetbe a piacon. A földforgalmi törvény értelmében minden adásvételbe beleszólhat a magyar állam a földalapon keresztül, és ha a szerződésekben immár kötelezően megjelenített árakat az adófizetők pénzéből megfizethetőnek tartják az arra illetékesek, akkor a vásárolni akaró magánszemély vagy esetleg a céget tulajdonló befektető kieshet az üzletből, és a terület a szerződésben megjelölt áron a nemzeti földalap tulajdonába kerül.

Osztódás

Mindezen ügyletek felügyeletét a helyi földbizottságok gyakorolják majd - ezek azonban nem álltak fel időre. A települési jegyzők feladata lenne a helybeli földforgalom ellenőrzésére (dán, osztrák, illetve francia mintára) létrejövő grémiumok kialakítása, csakhogy az erre vonatkozó, a szabályokat pontosan rögzítő rendelet erős csúszásban van. A kormányrendelet tervezete szerint a földhasználó gazdálkodók március 14-éig kérhették volna a települési jegyzőktől, hogy vegyék fel őket az úgynevezett gazdálkodói közösségi névjegyzékbe, amelynek összeállítására a helyi földbizottságok megalakítása miatt lett volna szükség. A tavaly nyáron elfogadott új földforgalmi törvény hivatalos szövege szerint a földbizottságok feladata az, hogy véleményezzék a május elseje után megkötött földadásvételi szerződéseket, és állásfoglalásaikat a földvásárlási megállapodásokat vizsgáló földhivataloknak figyelembe kellene venniük. A minisztérium azonban nem érzi aggályosnak a helyi földbizottságok megalakulásának az elmaradását, hiszen a törvény lehetővé teszi, hogy a megyei földhivatal az agrárkamara területi (megyei) szervét vonja be az eljárásba, ha a településen 2014. május 1-jéig a helyi földbizottság nem alakul meg. (A földügy fideszesítéséről lásd: Tartalomhoz forma, Magyar Narancs, 2013. január 31.)

Nagy kérdés, hogyan is fog kinézni ez a gyakorlatban. Akad például olyan 67 hektáros tábla ma Magyarországon, amelynek 385 bejegyzett tulajdonosa van. A területet a helyi termelőszövetkezet jogutódjaként létrejött gazdasági társaság bérli. A jövőre lejáró szerződéseket az új szabályok szerint tulajdonrészenként kell megújítani. Ez ugyebár 385 hirdetmény, amelyek mindegyikére bejelentkezhet az állam, még ha egy tulajdonezrelék erejéig is. Fölösleges részletezni, hogy a kiméretlen területeken milyen gondokat okozhat ez a művelésben éppúgy, mint mondjuk a területalapú támogatások igénylésekor.

Ráadásul életbe lép az a szabály is, amely az egy gazdasági érdekeltségben működő birtokok nagyságát 1200 hektárban korlátozza (ami például állattartással vagy foglalkoztatási okokból fölmehet 1800-ra). A mai tömeges árutermelés zömét adó mintegy 1500-2000 társas gazdaság által egyenként használt terület ezt a mértéket pillanatnyilag biztosan meghaladja. Az új rendelkezések értelmében az engedélyezett birtokméret feletti részt fel kell adni, így ezek a területek szabad prédaként jelennek meg a földbérleti piacon a következő években. Tegyük hozzá, az igazi nagybirtokok környékén már zajlik az intenzív jogászkodás, hogyan is lehet az 1200 hektáros küszöböt "osztódással" - új cégek szervezésével vagy egyéb trükkökkel - átlépni. Ráadásul az egykori vidékfejlesztési államtitkár, a földügyi botrányok miatt távozott Ángyán József által agrároligarchának nevezett óriáscégek között szerepel az a tizenkét állami gazdaság is, amelyek állami földekre szóló kedvezményes bérlete 50-99 évre szól. Mivel a jogszabály nem visszamenőleges hatályú, e vállalkozásoknak egyetlen állami négyzetméterről sem kell lemondaniuk.

Behazudni egy árat

Ha erre a piacra intenzíven benyomul az állam, az drága mulatság lehet. A jogszabály szerint ugyanis mind a haszonbérletnél, mind az adásvételnél a szerződésben rögzített árat kell figyelembe venni akkor, ha az állam az elővásárlási jogával élni kíván. Innen kezdve - magyarázta a Narancsnak a földpiacon vezető szerepet játszó cég egyik vezetője - azon múlik minden, vajon tudja-e az eladó és a vevő, hogy az adott terület érdekli-e az államot. Ha igen, behazudnak egy olyan árat, amilyet nem szégyellnek - ezt a földalap aztán vagy kifizeti, vagy nem, a magánüzlet pedig akár meg is hiúsulhat. Ha viszont bejelentkezik a birtokpolitikai hatóság, akkor - mivel a hivatal biztosan nem fog szántani - nyilván kedvezményes bérletben adja tovább az éppen érvényes birtokpolitikai elveknek megfelelően a helyi gazdáknak (vagy - miként az elmúlt évek gyakorlata mutatja - bárkinek), amivel beavatkozik az amúgy is ellentmondásokkal teli bérleti piac viszonyaiba. Az állami bérlet jelenleg nagyjából harmada az üzleti alapú kontraktusok értékeinek, a földalapú támogatás viszont mindenkinek egyformán nagyjából hetvenezer forint hektáronként. A jogok és a hatalom, illetve kellően sok költségvetési pénz révén el lehet érni, hogy ez a szubvenció mind nagyobb arányban jusson el az aktuális politika kedvezményezettjeihez. Hogy közben esetleg kiszűrhetők a külföldiek tervezett spekulációs célú földvásárlásai is, az már tiszta szerencse.

Figyelmébe ajánljuk