Papíron felére csökkent a gyermekszegénység

Nincs segítség

Riport

A kormány szerint hat év alatt megfeleződött a hátrányos helyzetű gyerekek száma. A pedagógusok és a témával foglalkozó kutatók viszont nem sokat érzékelnek ebből.

Ha így megy tovább, a kormány néhány éven belül nagyítóval keresheti a szegény gyerekeket Magyarországon. Rétvári Bence, az emberminisztérium (Emmi) parlamenti államtitkára szeptember 11-én jelentette be, hogy hat év alatt a felére csökkent a közoktatásban részt vevő (óvodás, általános és középiskolás) hátrányos helyzetű gyerekek száma. Míg a 2010/2011-es tanévben 476 ezer ilyen fiatalt tartottak nyilván (az összes óvodába, iskolába járó gyerek 28,5 százalékát), tavaly már csak 212 ezret (az összlétszám 14 százalékát). Rétvári szerint a 2017-es költségvetés tovább javít a családok helyzetén, így folytatódhat a kedvező tendencia. Nem mindenki osztja az államtitkár optimizmusát. „Egy a kormányzati kommunikációban felépülő párhuzamos világot látunk a gyerekszegénységről. De ez nincs összhangban azzal, amit nap mint nap megélünk” – mondja L. Ritók Nóra, a berettyóújfalui Igazgyöngy Alapítvány és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója.

Jó dolga van Boriskának

Jó dolga van Boriskának

Fotó: Németh Dániel

Az impozáns számokat főként statisztikai trükközésnek köszönheti a kormány. Három éve jelentősen szűkítették a hátrányos helyzet törvényi meghatározását, ezért félrevezető a 2013 előtti adatokat a mostaniakkal összehasonlítani. L. Ritók számos iskoláról tud, ahol egyik évről a másikra gyerekek tucatjai estek ki a hátrányos helyzetűek közül, miközben életkörülményeik szemernyit sem javultak. Jól példázza ezt az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) egyik szegregációs pere: a kaposvári Pécsi Utcai Általános Iskolában 2010-ben még mind a 137 tanuló hátrányos helyzetű volt, 2015-ben a 139 diákból már csak egy kapott ilyen besorolást.

Nem először próbál szépíteni a kormány a szegénységi statisztikákon. Tavaly év végén szintén Rétvári értelmezte szabadon az adatokat, amikor azt állította, hogy a szegénység által veszélyeztetettek köréből kikerült 600 ezer polgártársunk rögvest a középosztályhoz csatlakozott. A Központi Statisztikai Hivatal pedig idén dolgozza át a létminimum számításának módját, minden bizonnyal úgy, hogy kevesebben essenek a küszöbérték alá (lásd: Már csak kétszer rosszabb, Magyar Narancs, 2016. január 14.). Az Emmi államtitkárának önfényező nyilatkozatát azonban különösen érthetetlenné teszi, hogy 2015 nyarán még a minisztérium is úgy látta, felül kell vizsgálni a hátrányos helyzet új szabályozását.

Már nem szegény

2013. augusztus 31-ig automatikusan hátrányos helyzetűnek minősült az a gyerek, akinek a családja rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre (rgyk) volt jogosult. Az rgyk feltétele, hogy a család egy főre jutó havi jövedelme ne haladja meg a nyugdíjminimum 130 százalékát, azaz 37 050 forintot. Halmozottan hátrányos helyzetűnek korábban az a gyerek számított, akinek szülei alacsony jövedelmük mellett alacsony iskolai végzettségüket is igazolták (legfeljebb nyolc általános).

A rendszer átalakítását hivatalosan azzal indokolták, hogy a hátrányos helyzetűek közé nem rászorulók is bekerülhettek. Például úgy, ha a szülők a feketegazdaságból kapták jövedelmüket, vagy vállalkozóként minimálbérre jelentették be magukat. Még ha a problémát elfogadjuk is valósnak, az egészen biztos, hogy a hátrányos helyzetűek köréből nemcsak a gyermekvédelmi támogatást felmarkoló, de egyébként terepjáróval közlekedő, adócsaló vállalkozók gyerekei estek ki.

Az új definíció szerint a hátrányos helyzet megállapításához az rgyk-n túl egy további körülmény megléte is szükséges. A fiatal szüleinek vagy az alacsony iskolai végzettségüket (a korábbiakhoz hasonlóan legfeljebb nyolc általános), vagy a tartós munkanélküliségüket (a megelőző 16 hónapból 12-ben volt regisztrált álláskereső), vagy a lakhatásuk nem megfelelő voltát kell igazolniuk. Halmozottan hátrányos helyzetűnek az a gyerek számít, aki rgyk-ra jogosult, és az előbbi háromból legalább két feltételt teljesít.

Kegye Adél, a CFCF ügyvédje szerint az új rendszer legnagyobb hibája, hogy minden felelősséget a szülőkre helyez. A halmozottan hátrányos helyzetűek számát korábban is alábecsülte a statisztika, mert tájékozatlanságuk miatt – vagy mert megalázónak tartották – éppen a legszegényebb szülők nem bajlódtak az önkormányzatoknál alacsony iskolai végzettségük igazolásával. Ma viszont a sima hátrányos helyzet sem jár automatikusan, így a leginkább elesettek ebből a kategóriából is könnyen kimaradhatnak. L. Ritók Nóra további problémának látja, hogy a rossz lakáskörülményeket a szülők nem merik bevallani, mert félnek, hogy a gyámhivatal erre hivatkozva elszakíthatja tőlük a gyerekeiket.

A kritikusok is elismerik, hogy a kormány által ünnepelt javulás nagyjából 40 százaléka nem az újraszabályozásnak köszönhető. 2010 és 2014 között ugyanis az rgyk-ra jogosultak száma is csökkent mintegy 100 ezer fővel. „Itt azonban éppen a szabályozás változatlansága vet fel kérdéseket” – mondja Farkas Zsombor szociológus, a Gyerekesély Egyesület munkatársa. A nyugdíjminimum nem követi az inflációt, és ennek összegét 2008 óta nem emelték a kormányok. Így az rgyk-ra való jogosultság feltétele ma ugyanúgy 37 050 forint, mint akkor. Az a család, amelynél az egy főre eső jövedelem néhány ezer forinttal átlépi ezt a szintet, nagyon rosszul járhat. Nemcsak az rgyk-t veszíti el (ez évente kétszer 5800 forintnyi Erzsébet-utalvány), hanem az ahhoz kapcsolódó további előnyöket, az ingyenes vagy kedvezményes iskolai étkezés és tankönyvvásárlás lehetőségét is.

Vagy mégis

Bár a legtöbb iskolai kedvezmény az rgyk-hoz kapcsolódik, azért vannak kivételek. A művészeti iskolákban például csak a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű diákok mentesülhetnek a térítési díj alól. „Ma hiába hozza a szülő az igazolást a gyermekvédelmi kedvezmény meglétéről, vissza kell küldenünk a jegyzőhöz. Nálunk is csökkent a hátrányos helyzetűek száma, többen kénytelenek fizetni, mint 2013 előtt” – mondja L. Ritók Nóra.

A kedvezményes iskolai étkezés a tanítás alatt minden rgyk-ban részesülő gyereknek jár, de a szünidei étkezésnél már számít a hátrányos helyzet. A törvény értelmében az önkormányzatoknak nyáron ingyenes étkezést kell biztosítaniuk a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számára, a „sima” rgyk-soktól azonban már kérhetnek pénzt. A kormány tavaly, a gyermekéhezés elleni civil kampány közepette jelentette be, hogy kötelezővé teszi a nyári étkeztetés megszervezését a helyhatóságoknak – ám a hátrányos helyzet definíciójának megváltoztatása miatt ezzel a lehetőséggel nem minden szegény gyerek tud élni.

Az újraszabályozás az iskolai szegregáció elleni fellépést is megnehezítette (lásd: Hasztalan asztal, Magyar Narancs, 2013. július 18.). Pedig a két kategóriát eredetileg kifejezetten azért hozták létre, hogy az integrációs programok hatékonysága a tanulók etnikai hovatartozásának nyilvántartása nélkül is javulhasson (körülbelül a cigány tanulók kétharmada volt 3H-s a régi definíció szerint). „Korábban, ha szegregáló iskoláról vagy osztályról kaptunk bejelentést, első lépésben mindig a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetre vonatkozó adatokat néztük meg. Ha a különbségek kiugróak két iskola között, az erősen valószínűsíti a szegregáló gyakorlatot. 2013 óta azonban ezek a mutatók használhatatlanok, a statisztikákban kifehéredtek az iskolák” – mondja Kegye Adél. A hátrányos helyzetű tanulók arányára a CFCF a szegregációs perekben is rendszeresen hivatkozott, bár a döntő bizonyítékot jellemzően tanúvallomások, illetve okiratok szolgáltatták.

Ha papíron sok szegény, cigány gyerek esik ki a hátrányos helyzetűek közül, az a beiskolázási körzetek meghúzásánál is gondot okozhat. Jelenleg a jogszabály – éppen a szegregáció mérséklése érdekében – előírja a kormányhivataloknak, hogy két körzet között maximum 15 százaléknyi eltérés lehet a halmozottan hátrányos helyzetűek arányában. Ha a hivatalos adatok nem fedik a valódi érintetteket, a szabályozás antiszegregációs hatása is megkérdőjeleződik.

Márpedig az adatok szerint a cigány tanulók anyagi viszonyai nem javulnak, az új rendelkezések értelmében mégsem minősülnek többé hátrányos helyzetűnek. A CFCF perében szereplő kaposvári általános iskolába (amely egy cigánytelep mellett található) a 2014/2015-ös tanévben egy hátrányos helyzetű és nulla halmozottan hátrányos helyzetű tanuló járt, holott rgyk-ra továbbra is szinte az összes diák jogosult volt. Egy perbeli iratban az Emmi is elismerte, hogy a hátrányos helyzetűek számában tapasztalható radikális csökkenés valószínűleg nem a szociális hátrányok megszűnésének, hanem „nyilatkozási vagy nyilvántartási és adatszolgáltatási problémáknak” köszönhető. Tavaly nyáron a Népszabadság a perhez kapcsolódóan kérdéseket is feltett az Emminek, ahol azt válaszolták, szerintük is „szükséges felülvizsgálni a hátrányos helyzet fogalmát és definícióját”.

Egy évvel később ugyanezen minisztérium államtitkára mégis gond nélkül ismertette a felülvizsgálatlan fogalmakra és definíciókra épülő, manipulatív adatokat.

Palkovics is bizakodik

„Magyarország az OECD átlagánál többet fordít kisgyermekkori nevelésre, javult a pedagógusok bérhelyzete, és a felsőfokú végzettség kifizetődőbb, mint az OECD-államokban” – az MTI beszámolója szerint ezt mondta Palkovics László államtitkár az OECD idei Education at a Glance jelentéséről.

A 2013/2014-es tanév adatait 35 országban összehasonlító jelentés azonban korántsem csak kedvező megállapításokat tesz hazánk oktatási helyzetéről. Bár a pedagógusok fizetése nálunk nőtt a legnagyobb mértékben (38 százalékkal) 2013 és 2014 között, még így is a legalacsonyabbak között van, és jócskán elmarad a magyar diplomás átlagbértől is. A jelentés azt is megjegyzi, hogy az alapfizetés emelésével párhuzamosan nőttek a munkaterhek is, a pótlékok többségét pedig eltörölték. Az erősen finanszírozott kisgyermekkori nevelés valóban örvendetes, ugyanakkor az egész oktatási rendszerre Magyarország csak a GDP 3,8 százalékát költötte 2013-ban, ami jelentősen kevesebb az OECD-átlag 5,2 százalékánál. 2008 és 2013 között egyik országban sem csökkent olyan mértékben a GDP-arányos ráfordítás, mint nálunk. Palkovics szerint e tendencia megfordítására 2013 óta számos kormányzati intézkedés született, hogy ez mire lesz elég a többi országgal összehasonlítva, azt a következő évek OECD-jelentéseiből olvashatjuk ki.

A diploma munkaerőpiaci értéke valóban kifejezetten magas, a diplomások aránya viszont messze elmarad a kívánatostól. Magyarországon a 25–64 éves népesség kevesebb mint egynegyede diplomás, míg az OECD-átlag 36 százalék. Ezen a téren még Palkovics László szerint is „van mit tenni”.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.