Hamis vádakkal akadályozott szülői kapcsolattartás

„Öld meg apát egy késsel!”

Riport

Két alkalommal abúzus miatt jelentette fel volt élettársát, annak rokonait és ismerőseit egy édesanya. Állításai utólag hazugnak bizonyultak, ezért ellene rágalmazás miatt indult eljárás – de kiskorú veszélyeztetése, hamis vád bűntette miatt is felelnie kell a bíróság előtt.

„Egy éve és három hónapja a rajongásig szeretett lányommal csak a gyámhatóság épületében találkozhatom, noha semmit nem követtem el. Ha valaki rosszat tett, azt ellenem és közös kislányunk ellen tette, ő pedig a volt élettársam” – mondta felindultan a Narancsnak az egyik megyeszékhelyen élő férfi, aki nem csak a neve, de a helyszín elhallgatását is kérte. Azért tartja fontosnak elmondani a történetét, mert meggyőződése szerint minden egyedisége ellenére is kényes társadalmi ügy­ről van szó. Úgy látja, a hasonló esetek a nyilvánosság számára alig ismertek. „Meg szeretném mutatni, hogy egy válás során milyen szélsőséges, gyakorta csak thrillekben előforduló történetet produkálhat az élet. Néha én is úgy érzem, hogy egy felzaklató film szereplője vagyok, de aztán rájövök, sajnos nem erről van szó” – mondta lapunknak a negyvenes évei végén járó férfi. A legfőbb áldozat – mint ilyenkor mindig – a gyerek, akinek torzulhat a személyisége, és jóvátehetetlenül megromolhat a kapcsolata a külön élő másik szülővel – jelen esetben az apával. (Az édesanyát is megkerestük, de nem kívánt nyilatkozni – B. T.)

Az ilyenfajta ügyekben illetékes honi intézményrendszer – a gyámügy és a családsegítő – a leterheltsége miatt egy ilyen extrém helyzetben is két „veszekedő”, egymással zöld ágra vergődni nem képes szülőt lát, és leginkább sehova nem vezető rutinmegoldásokra telik az erejükből.

Furcsa kijelentések

A szülők 2015-ben ismerkedtek meg. A férfi jól menő vállalkozásait vitte, a nő személyi edzőként dolgozott. Fél év után kezdtek gondolkozni a gyermekvállaláson, és abban is megegyeztek, hogy nem házasodnak össze. Kislányukat a születése után nagy szeretetben nevelték.

„Akkor fel sem merült bennem, hogy valaha szétszakadhat a családunk. Imádom a kislányomat, szívesen vettem ki a részem reggelente a napra való közös felkészülésből, így a reggeli pelenkázása mindig az én feladatom volt. Az esti fürdetés is örömet szerzett, ha mód és lehetőség volt rá, ott voltam. Bár a vállalkozásaim miatt elfoglalt ember vagyok, a kislányomra mindig volt időm” – emlékezett vissza az első évre az édesapa. Veszekedéseik nem voltak, féltékenységre pedig egyiküknek sem volt oka. Aztán minden előzmény és előzetesen látható jel nélkül robbanás következett: az anya egyik pillanatról a másikra elköltözött otthonról. Mint kiderült, rokonai segítségével lakást vásárolt a megyeszékhelyen, és magával vitte a kislányt. Az édesapa nem értett és ma sem ért semmit, de az megnyugtató volt számára, hogy volt társa közölte: bármikor láthatja közös gyermeküket.

A konkrét időpontnak nem nevezhető „bármikor” azonban folyamatosan ritkult. A bírósági gyermekelhelyezési ítéletben pontosan lefektették a láthatás időrendjét, de az édesanya sokszor nem volt együttműködő. Az apa hatósági eljárást kezdeményezett, mert az anya a gyermekelhelyezési perben rögzített együttműködést szabotálta, alaptalan okokra hivatkozva akadályozta a kapcsolattartást, az apa mind ritkábban és egyre kevesebb időre tudott találkozni a lányával. A bíróság az anyát ezért pénzbírsággal sújtotta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.