A harag napja

  • 2017. január 24.

Snoblesse

A fekete ruhás nővér találkozása Schilling Árpáddal.
false

A fekete ruhás nővér kiállása ihlette a Krétakör új előadását, A harag napját, s bár Schilling Árpád szerint ők semmit sem használtak fel a bátor ápolónő életéből, aki a nagy nyilvánosság előtt kíméletlen őszinteséggel mert beszélni a kórházakban uralkodó szakmaiatlan és embertelen állapotokról, most őt idézzük, Sándor Máriát:

Magyar Narancs: Februárban nyilatkozott először a Házon kívül című tévéműsorban az egészségügyi dolgozók megalázó munkakörülményei­ről, a ki nem fizetett túlórákról. Nem tartott retorziótól?

Sándor Mária: Az első pillanattól, amikor a nyilvánosság előtt megszólaltam, gondoltam erre, hiszen olyan dolgokat hoztam felszínre, amelyekről tudtam: nem biztos, hogy a vezető rétegeknek tetszik.

MN: Milyen vezető rétegekre gondol?

SM: Én nem a mindenkori magyar kormányt hibáztatom az egészségügy jelenlegi helyzetéért, hanem azokat a szakszervezeti és kamarai vezetőinket, akik évtizedeken át a mindenkori magyar kormányt kiszolgálták. Most ott tartunk, hogy a törvény megengedi, hogy hat hónapig ne fizessék ki az ápolónők túlórapénzét.

A teljes interjú itt olvasható, a Krétakör üzenete meg itt:

false

„Ez az ember inspirálja előadásunkat, de semmit nem használunk fel az ő valós történetéből. Az előadás a végtelenségig kiszolgáltatott ember tragikomédiája. A nővér családjában három generáció jellegzetes vonásai tűnnek fel. Egy korábbi rendszerben szocializálódott, vallásos anya, egy öregasszony, aki mindig mindent jobban tud lányánál, soha be nem látva, hogy megszerzett tapasztalatai a mai világban már nem érvényesek. Egy gátlástalan, túlélőszemléletét hirdető tinédzser, az ápolónő lánya, aki szerint már semmi sem számít, nem szabad hinni senkiben és semmiben. A főhős felőrlődik.”

A harag napja forgatókönyvét Zabezsinszkij Éva és Schilling Árpád írta, a színpadon közreműködik többek között Sárosdi Lilla, Láng Annamária és Rába Roland.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.