A néptánc nyelvezetével találkozott először - Gera Anita táncos

  • rés a présen
  • 2016. május 27.

Snoblesse

A Menetfény c. előadás a Tánc Fesztiválján látható május 27-én.

rés a présen: Gratulálunk az idei Fülöp Viktor-ösztöndíjadhoz! Mivel jár ez a díj?

Gera Anita: Ha jól tudom, ez egy ’98-ban alapított állami ösztöndíj, amelyet fiatal, a táncművészet bármely ágában dolgozó táncosoknak, alkotóművészeknek, a tánctudomány és táncpedagógia területén tevékenykedőknek ítélnek oda. A tánctudományi kategóriában pályáztam egy­éves kutatási programmal, ti. két éve a szakdolgozatomban azzal foglalkoztam, hogyan lehet az élsport sportélettani eredményeit, tapasztalatait alkalmazni, adaptálni a hivatásos táncosok kondicionálása során. Ezt a tudományos munkát folytatom az ösztöndíj felhasználásával.

rap: Szereted a díjakat?

false

GA: Mint tudjuk, a díjakat nem kapják, hanem adják… de egy díj értéke azon múlik, hogy kik adják és kik kapták meg már korábban. Az elmúlt években sikeresnek mondhatom magam, 2013-ban a Magyar Táncművészek Szövetségétől „az évad legjobb táncosnője” díjat, 2014-ben Junior Prima díjat kaptam. Épp a napokban volt a Lábán Rudolf-díjak átadása a Trafóban, amelyre a 2015-ben bemutatott Deja Vu című TranzDanz-darabot is nominálták, s játszom benne. Erre is nagyon büszke vagyok, mert az elmúlt évek során általam is nagyra becsült művészek részesültek a független kritikusok e díjában. Sajnos mára a díjnak csak eszmei értéke van, mert az alapítók nem tudják anyagiakkal támogatni a díjazott alkotókat.

rap: Egy néptáncos miért kezd kortárs tánccal foglalkozni?

GA: Inkább olyan táncosnak tartom magam, aki a néptánc nyelvezetével találkozott először. Szerencsémre találkoztam más táncnyelvekkel, fogalmazás- és gondolkodásmódokkal, amiket örömmel fogadtam. Szerintem egy táncosnak katasztrófa, ha a karrierje során nem él meg csúcspontokat. Az én csúcspontom és nagy történetem az Állami Népi Együttes Labirintus időszaka volt, persze ehhez kellett Kovács Gerzson Péter, a rendező, aki meghívott a Bankett című TranzDanz-darabra is. Ez 10 éve történt, azóta, a szórakoztatás tiszta forrásához visszatért államiban már nem táncolok, viszont az egyik állandó résztvevője vagyok a TranzDanz produkcióinak.

rap: Milyen darabokban vagy benne most?

GA: Jelenleg a már említett, Lábán-nominált Deja Vuben és az idén januárban készített Menetfényben játszom. Van egy saját szólóm, amit Pozsonyban fogok előadni június 1-jén, ahol a partnerem a kiváló dobos, Porteleki Áron lesz. Októberben elkészítettem első önálló, egész estés darabomat X, Y, Z címmel, ami a generációk viszonyáról és valósnak vélt virtuális valóságokról szól.

rap: Mely előadásokat láthatjuk ezek közül még az évadban?

GA: Legközelebb egészen Veszprémig kell utaz­nia annak, aki a Menetfényre kíváncsi, a Tánc Fesztiválján május 27-én, este 9.30-kor lépünk fel, a Latinovits Játékszínben. Augusztusban az Ördögkatlan Fesztivál egyik díszvendége KGP lesz, így TranzDanz is lesz, a Deja Vut és a Menetfényt adjuk elő, mindkettőt kétszer.

rap: Mivel foglalkozol még?

GA: Néptáncot tanítok a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskolában és jógafoglalkozásokat vezetek több helyszínen – az elsőben a jövő táncosait képezzük, s jól tudom hasznosítani a hivatásos pályán szerzett tapasztalataimat, az utóbbiban a mindennapok mozgásszegény életformájában megfáradt testeket hozzuk jobb formába. Idén a Ladjánszki Márta vezette L1 Egyesület rezidense vagyok, így a szervezet szerteágazó, különböző művészeti ágakat összekötő nemzetközi kapcsolatrendszerének is a részévé váltam.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.