A néptánc nyelvezetével találkozott először - Gera Anita táncos

  • rés a présen
  • 2016. május 27.

Snoblesse

A Menetfény c. előadás a Tánc Fesztiválján látható május 27-én.

rés a présen: Gratulálunk az idei Fülöp Viktor-ösztöndíjadhoz! Mivel jár ez a díj?

Gera Anita: Ha jól tudom, ez egy ’98-ban alapított állami ösztöndíj, amelyet fiatal, a táncművészet bármely ágában dolgozó táncosoknak, alkotóművészeknek, a tánctudomány és táncpedagógia területén tevékenykedőknek ítélnek oda. A tánctudományi kategóriában pályáztam egy­éves kutatási programmal, ti. két éve a szakdolgozatomban azzal foglalkoztam, hogyan lehet az élsport sportélettani eredményeit, tapasztalatait alkalmazni, adaptálni a hivatásos táncosok kondicionálása során. Ezt a tudományos munkát folytatom az ösztöndíj felhasználásával.

rap: Szereted a díjakat?

false

GA: Mint tudjuk, a díjakat nem kapják, hanem adják… de egy díj értéke azon múlik, hogy kik adják és kik kapták meg már korábban. Az elmúlt években sikeresnek mondhatom magam, 2013-ban a Magyar Táncművészek Szövetségétől „az évad legjobb táncosnője” díjat, 2014-ben Junior Prima díjat kaptam. Épp a napokban volt a Lábán Rudolf-díjak átadása a Trafóban, amelyre a 2015-ben bemutatott Deja Vu című TranzDanz-darabot is nominálták, s játszom benne. Erre is nagyon büszke vagyok, mert az elmúlt évek során általam is nagyra becsült művészek részesültek a független kritikusok e díjában. Sajnos mára a díjnak csak eszmei értéke van, mert az alapítók nem tudják anyagiakkal támogatni a díjazott alkotókat.

rap: Egy néptáncos miért kezd kortárs tánccal foglalkozni?

GA: Inkább olyan táncosnak tartom magam, aki a néptánc nyelvezetével találkozott először. Szerencsémre találkoztam más táncnyelvekkel, fogalmazás- és gondolkodásmódokkal, amiket örömmel fogadtam. Szerintem egy táncosnak katasztrófa, ha a karrierje során nem él meg csúcspontokat. Az én csúcspontom és nagy történetem az Állami Népi Együttes Labirintus időszaka volt, persze ehhez kellett Kovács Gerzson Péter, a rendező, aki meghívott a Bankett című TranzDanz-darabra is. Ez 10 éve történt, azóta, a szórakoztatás tiszta forrásához visszatért államiban már nem táncolok, viszont az egyik állandó résztvevője vagyok a TranzDanz produkcióinak.

rap: Milyen darabokban vagy benne most?

GA: Jelenleg a már említett, Lábán-nominált Deja Vuben és az idén januárban készített Menetfényben játszom. Van egy saját szólóm, amit Pozsonyban fogok előadni június 1-jén, ahol a partnerem a kiváló dobos, Porteleki Áron lesz. Októberben elkészítettem első önálló, egész estés darabomat X, Y, Z címmel, ami a generációk viszonyáról és valósnak vélt virtuális valóságokról szól.

rap: Mely előadásokat láthatjuk ezek közül még az évadban?

GA: Legközelebb egészen Veszprémig kell utaz­nia annak, aki a Menetfényre kíváncsi, a Tánc Fesztiválján május 27-én, este 9.30-kor lépünk fel, a Latinovits Játékszínben. Augusztusban az Ördögkatlan Fesztivál egyik díszvendége KGP lesz, így TranzDanz is lesz, a Deja Vut és a Menetfényt adjuk elő, mindkettőt kétszer.

rap: Mivel foglalkozol még?

GA: Néptáncot tanítok a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskolában és jógafoglalkozásokat vezetek több helyszínen – az elsőben a jövő táncosait képezzük, s jól tudom hasznosítani a hivatásos pályán szerzett tapasztalataimat, az utóbbiban a mindennapok mozgásszegény életformájában megfáradt testeket hozzuk jobb formába. Idén a Ladjánszki Márta vezette L1 Egyesület rezidense vagyok, így a szervezet szerteágazó, különböző művészeti ágakat összekötő nemzetközi kapcsolatrendszerének is a részévé váltam.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.