„Amikor édesapám idejét látta” - Záborszky Kálmán karmester

  • rés a présen
  • 2016. december 16.

Snoblesse

Indul a Téli bérlet sorozat: Bach, Haydn és Gounod a Zuglói Filharmónia koncertjén.

rés a présen: Milyen hosszú múltra tekint vissza a Zuglói Filharmónia?

Záborszky Kálmán: Édesapám, Záborszky József alapította 1954-ben az István Gimnázium tanulóiból. Akkoriban ő volt az iskola énektanára, és 16 fővel indította el az együttest. A zenekarban olyan jó hangulat uralkodott, hogy a létszám rohamosan növekedésnek indult, és két év múlva már egy 80 tagú zenekar adott hangversenyt a Zeneakadémián! Édesapám elsődleges célja volt, hogy a gyerekekkel megszerettesse a komolyzenét. Bebizonyosodott, hogy a tanulók rendkívül fogékonyak rá, ha a legmagasabb szintű művekkel találkoznak. Ez a katartikus vonzás a mai napig tart, és erre épül iskolánk, együtteseink pedagógiai programja is.

false

rap: Egyértelmű volt, hogy az édesapjától ön veszi át a zenekar vezetését?

ZK: A kezdetektől részt vettem az együttes munkájában. Zeneakadémiai tanulmányaim mellett már rendszeresen vezényeltem egy-egy előadást. Természetes volt, hogy amikor édesapám idejét látta, 1988-ban nekem adta át a zenekar vezetését. A művészeti vezetés nagyon összetett dolog, nem „csupán” a zenekart kell vezényelni, hanem építeni is az együttest, programokat szervezni. Ez ma is rengeteg feladatot jelent, ezért nekem is vannak segítőim, a zenekar két másodkarmestere: Ménesi Gergely és Horváth Gábor.

rap: Mit tud mára a zenekar, milyen programok vannak most műsoron?

ZK: 2006-ban elérkezett az idő, hogy az amatőr ­státuszból átlépjünk hivatásos együttessé. Nagyon sok hangversenyünk van, azonban változatlanul szem előtt tartjuk a kezdeti célt: a fiatalság zenei nevelését, magyar és európai kultúránk megőrzését. Hangversenysorozataink közül a Stephanus-bérletünk koncertjeit a Müpában rendezzük meg, melynek utolsó állomásán, 2017 áprilisában Puccini Pillangókisasszony című operája lesz műsoron. Nagy sikerű ifjúsági sorozatunk, a Gaudeamus-bérlet a Zeneakadémián kap helyet, megszólítva a gimnazista és egyetemista korosztályt. Ősszel és tavasszal rendkívüli népszerűségnek örvend zuglói fiataloknak szóló Felfedezőúton sorozatunk, mely nemcsak zenei, hanem összművészeti produkció is.

rap: Mit tart most a legfontosabb feladatnak?

ZK: Az eddigi eredményeink megőrzését. Sajnos az anyagi helyzetünk egyre nehezebb, a hivatásos zenekarok finanszírozása a mi kategóriánkban nem megoldott. Mindeközben törekszünk arra, hogy folytassuk az évente több mint 10 ezer zuglói tanulónak nyújtott hangversenyeinket. Mindannyiunk tapasztalata, hogy a komolyzenei hangversenyek közönsége rohamosan fogyatkozik, ez ellen csak a mi sorozatainkhoz hasonló programokkal lehet védekezni.

rap: Mikor láthatjuk önt vezényelni legközelebb?

ZK: Indul a Téli bérlet sorozatunk, melynek a Pesti Vigadó biztosítja a helyszínt immár harmadik alkalommal. Első koncertünk december 17-én 17 órakor kezdődik, melyet jómagam dirigálok. Műsorunkban elhangzik Bach III. Brandenburgi versenye, majd Haydn Symphonie concertante című műve, melyben a Szent István Király Szimfonikus Zenekar négy kiváló zenésze játszik szólót: Kovács Orsolya – hegedű, Kiss Gergely – cselló, Villányi Péter – oboa és Nagy Albert – fagott. Végül felcsendül Gounod éteri szépségű Szent Cecília miséje, melyben közreműködik a Szent István Király Oratóriumkórus és Geszthy Veronika, Alagi János és Szerdahelyi Pál énekművészek.

rap: Mik a kilátásaik 2017-re?

ZK: Az új évben folytatódnak a sorozataink a Müpában és a Zeneakadémián. A Gaudeamus-sorozatban, 2017. február 11-én vendégünk lesz Baráti Kristóf hegedűművész, aki ezúttal karmesteri minőségében is bemutatkozik. Februárban elindul a Pastorale ifjúsági bérletünk, melyben a barokk vígoperától kezdve a különböző korok táncain át egészen a népzenéig rendkívül színes programokkal várjuk a gyerekeket és a felnőtteket egyaránt. Április 29-én nagyszabású produkcióra készülünk: a korábban már említett Puccini Pillangókisasszonyát mutatjuk be a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. Érdemes tájékozódni honlapunkon és Facebook-oldalunkon is, hogy mindenki megtalálja a kedvére való programot.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.