Antonioni: Nagyítás

  • 2015. január 9.

Snoblesse

Egy divatfotós a swinging Londonból. Vigyázat, klasszikus!

Michelangelo Antonioni, Az éjszaka, A kaland és még megannyi klasszikus rendezője 2007-ben hunyt el, 96 éves korában. A Nagyításról így írtunk akkor:

 

false

Bár nem nagyon mondják, de miért ne lenne a következő hármas (Nagyítás, 1966; Zabriskie Point, 1969; Foglalkozása: riporter, 1975) is egy trilógia? A magány és a reménytelenség trilógiája. És nekünk alkalom arra, hogy elszakadjunk az immár nyomasztóan nyilvánvaló (már nem is nyomasztani akaró) hátterektől: Londont, a Halál Völgyét, Afrikát minek magyarázni. Míg Antonioni fekete-fehér dolgait érthető okokból nagy ívben kerülik a tévék, ezen utóbbi művekhez nem csak a kitüntetett alkalomból (halál) lehet szerencsénk a képernyőkön. Ugyancsak érthető okokból: a Nagyítás és a Foglalkozása: riporter kellőképpen cselekményes, a Zabriskie Pointban meg épp eleget dugnak, noha közlendőik konzumértéke távolról sem bizonyított. Az ifjúkorában teniszchampion Antonioni viszonylag csekély számú elérhető fotóján gyakran a kamera mellett áll. Nézzék meg David Hemmingst fotóapparáttal a kezében, és akkor, amikor már visszadobta a nem létező teniszlabdát a játékot imitáló pantomimes csoportnak, és csak az ütések puffanásainak hangja erősödik. Az alkotó ember magánya és tehetetlensége jelenik meg illő erőszakkal, ami szemernyit sem különbözik az egyszerű ember magányától és tehetetlenségétől, amit pedig a Zabriskie Point fináléjában a lány képzeletében újra meg újra ripityára robbanó luxusépület dörgöl intenzíven az orrunk alá. S ha ebből sem lenne nyilvánvaló, a Foglalkozása: riporter legalább ennyire híres utolsó hétperces, vágatlan jelenete bizonyosan a tudtunkra adja, hogy az sem segít, ha cserélünk, adott esetben személyiséget, életet.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.