Cigányok a Katonában

  • 2016. január 24.

Snoblesse

Tersánszky Józsi Jenő írásához Grecsó Krisztián toldott hozzá – rendező: Máté Gábor.
false

Kritikusunk így lelkendezett az előadásról: „A látvány mondja ki a legmélyebb igazságot a Katona József Színház Cigányok című előadásában: a cigányok elleni merénylet pillanatában a plafon alól körös-körül fekete festékcsíkok indulnak lefelé, csorog a házfalakról az ezúttal nem vöröslő, hanem feketéllő fájdalom. Mert vannak helyzetek, amikor az igazság nem bírja el az árnyalást, amikor nincsen egyrészt-másrészt, és nincsen de viszont.

Erős előadás ez, megveszekedettül erős; micsoda színészek jönnek-mennek a színpadon! – mindent elhiszünk nekik, pontosabban mindent elhitetnek velünk, mert az az ő módszerük, hogy a figurában mindig ott az ember, ennél hatásosabb valami pedig színházban nincsen. És a rendező, Máté Gábor – aki mesterien vezényli nemcsak a színészeket, hanem a többit is, a látványt, a zenét – teszi össze, hogy fokozza a hatást, és az fokozódik is. És akkor a hatás alatt álló néző azt sem tudja, kinek a nyakába varrja, hogy csak utóbb, már a hazafelé úton kezd el gondolkodni azon, hogy valami mégis hibádzik, vagy valamiből inkább túl sok van; hogy olyan az egész, mint egy nagy patikamérleg: nagyon korrekt és porciózós, ahelyett, hogy gyerünk, lovak közé a gyeplőt, hadd szóljon…”

A teljes kritika itt olvasható, a színpadon felvonuló színészek pedig ők lennének: Szacsvay László, Szirtes Ági, Pálmai Anna, Keresztes Tamás, Pálos Hanna, Kovács Lehel, Takátsy Péter, Ujlaki Dénes, Rajkai Zoltán, Dankó István, Ötvös András, Bán János, Lengyel Ferenc, Fekete Ernő, Bezerédi Zoltán és Kocsis Gergely.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."