Finisszázs – Van-e hely a föld alatt?

  • 2012. november 2.

Snoblesse

Kerekasztal-beszélgetés Mundruczóval, Kovalikkal, Szabó Györggyel, Filep Ákossal, Garancsi Ágnessel és Gulyás Mártonnal az alternatív kulturális szcéna helyzetéről.


A címben feltett kérdés szellemesen kétértelmű, hiszen nemcsak az olvasható ki belőle, hogy milyen létjogosultsága van/lehet/kellene hogy legyen a művészi értelemben vett undergroundnak, de jelentheti azt is, hogy a dolgok jelen állása szerint a regnáló kultúrpolitikusok mintha legszívesebben a föld alatt látnák az alternatív művészeti kezdeményezéseket, amelyek – támogatás híján – épp most készülnek kollektívan a földbe beleállni. E sok jóval nem kecsegtető helyzetben (a Kino mozi bezárásáról épp a napokban értesülhettünk) egy asztalhoz ül Filep Ákos (ex-Gödör), Garancsi Ágnes (december 1-jétől ex-Kino), Gulyás Márton (Krétakör), Kovalik Balázs (ex-Opera, ex-Budapesti Őszi Fesztivál), Szabó György (ex-Trafó) és Mundruczó Kornél, hogy megvitassák, amit e szomorú időkben még meg lehet. Moderál: Iványi Zsófia (lapunk munkatársa) és Balassa Péter.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.