Godot-ra várnak – a Katonában

  • 2014. április 30.

Snoblesse

K. und K. und K.: Kocsis, Keresztes és Kulka – csak kvárnak és kvárnak.
false

Hogy hogyan kell beckettesen Godot-ra várni, nos, az kiderül a Katona produkciójából, melyet Zsámbéki Gábor kezdett el, de Ascher Tamás fejezett be (mármint a darab rendezését), de mi azt is tudjuk, nem is akárkitől, milyen a szerzőre, Samuel Beckettre várni. Paul Auster mesélte el nekünk (a teljes interjú itt), milyen az, amikor a várva várt alak meg is jelenik – egy párizsi kávézóban – hús-vér valójában.

 

Magyar Narancs: Voltak nagy találkozásai irodalmi berkekben is?

Paul Auster: Talán az egyetlen olyan alkalom, amikor egy híresség társaságában zavarba jöttem, akkor történt, amikor először találkoztam Samuel Beckett-tel. Meg volt beszélve, hogy beülünk egy italra valahova. Párizsban történt, 24 éves voltam ekkor, és akkora rajongója Beckettnek, hogy akkor sem rettegtem volna jobban, ha Winston Churchill-lel lett volna találkozóm.

MN: Hogyan jött létre ez a találkozó?

PA: Egy közös barát révén. És természetesen, mint kiderült, minden félelmem alaptalannak bizonyult, Beckett rendkívül szívélyesnek mutatkozott. Mivel én akkoriban még egyetlen sor prózát sem írtam, úgy lettem bemutatva mint Paul Auster, a költő. Nem mintha rólam szólt volna a beszélgetés. Sok szó esett viszont a Mercier és Camier című könyvéről, ez volt az első franciául írt regénye. 1946-ban írta, és mivel a kiadók megint csak sorra visszautasították, úgy döntött, nem erőlteti tovább, elteszi jobb napokra.

És ha már ennyit becketteztünk, álljon itt egy kis használati utasítás a darabhoz a legilletékesebbtől, Samuel Beckett-től:

„Nem hiszem, hogy művem pesszimista. Nem állíthatom, hogy szereplőim kétségbeesése optimizmust sugallna. De azt igen, hogy embereim mégis makacsul követik útjukat. Darabjaim kulcsszava a talán.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.