Harisnyás Pippi

  • 2017. február 28.

Snoblesse

Világhírű mesehős szófogadatlankodik a Magyar Színházban.
false

Szeplős, copfos, hatalmas cipőt és felemás harisnyát hord… Igen, ő Harisnyás Pippi, Astrid Lindgren leghíresebb teremtménye (a második leghíresebb, Juharfalvi Emil mellett). Nincs olyan bolt Stockholmban, ahol ne találnánk legalább egy pippis képeslapot, és nincs olyan ország, ahol ne ismernék a megzabolázhatatlan copfkirálynő kalandjait. A Magyar Színházban komoly színházi erők szövetkeztek Pippi kalandjainak életre keltésére. A mesejátékot Novák Eszter rendezte, vele nem olyan rég beszélgettünk is:

„A gyerekek és a kamaszok nagyon fogékonyak. Hiába éri őket rettentő sok hatás a médiában és máshol, az az élő élmény, amit a színházban kapnak, mindig nagyobb. Ha rossz ízlésű, közepes dolgokat látnak, még akkor is. Egyébként ilyen téren, azt hiszem, itthon semmivel nem rosszabb a helyzet, mint más országokban: ugyanilyen arányban születnek rossz előadások, mint nálunk. Ezt én úgy 70-80 százalékra tenném.”

A teljes interjú itt olvasható, Novák Eszter Harisnyás Pippije pedig a Magyar Színházban látható.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.