Jiddise máme az NDK-ból

  • 2013. szeptember 25.

Snoblesse

Gólem Színház: Mamelosn – három női sors Németországból.
false

 

Fotó: Hajmási Péter

A nagymama túlélte a koncentrációs tábort, és hithű kommunista lett az NDK-ban. Az unoka egészen New Yorkig menekül, hogy túlélje a családját. Az anya sem a judaizmussal, sem a kommunizmussal nem bírja összekötni az életét. A Kleist-díjas Marianna Salzmann német nyelvterületen igen népszerű darabjában egy család nőtagjainak három generációjára és a jiddise máme jelenségre vetül a reflektorfény. S hogy mi is az a jiddise máme, annak érzékeltetésére álljon itt egy – a produkció beharangozójában is feltűnő – viccecske:

Egy zsidó elmegy a pszichológusához.

– Hogyan telt a hétvége? – kérdezi a pszichológus.

– Ó, köszönöm, nagyon jól, tényleg nagyon jól. Bár azt hiszem, volt egy freudi elszólásom.

– Ó, hadd segítsek, mi történt? – így a pszichológus.

– Hát, ööö. Éppen együtt vacsorázott az egész család.

– Mindenki ott ült az asztalnál?

– Igen. Mindenkinek jó kedve volt, igazából nekem is, de amikor meg akartam sózni a levest, és meg akartam kérni az anyámat, hogy adja oda a sót…

– Igeeeen? – kérdezi a pszichológus.

– Hát, igazából azt akartam mondani, hogy anya, ideadnád a sót, légy szíves?

– És ehelyett mit mondott?

– Anya, az isten verjen meg, tönkretetted az életem.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.