könyv - HÁY JÁNOS: EGY SZERELMES VERS TÖRTÉNETE

  • - urfi -
  • 2010. július 29.

Snoblesse

Természetesen a végén kezdtem, a címadó darabbal. Hosszúvers egy vers megírásáról, ami már egy következő kapcsolat alatt jelenik meg nyomtatásban, és az új nő persze magára veszi, örül neki.
Itt jól látszanak Háy újabb verseinek erényei és korlátai. Az élőbeszéd természetességével továbbgördülő mondatok, a hosszan kitartott feszültség, a szomorúság és a humor egymást erősítő minőségei mellett a hatásvadász zárszó, az ellenpontozások ellenére is zavaró szentimentalizmus és főleg az érzelmek, az élethelyzetek sematikussága. Utóbbi persze működhet jól: mivel a témái - a szerelmi játszmák, a testi vágy, a szakítás, a megcsalás - közhelyesek, és a nyelve jól érthető, a kötet mindenki számára átélhető, könnyű azonosulást kínáló olvasmány. Ahogy a "nyitóvers", a Szerelmes vers süketeknek, nagyot- és kicsithallóknak rajzain látjuk: a pálcikaemberek egymásra néznek, összebújnak, elfordulnak és összenéznek újra - a versek világában ez az egyszerű dinamika uralkodik. Álnaivság, persze, de egy idő után unalmas.

"Szerintem nincs, / ha van, nem látszik, / ha látszik, nem isten." Ezzel az erős versszakkal kezdődik az első ciklus, ahol lovagok és királylányok szerelméről is olvashatunk. Ezt az epikus vonalat viszik tovább a második rész kiszámítható, de hátborzongató balladái. Itt találjuk a könyv legkínosabb darabját, a Hajnali részegség kétsorosát: "Az égben bálvány van, / óriási bálvány van" - de itt a Reggel nagyszerű átkozódása is: "Dögölj meg, / forduljon ki a szemed, / reggel van, / de benned semmi / ne ébredjen fel." A dalszerűbb vonulatból a Rövid vers emelkedik ki, működik a tömörség, a szó szerint véres komolyság, nem nyomják agyon a nagy szavak a kisformát, mint máshol. Rögtön utána a fanyar humorú Kéktúra, amelyben a nő guggol, és fél, hogy "félrenyel". Vannak jó versek, és az egésznek van íve, története: szerethető kötet ez, ha Háy nem is hozza legjobb formáját.

Palatinus, 2010, 113 oldal, 2500 Ft

és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.