könyv - HÁY JÁNOS: EGY SZERELMES VERS TÖRTÉNETE

  • - urfi -
  • 2010. július 29.

Snoblesse

Természetesen a végén kezdtem, a címadó darabbal. Hosszúvers egy vers megírásáról, ami már egy következő kapcsolat alatt jelenik meg nyomtatásban, és az új nő persze magára veszi, örül neki.
Itt jól látszanak Háy újabb verseinek erényei és korlátai. Az élőbeszéd természetességével továbbgördülő mondatok, a hosszan kitartott feszültség, a szomorúság és a humor egymást erősítő minőségei mellett a hatásvadász zárszó, az ellenpontozások ellenére is zavaró szentimentalizmus és főleg az érzelmek, az élethelyzetek sematikussága. Utóbbi persze működhet jól: mivel a témái - a szerelmi játszmák, a testi vágy, a szakítás, a megcsalás - közhelyesek, és a nyelve jól érthető, a kötet mindenki számára átélhető, könnyű azonosulást kínáló olvasmány. Ahogy a "nyitóvers", a Szerelmes vers süketeknek, nagyot- és kicsithallóknak rajzain látjuk: a pálcikaemberek egymásra néznek, összebújnak, elfordulnak és összenéznek újra - a versek világában ez az egyszerű dinamika uralkodik. Álnaivság, persze, de egy idő után unalmas.

"Szerintem nincs, / ha van, nem látszik, / ha látszik, nem isten." Ezzel az erős versszakkal kezdődik az első ciklus, ahol lovagok és királylányok szerelméről is olvashatunk. Ezt az epikus vonalat viszik tovább a második rész kiszámítható, de hátborzongató balladái. Itt találjuk a könyv legkínosabb darabját, a Hajnali részegség kétsorosát: "Az égben bálvány van, / óriási bálvány van" - de itt a Reggel nagyszerű átkozódása is: "Dögölj meg, / forduljon ki a szemed, / reggel van, / de benned semmi / ne ébredjen fel." A dalszerűbb vonulatból a Rövid vers emelkedik ki, működik a tömörség, a szó szerint véres komolyság, nem nyomják agyon a nagy szavak a kisformát, mint máshol. Rögtön utána a fanyar humorú Kéktúra, amelyben a nő guggol, és fél, hogy "félrenyel". Vannak jó versek, és az egésznek van íve, története: szerethető kötet ez, ha Háy nem is hozza legjobb formáját.

Palatinus, 2010, 113 oldal, 2500 Ft

és fél

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”