rés a présen - "Perifériára szoruló stílusok" - Pál András színész

  • .
  • 2010. július 29.

Snoblesse

rés a présen: Pécsi színész voltál, átszerződtél. Hova és miért? Pál András: A Kaposvári Egyetem első színészosztályában végeztem, onnan vitt Balikó Tamás Pécsre, ahol négy évet töltöttem.
A következő évadtól a megújuló Pesti Magyar Színházban játszom.

rap: A KeresztHuzat formációt kikkel és mióta csinálod?

PA: A társulatot két éve alapítottuk Szabó Verával, hogy a profi színházon kívül együtt dolgozhassunk a különféle művészeti ágakban jeleskedő, hasonló gondolkodású barátainkkal. Eddig jellemzően olyan, perifériára szoruló stílusokkal játszottunk a magyar szépirodalom körül, mint a pódiumművészet (Örkény: Egypercesek, Semmi újság) vagy a bohózat (Mohácsi István: Francia rúdugrás), és most készül az élő rádiójátékunk (Szép Ernő: Isten madárkái).

rap: Az Ördögkatlanon tavaly is szerepeltetek Örkény-egypercesekkel. Idén mivel tértek vissza?

PA: Az említett rádiójátékkal: Szabó Verával, Lass Beával a KoMa társulattól, Takács Gézával a Kaposvári Csiky Gergely Színházból, Puskás Péterrel, a Magyar Színház zenei vezetőjével, valamint állandó dramaturgunkkal, Miklós Melániával.

rap: A buszszínház ötlete hogyan jött? Máshol is látható lesz ez?

PA: Ha jól emlékszem, Kiss Mónié, a fesztivál egyik szervezőjéé az ötlet, és Göttinger Pál lesz a koordinátora. Ha jól sikerül, biztos lesz folytatása.

rap: Miben játszol még az idén?

PA: Õsszel a Kár, hogy kurvában kezdek Koltai M. Gábor rendezésében a Magyar Színházban, ahol a Liliomban továbbra is látható leszek Ficsúr szerepében. Szeptember 22-én pedig a Thália Színházban az Elveszett levélben, amit tavaly mutattunk be Pécsett, Mohácsi János rendezésében.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.