„A diktatúra kényelemszeretetből táplálkozik”

Sorköz

Konrád György A cinkos című regényében egyetlen életútba sűríti a 20. századi magyar történelmének legfontosabb tapasztalatait, ezen keresztül pedig az elnyomó hatalom működéséről és az ellenállás lehetséges, lehetetlen útjairól is sokat tud mesélni.

Konrád György harmadik regénye A látogatóval (1969) és A városalapítóval (1977) ellentétben már semmilyen legális formában nem jelenhetett meg a rendszerváltás előtti Magyarországon. Az 1974–1978 között született kézirat sorsa ennek megfelelően igen kalandos volt. Az első oldalak egy öreg asztal rejtett rekeszében még elkerülték a házkutatók figyelmét, 1979-ben azonban a politikai rendőrség lefoglalta, a bíróság pedig megsemmisítésre ítélte a végleges kézirat egyik példányát. Mégis a 80-as évek elején a külföldi kiadások mellett a Demszky Gábor-féle AB Független Kiadó szamizdat nyomtatványaként a kötet itthon is terjedni kezdett, hatása már ekkoriban érzékelhető volt. De vajon mit tud nyújtani mai olvasójának a regény, egy olyan korosztály számára, amelynek tagjai már nem rendelkeznek közvetlen tapasztalattal a rendszerváltás előtti időkről?

Ha ismerjük a szöveget, a regény betiltása természetesen még a Kádár-éra utolsó évtizedének egyre lazuló légkörében sem okoz különösebb meglepetést. A könyv sorozatosan és tudatosan megy szembe az államszocializmus berögzült, vagy legalábbis sulykolni kívánt narratíváival, miközben nyíltan, tabuk nélkül beszél olyan, a hatalom számára kínos történelmi epizódokról, mint ’56 vagy az ország orosz megszállása. A betiltás puszta tényénél azonban érdekesebb, nem mellesleg A cinkos igazi jelentőségéről árulkodik, hogy – szintén a szamizdat vagy a külföldi lapokban megjelent kritikák tanúsága szerint – a magyar ellenzéki értelmiség egy része már a legális hazai megjelenés előtt némi távolságtartással szemlélte a regény ezen vállalásait. Az emigrációban élő magyar olvasók saját történelmi tragédiáik kiárusítását látták A cinkosban, míg a Beszélő lapjain megjelent egyik korai recenzió a forradalomról szóló részletek relativizáló attitűdjéért marasztalta el a szerzőt.

 
Konrád György: A cinkos 

A felemás fogadtatás a regény egyik legfontosabb erényére mutat rá, Konrád ugyanis nem egyszerűen a kommunizmusból való kiábrándulás regényét írta meg. A szöveg ennél sokkal komplexebb és árnyaltabb módon kísérli meg az elnyomó rendszer bemutatását, amelynek kíméletlen kritikája során – összetett társadalmi struktúra lévén – a káderek és a valódi cinkosok mellett a hatalmi gépezet működésében ugyancsak nélkülözhetetlen szerepet betöltő ellenállók is a reflexió tárgyává válnak: „Bezárkóztál egy kis értelmiségi gettóba, harminc ellenzékit harminc titkosrendőr figyel, ti meg dicsekedtek, hogy követnek.” A cinkos tétje éppen ezért abban keresendő, hogy a szöveg miként képes egy, a hatalom bűneiről – közvetlen vagy közvetett módon, de mindenképpen – belülről tudósító, mégis hiteles módon és elfogultság nélkül megszólaló elbeszélőt konstruálni.

T. a regény elbeszélőjeként saját életútjában sűríti a 20. század magyar történelmének legfontosabb tapasztalatait. Vidéki zsidó kereskedőcsalád gyermekeként fiatalon saját apja ellen szervez sztrájkot annak fűrészmunkásai közt, illegális kommunistaként a Horthy-korszak börtöneit, majd munkaszolgálatosként a frontot is megjárja, ahonnan már az orosz csapatokkal tért haza, hogy aztán a ranglétra egyre magasabb fokaira hágva vehesse ki részét a szocializmus építéséből. Ám előbb a forradalmi kormány tagjaként lesz a rendszer ellensége, később elméleti munkái miatt válik üldözötté. A szerző persze egy pillanatig sem próbálja meggyőzni olvasóját, hogy ez az irreálisan szerteágazó pályakép, az események középpontjában már-már parodisztikus gyakorisággal feltűnő alak egyetlen élettörténet megtestesítésére volna hivatott. Ellenkezőleg. Konrád a regény ajánlásában „idősebb barátainak” köszöni meg az általuk elmesélt történeteket, amelyek lehetővé tették e könyv megírását, ez a sűrű emlékanyag pedig nem csak a T. útját szegélyező megannyi anekdotában és mellékszálas cselekményben tör felszínre, hanem az elbeszélő alakjában is.

A regény elbeszélője igazából számos valóságos elbeszélő történeteit és tapasztalatait szintetizálja, így egyéni életútja egy közösség történetévé, történelmévé válik. 

A közösségiség hangsúlyozása egyébként az elbeszélő hibrid énjének működtetésén túl a regény térkezelésében is tetten érhető. A cselekmény, amit T. retrospektíve beszél el, egy elmegyógyintézetben indul, ahol az öregedő főhős bejáró betegként furcsa, köztes pozícióból szemléli az intézmény lakóit, ahol ő maga nem is valódi ápolt, de azért nem is ápoló. Egy zárt közösség tagjai sorakoznak fel itt, akik mindannyian a rendszer melléktermékei, a hatalom nyomása alatt érvényesülni képtelen, kifacsart szerencsétlenek, sorsukkal és közös jelenlétükkel mégis valami, a személyes tragédiákon jócskán túlmutató egész felé mutatnak. Az Intézet – a regény többi fejezetének személyes és közéleti tereihez hasonlóan – a tágabb értelemben vett rendszer, a társadalom kicsinyített mása, ahol pontosan ugyanazok a hatalmi struktúrák és dinamikák működnek, mint a T. és szintén csak monogramokkal jelölt, mégis könnyen beazonosítható társai által épített világban. Ennek működését egyébként az elmegyógyintézet igazgatója már a könyv elején látleletként rögzíti: „[A] diktatúra kényelemszeretetből táplálkozik. [...] Egyszerűbb becsukni azt, akivel lusták vagyunk beszélgetni.”

Konrád György: A cinkos, Magvető, 1989, 460 oldal

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.