Olvasni muszáj

Csak rossz vége lehet, ha kettészakad egy társadalom

Sorköz

Nem kapott különösebb visszhangot Iulian Ciocan tavaly megjelent könyve, pedig az És reggel jönnek az oroszok több szempontból is figyelemre méltó olvasmány.

Bevallom, kezdetben nem különösebben keltette fel az érdeklődésemet Ciocan még tavaly ősszel magyarul is megjelent regénye, főként az idegesítően leegyszerűsítő narratíva miatt, miszerint a szerző tulajdonképpen megjósolta Ukrajna orosz lerohanását – mégpedig a 2015-ben eredetileg publikált művében. Az efféle „látnoki” történetek általában meglehetősen elnagyoltak, és a váteszi képességek hangsúlyozása könnyen elhomályosíthatja az irodalmi értékeket. Ebben az esetben például egy önállóan is érvényesülni képes regényt temetett maga alá az az értelmezési kényszer, hogy általa akarjuk megérteni az ukrajnai helyzetet. Ez azonban eleve lehetetlen vállalkozás, hiszen Ciocan – aki hazájában újságíróként, műsorvezetőként és irodalomkritikusként is ismert –  fókuszában nem Ukrajna, hanem Moldova áll. És a balsorsból bizony neki is bőven kijutott.

Végül azonban leemeltem a könyvet a polcról, és két nappal később – magamat is meglepve – már azon töprengtem, miért esik ilyen méltatlanul kevés szó az És reggel jönnek az oroszokról, amit mindenkinek el kellene olvasni, aki érteni szeretné Kelet-Európa valóságát.

A regényben valójában nincs szó valódi jóslatról – ráadásul ezek az „oroszok” sem azok az oroszok. Moldova és polgárai számára ugyanis már a függetlenné válás óta nem a klasszikus értelemben vett külső orosz támadás jelenti a legnagyobb fenyegetést, hanem az országon belül, de attól elkülönülten működő, saját pénzzel és parlamenttel rendelkező, nemzetközileg el nem ismert Transznisztria, más néven a Dnyeszter Menti Köztársaság. Az emberek félelme, hogy ez a kváziállam – amely mögött komoly orosz támogatás áll – nem csupán szeparatista hadműveleteket hajt végre, hanem katonai erővel át is veszi a hatalmat Kisinyovban.

Transznisztria létezése tulajdonképpen előképe annak a szemét geopolitikai stratégiának, amelyet azóta több változatban is láttunk: az orosz és más kisebbségekre hivatkozva szeparatista, kvázi független államalakulatokat hoznak létre a posztszovjet térségben, amelyek jelenléte eleve ellehetetleníti például a NATO-csatlakozást. Egyúttal biztosítják azt is, hogy az érintett ország – legyen az Grúzia vagy Moldova – ne tudjon teljes mértékben eltávolodni Oroszországtól. Jó eséllyel Ukrajnával is hasonló célokat követtek – ennek keretében kiáltották ki orosz támogatással a donyecki és luhanszki „népköztársaságokat” –, csakhogy ott az ország és hadserege már más léptéket képviselt.

Moldovában ráadásul egy másik, Magyarországon és magyarlakta területen elég jól ismert jelenség lett az uralkodó a Szovjetunió szétesése után: a románosítás.

Az persze izgalmas kérdés, hogy Besszarábia vagy Moldova mennyire kezelhető egyáltalán önállónak, de a hivatalos narratíva szerint a moldávot eleve csak a szovjetek találták ki azért, hogy ne akarjanak túlzottan összebútorozni az ottaniak Romániával. Ha kitalálták, ha nem, azt azért sikerült elérni, hogy a nagyjából 2,5 milliós ország végletesen megosztott. Az előző választásokon, ha csak kicsivel is, de általában nyertek a nyugatos jelöltek, az ország szavazóinak viszont nagyjából fele bevallottan inkább visszatérne a titokzatos jelentésű russzkij mirhez. Hogy a román nacionalisták épp hol állnak, azt nehéz eldönteni, de az látszik, épp Romániában is az épp zajló elnökválasztási bajokat nézve, pedig ott azért kevésbé tudott fertőzni a különleges ragaszkodás a hírhedt Oroszország anyácskához.

Ezeknek az ismereteknek a birtokában még jobb a 224 oldalas És reggel jönnek az oroszok, amely alapvetően két idősíkban játszódik: az egyik a frissen függetlenné vált, rettentően szegény, épp a saját román identitását újra feltaláló Kisinyovban, a másik pedig egy 2020-as kitalált világban, ahol a már említett Dnyeszteren túliak bevonulnak Moldovába, átveszik a hatalmat, és visszacsinálják az orosz világot. A két idősíkot két dolog kapcsolja össze: a mindent átható szegénység – amely megjelenik a kényszerből korrupttá válóegyetemi dolgozók életétől kezdve az alkoholizmusba menekülő szülőkön át – és a végletes társadalmi megosztottság. Magyar olvasóként mindkét jelenség ismerős lehet, noha az orosz jelenlét kérdése Moldovában sokkal konkrétabban és élesebben van jelen. Ott az orosz katonai fenyegetés nem elvont politikai narratíva, hanem a hétköznapi gondolkodás része – emiatt a nyugati vagy orosz orientációról szóló viták is jóval nyíltabban zajlanak, mint Magyarországon. Míg nálunk csak sejtetések és retorikai utalások formájában jelenik meg a Putyin felé fordulás, addig Moldovában ennek nyílt társadalmi támogatottsága is van. A román válaszreakciók pedig sokszor legalább olyan túlzóak, mint amilyeneket Erdélyben és környékén is tapasztalhattunk.

 

 

A regény két főhőse két különböző nézőpontot képvisel. Az egyikük egy besszarábiai diák, aki abban reménykedik, hogy a brassói egyetem bölcsészkarán szerzett, hangsúlyosan román diplomája majd megnyitja előtte a lehetőségeket az elmaradott Kisinyovban. A másik egy hatvanas éveiben járó latintanár, aki nem tud elmenekülni az oroszok elől Romániába, mert lejárt az útlevele. Mindketten annak esnek áldozatául, hogy a környezetükben élők teljesen más jövőképet vallanak, és ezeket a célokat a lehető legszigorúbb eszközökkel próbálják érvényesíteni.

A történet lehetne puszta szenvedéstörténet is, ám épp itt érvényesül Ciocan egyik legnagyobb erénye: a fanyar, kelet-európai humor, amely könnyedséggel itatja át még a legnyomasztóbb helyzeteket is. Így aztán a szereplők – a magányos és kissé naiv boltos figurájától az idegesítő ügyvédig – szinte kusturicai módon kelnek életre előttünk, hogy a végén hősünk egy kafkai perben találja magát. A zárásban ott sűrűsödik a túlkompenzáló nemzeti ideológia tragédiája, a működésképtelen hivatalnoki apparátus képtelensége és minden, ami egy államot diszfunkcionálissá tehet. Iulian Ciocan könyve úgy mutatja be ezt a világot, hogy közben valóban szórakoztató és elgondolkodtató marad.

Iulian Ciocan: És reggel jönnek az oroszok. Athenaeum Kiadó, 2024, 224 oldal, 4499 forint. Fordította: Koszta Gabriella

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.