„A szurkoló mindent tud, nem hülye” – kedvenc könyveink a futballról

  • narancs.hu
  • 2024. június 29.

Sorköz

Szubjektív válogatásunkban olyan fikciós és ismeretterjesztő köteteket ajánlunk, amelyek kísérői lehetnek a foci Eb-nek. Esterházytól és Nick Hornbytól, a kapusok történelméről az Aranycsapatig mindenről kimerítő olvasmányok születtek, hiszen az irodalom és a labdarúgás gyakran keresztezi egymást – hála főként az írók lelkesedésének.

Esterházy Péter: Utazás a tizenhatos mélyére (2006)

Az Utazás a tizenhatos mélyére személyes tapasztalatokkal mutatja be a nagy közösségi alkotást a maga hideg gyakorlatiasságában és állandó jelenidejében. Esterházy Péter játékos volt, az is maradt, sosem vált nézővé. Belülről látja és mondja el, mi mindenért lehet szeretni és talán gyűlölni is a futballt, hogyan lehet elmerülni benne, ugyanakkor tisztázza, hogy hiba lenne ebben a játékban „túl széles metaforát látni”. Láttatja az egyedfejlődést: ahogy a testvérének, akinél ő tízéves korában jobb volt, tizenhat évesen elege lett a heti négy edzésből, késő este járt haza, dohányzott – aztán fél év alatt nagyot nőtt, nagyvonalú lett, gyors, és amikor legközelebb visszaállt a játékba, úgy mozgott, mint felnőtt az óvodások között. Meg lehet tudni, az öregedő futballista miért áll meg egyszerre a pályán, mitől lesz rest tovább futni labda nélkül; hogyan vált Puskás egylényegűvé a játékkal és a csapattal, szolgáló és kiszolgált; hogy a jó bíró tisztában van azzal, olykor tévedni fog, de ezt el tudja fogadtatni; s hogy mibe csöppen az egykori futballista apuka, amikor a gyereke iskolájában elvállalja egy meccs levezetését, és a felső lécről lefelé pattanó lövésről kellene eldöntenie, bent volt-e, két könnyező gyerekkel tárgyalva: a csatárral és a kapussal. A futballcsodák természete is megismerhető.

Megtörténik, hogy az ember kiviszi a fiát a Népstadionba, hogy megmutassa nekik a brazilokat, akiket legalább egyszer az életben látni kell – és a gyerek azt látja, hogy ezeket a brazilokat a magyar válogatott tönkreveri a nagybátyja vezetésével.

(Bakos András)

Peter Handke: A kapus félelme a tizenegyesnél (1970)

A fociról szóló könyvek között azok az igazán jók, amelyek valójában nem a fociról szólnak. (Persze ugyanez igaz a futásról, színházról, cirkuszról szóló könyvekre is.) Handke kisregényében is inkább egyfajta metafora a kapus és a büntetőrúgás, amely képet keretként alkalmaz az elbeszélő. Bloch valaha focikapus volt – innen a metafora, ami ezáltal egyáltalán nem lesz erőltetett, sem hajánál előrángatott.

Talán minden azon múlt, hogy Bloch eleve azt gondolta, el fogják bocsátani – sosem derül ki, hogy valóban ez volt-e a helyzet. Mondhatjuk, ez volt a szabálytalanság, amit befújt a bíró. Innen pedig minden megy már a maga útján. Talán még a gyilkosság is erre a hibára vezethető vissza azzal a lényeges kiegészítéssel, hogy a gyilkosság maga action gratuite, sem az elkövető, sem az elbeszélő nem firtatja az okát, sőt meg sem kísérli megmagyarázni, kielemezni.

A lődörgés a városban, az egyre inkább teret nyerő feszültség – ami egyszer uralhatatlan dührohamokban, másszor megmagyarázhatatlanul viccesnek gondolt helyzetekben mutatkozik meg – egyre közelebb vezet a végkifejlethez. Az sem segít, hogy Bloch elhagyja a várost, egy-egy félmondat erejéig megtudjuk, hogy a nyomozás folyik, jó nyomon vannak a rendőrök. A végkifejletig azonban nem jut el az elbeszélés. Csak addig a pontig, amikor a metafora szerint a tizenegyespontra teszik a labdát. (F. Szabó Emese)

  

John King: A futball faktor (1997)

A mű eredeti címe – The Football Factory, azaz: futballgyár – nem egészen felel meg a magyarnak, de ez legfeljebb egy ernyedt hümmentést ér meg, lényegét tekintve nem csökkenti a mű élvezeti értékét a vicceskedő félrefordítás. A regény története szögegyszerű: megtudjuk, milyen egy átlagos, angol focidrukker élete. Nem árulok el meglepetést, ha azt mondom, nem Hume olvasásával telik el a nap. A főhős életében három fix pont van: a hétvégi forduló, a sör és az alkalmi nők. Hogy melyik fontosabb, nem teljesen egyértelmű, de talán a foci és a Chelsea.

A kapcsolatok felszínesek, a célok, álmok nem lépik át a munkásosztály elvárásait, a szereplők meg valahogy elevickélnek ebben a környezetben. Nem véletlen, hogy a foci, a Csapat az, ami valami színt visz ebbe az egészbe, ami kitölti a felszínes beszélgetések és viszonyrendszerek repedéseit. A nagy fülű srác beceneve mi más lehetne, mint FA Harry, és mi más lehetne fontosabb az eredménynél, mint az, hogy el lehessen verni néhány trógert az ellenfél szurkolótáborából? A könyv jól körbejárja az angol focidrukkerséget, de nem igazán mutat többet annál, mint az a pár éve a Discoveryn futó sorozat, amely bemutatta az egyes csapatok szurkolóit, a keménymagot, az öltözködési szokásokat, a motivációt. (F. Szabó Emese)

Nick Hornby: Fociláz (1992)

Ha létezik a nagybetűs „Fociregény” a kisbetűs szurkolóról, akkor ez az: szinte snassz említeni, de minden benne van, amit a szurkolói életformáról tudni érdemes, ráadásul éppen Hornby írói karrierjének csúcsán született. Egyetlen könyv sem visz olyan közel annak a megértéséhez, miért teszi fel valaki az életét – vagy legalább is annak egy részét – egy futballklubra, miért költi a fizetése nagy részét arra, hogy idegenbe is elkísérje kedvenc csapatát, és hogyan válik normálissá, hogy az ember élete fontos pillanatait egyes meccsekhez, esetleg szezonokhoz köti. Azóta változott egy-két dolog, britnek lenni talán egy kicsit menőbb, az Arsenal sem akkora lúzer, mint a regény megjelenésekor volt: Hornby nagyszerű humorral és mély empátiával mutatja be, mi van a hőse fejében – de ez nem is csoda, hiszen maga is „futballkárosultként” él –, miközben megelevenednek az angol foci katasztrófái és sikerei. A magyar olvasótól nem áll távol ez a könyv, hiszen ki ne tudna innen azonosulni egy gyenge csapat szurkolójának lelkivilágával? A könyvből 1997-ben film is készült Colin Firth főszereplésével, magyarul Egy férfi, egy nő és egy focicsapat a címe, de a könyvnek közelébe sem ér. (Fekő Ádám)

  

Jonathan Wilson: Kívülállók – A focikapusok története (2012)

Ha azt gondoljuk, kapusok mindig is voltak, sőt, hogy nélkülük elképzelhetetlen a futball, akkor alaposan melléfogtunk. A labdarúgás hőskorában kapusok egész egyszerűen nem léteztek, olyannyira, hogy az angol szövetség szabályai szerint rendezett első focimeccsen (Barnes-Richmond 0-0, 1863) mindkét csapat két hátvéddel és kilenc csatárral állt fel. Hogy hogyan alakult ki aztán a kapusposzt és hogyan fejlődött, jutott el innen a magányos hősnek tartott kapusokon át napjaink kiemelkedő hálóőr-egyéniségeiig, arról a brit sportújságíró és író, Jonathan Wilson írt tudományos igényű kiváló könyvet. A közel négyszáz oldalas kötetből kiderül, miként gondolkodtak a kapusokról a különböző történelmi korszakokban és országokban, hogyan tekintettek rájuk és minek tartották őket (szerencsétlen hülyének, aki semmire sem jó, ezért beállították a kapuba, mondván, ott nem sok vizet zavar; különcnek, vagy a már említett magányos hősnek), egyáltalán: hogyan alakult a kapusokról folytatott diskurzus a labdarúgásban és a különböző társadalmakban. A könyv ezzel elég meggyőző történeti és filozófiai hátteret, kitekintést ad a kapusokról alkotott felfogáshoz.

De ami mégiscsak a legizgalmasabb, az a futballtörténelem legkiválóbb kapusainak bemutatása, pályafutásuk, sorsuk, legemlékezetesebb mérkőzéseik felidézése. Ki volt a szerző szerint a valaha élt legjobb kapus? (Az orosz Lev Jasin.) Hogyan forradalmasította a kapusjátékot Grosics Gyula? (Ő volt az első, aki a kapujából rendszeresen kifutva gyakorlatilag söprögetőként is játszott.) És megannyi más, érdekes történet, bravúr, kudarc, meccs, ami a kapusokhoz fűződik a Chelsea-hez 1905-ben igazolt, 160 kilós William „Fatty” Foulke-tól kezdve Gordon Banksen, Dino Zoffon, Oliver Kahnon át Casillasig és Buffonig, afrikai és dél-amerikai kapuslegendákig. (Ambrus Vilmos)

Egressy Zoltán: Lila csík, fehér csík (2015)

„Lila csík, fehér csík, világsztár a Törőcsik” – skandálták az 1970-es, 80-as évek Újpest-szurkolói, és ennek a rigmusnak a kezdő sorait választotta címéül az ugyancsak Újpest-szurkoló szerző, aki a focista iránti rajongását, személyes élményeit, emlékeit írta meg ebben a könyvben. A fociról egy csomó irodalmi mű született, de egy-egy kiemelkedő képességű, híres focistánkról azért kevesebb.

Törőcsik András, aki 19 évesen, 1974-ben lett az Újpesti Dózsa labdarúgója és 1985-ig játszott a lila-fehéreknél, tulajdonképpen a magyar foci egyik, mondhatni, legszerencsétlenebb, legszomorúbb sorsú játékosa volt – dacára annak, hogy háromszor nyert magyar bajnokságot és ugyanennyiszer magyar kupát. Pályafutása egy súlyos sérülés után 34 évesen véget ért, korábban az 1978-as vb-kudarc egyik bűnbakjának tették meg. Ha Törőcsikről van szó, a legtöbb embernek – beleértve az Újpest szurkolóit is – a fantasztikus gólok, gólpasszok és cselek mellett leginkább a játékos botrányos életmódja, alkoholizmusa, aktív pályafutása utáni lecsúszása kerül szóba. Ez a valahol igazságtalan és keserű sors hatja át a könyvet is, meg persze a szerző által huszonévesként látott Törőcsik parádés megmozdulásai, zseniális meccsei: a Fradi elleni 8-3-as győzelem ’75-ből, a Bilbaónak rúgott felejthetetlen gól, a norvégok elleni 4-1-es győztes válogatott meccs ’81-ben, amikor a szövetségi kapitány Mészöly Kálmán „odafordul Mezey Györgyhöz, aki akkor másodedző, le akartam cserélni, képzeld el, bazdmeg, Törőcsik marad, ad még egy gólpasszt, meg még egyet”. Az emlékek felnőttkorban is előjönnek: a könyv utolsó lapjain olvasható, amint „nagy hóesésben nyerjük meg az Újpest Családi Kupát (…), amikor megkapom a trófeát, ő jut eszembe”. A Lila csík, fehér csík 229 oldal Törőcsik Andrásról, akinek a nevét ezzel beírták a kortárs magyar irodalomba. (Ambrus Vilmos)

Jonathan Wilson: A magyar futball aranykora (2019)

Hajlamosak vagyunk alábecsülni, mekkora hatással volt Magyarország a világ futballjára, és mivel az átkosban a történelmet vagy elhallgatták, vagy meghamisították, igazi fontosságunk pillanata is csupa félreértés tárgya. A nemzeti hagyomány úgy tartja, hogy az Aranycsapat a magyar futball kreatív csúcspontja volt, hiszen a válogatott és az azt kiszolgáló Budapesti Honvéd klubcsapata elképesztő sikereket ért el, varázslatos eredményeket hozott. De lelkes, többnyire hazai sporttörténészeknek hála lassan feltárult egy elveszett világ is: a két világháború közti magyar futballé. Erről az időszakról írt az angolok egyik legismertebb futballteoretikusa, több nagy hatású könyv szerzője, Jonathan Wilson, aki egyenesen azt állítja, hogy a magyar futballban rejlő kreativitásnak valójában az Aranycsapat már „csak” az utolsó kisülése, ami állami noszogatásra jöhetett létre (játékosok terelése a megfelelő klubba, a fókusz  áthelyezése a klubokról a válogatottra). Igazán nagy hatást a Duna menti futballiskola tett a világra.

Wilson történetek sorával igazolja tézisét: a Ferencváros és az MTK rivalizálásáról, a skót Jimmy Hogan magyarországi munkásságáról, a taktikáról a budapesti kávéházakban értekező polgárságról. Annyira meggyőző, hogy a végén csak elhisszük neki. A könyv legnagyobb erénye, hogy az is megtalálja vele számítását, akit nem annyira érdekel a sport (a stratégiai elemzések rajongóinak inkább a Futballforradalmak című könyvet javaslom a szerzőtől), hiszen a monográfia a háború előtti magyar társadalom mesés leírása is egyben. A magyarok akaratukon kívül termékenyítették meg a világot a maga fociszakértelemmel: magyar származású edzők (többnyire emigrációra kényszerült zsidók) tanították meg focizni Uruguay-t, Argentínát és Olaszországot. Nemcsak az rajzolódik ki, hogy mennyi mindent vesztett ez az ország azokban az időkben, hanem az is tisztává válik, hogy a magyar futball sikerei nem azoknak köszönhető, akik a leginkább verték miatta a mellüket. (Fekő Ádám)

  

Pető Péter: Lesgól – Az Orbán-rendszer sportpolitikája (2020)

A 24.hu főszerkesztője négy éve írta meg a NER egyik alapját jelentő sportpolitika részleteit, de azóta sem kopott semmit, sőt, a rendszer megszilárdulása után még tisztább leírásnak tűnik. Nemcsak fociról van benne szó, ám mivel Orbán Viktor szürkeállományában nagyobb részt foglal el ez a sport, mint a többi, mégis inkább a fociról szól. Pető nagy és ritka képessége a magyar sajtóban, hogy képes úgy írni kritikusan a magyar sport köré felépített rendszerről, hogy nem kérdőjelezi meg a jó, vagy legalább is az elmúlt 40 évhez képest jobb minőségű futballra való társadalmi igényt, így azt sem, hogy a rendszer szereplői tényleg javítani akartak a tao-rendszer bevezetésével. Ahhoz, hogy megértsük az egész jelenséget, abba kell hagyni a hülye okvetetlenkedést: „Kit érdekel 22 labdát hajkurászó férfi, és miért nem a kajak-kenusokat ünnepeljük?” (Fekő Ádám)

Csillag Péter (szerk.): Ady stoplisban (2019)

A Nemzeti Sport újságírója egészen a futball kezdeti kibontakozásáig tekeri vissza az idő kerekét, hogy feltárja, hogyan viszonyultak a sportághoz klasszikus íróink: nem árulok el zsákbamacskát, jócskán akadt, aki kifejezetten ellenezte, és bizonyára megütné a guta, ha szembesülne kortárs viszonyainkkal – akár a piszkos anyagiakat, akár a botló spondeuszokat tekintve. Móricz Zsigmond, Szabó Dezső és Márai Sándor például futballellenző volt, utóbbi vitriolos sajtótámadásokat indított ellene. Mások viszont annál nagyobb drukkerek voltak. Zelk Zoltán verset írt a 6:3-ról, Krúdy Gyula hamar felfedezte a foci értékét a nemzetközi diplomáciában, Rejtő Jenő a nászútját szakította meg egy meccs kedvéért, Kormos István pedig így ment be a templomba:

„Kimentem az oltárhoz – noha nem voltam megátalkodott gyerek –, keresztet vetettem és elkezdtem: Háda, Polgár, Korányi, Laki, Móré, Lázár, Táncos, Kiss, Sárosi, Toldi, Kemény. Tudod, ez volt abban az időben a Ferencváros összeállítása. Keresztet vetettem, s elkezdtem: Szabó, Mándi, Bíró, Sebes, Turay, Dudás, Sas, Müller, Cseh, Kardos, Titkos, ez volt az MTK összeállítása. Elmondtam a magyar futballbajnokságot miatyánkként és üdvözlégyként.”

Ha maga a miniszterelnök is olvasná ezeket a focirajongó írókat, tudhatná azt is, amit Herczeg Ferenc már jó régen leírt: „Ahol virágzik a kultúra, ott él a sport is, ahol nincs kifejlett sportélet, ott a kultúra is gyerekcipőben jár.” Ezek után csak azt kéne tisztázni, miben is áll a kultúra és a sport tényleges virágzása! (Csabai Máté)

A címben szereplő idézet az Esterházy Péter-könyvből származik: „A szurkoló mindent tud, nem hülye, legbelül tudja a reális esélyeket, csak éppen ettől eltekint. Szurkolónak lenni költői létet jelent.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.