Olvasni muszáj

Amikor a pszichoterapeuta tollat ragad

Sorköz

Egy elsőkönyves szerző, aki eddig Freud kanapéja mellett ült, most pedig írásba fogott: az Átkelők című regényben a pszichoterápiás folyamatba is bepillantást nyerünk. Csigó Katalin alkotását Treuer Tamás ismerteti az Olvasni muszáj sorozatban.

Miért ír egy pszichoterapeuta fikciós regényt? Szakmabeliként a karrierem elején erős tapaszlatom volt, hogy a személyes narratív valóság elbeszélt történetei gyakran olyan erősen hatottak rám, hogy próza helyett inkább a líraibb szövegek felé fordultam, mert a tömör, metaforikus szövegek felüdülést jelentettek mások élettörténeteinél. De a könyvből választ kapunk erre a kérdésre is.

A szerző több mint húsz éve dolgozik pszichiátriai, pszichoterápiás betegellátásban, valamint pszichoanalitikus magánpraxisban. Egyetemi docens és kutató, számos tudományos publikáció és könyv szerzője, ez az első fikciós munkája.

Három szálon fut a cselekmény: az egyikben egy nő széthulló házasságának mindennapjait látjuk, a másikban, ami látszólag egy különálló történet, egy ideális kapcsolat alakulását követhetjük az egyetemi szerelem kezdetétől, a harmadikban pedig magának a szerzőnek az első történeti szál főszereplőjével végzett terápiás üléseinek reflektív átiratát olvashatjuk. Erre a megoldásra talán azért volt szüksége a szerzőnek, mert így tudott beszélni azokról az érzéseiről, amelyeket a terápiás ülésen nem volt módjuk beszélni, illetve amik a saját élettörténete kapcsán őt is megmozgatták. Pontosabban azokra a momentumokra enged rápillantani, amit a páciens nem volt képes kimondani a terápia során, ám egy regényben, ahol a szerző egyszerre tud a szakma és a fikció oldalról is közelíteni, ezek a “kimondások” megtörténhetnek. Ezt a kettősség, vagy másképpen szólva ez a határhelyzeti pozíció az, ami a könyvet egyedivé teszi. Ám ez egyben csapdahelyzet is.

 
Csigó Katalin: Átkelők
Forrás: Jaffa Kiadó

A könyv szereplői két nő, két férfi, és egy nő terapeuta, akiknek az élete egy egzisztenciális véletlenben összekapcsolódott. Kiderül, hogyan lesznek a kapcsolódásból vágyak, majd ezekből szerelem, aztán a szenvedélyből szenvedés, az együttlétből magány és veszteség. A könyv egyszerre ad a laikusoknak és szakmabelieknek is izgalmas betekintést a lelki folyamatokba, a kapcsolati dinamika és a veszteség élményének feldolgozásának interperszonális folyamatába, miközben a pszichoterápiás folyamat kulisszatitkaiba is belelátunk. Megértjük, hogy hiába kerül közel a terapeuta a klienseihez, gyakran közelebb, mint bárki más az életükben, a terápiás helyzet szabályai miatt mégiscsak elszigetelt marad. Ezt is segíti feloldani talán a fikciós keret, ahol „kibeszélhet” a szerző, nem kell tartania magát a terápiás szabályokhoz és nem kell figyelembe vennie a saját énhatárait.

„Amikor az embert nagy fájdalom éri, nem csak a szíve szakad meg. Önmaga is”

– mondja a szerző. Talán ezért érezhetjük, hogy átüt a szövegen, hogy az írónak szüksége lett volna a történetekre a saját életére is utaló, átszűrt narratívában is rápillantania. De közben persze az is igaz, hogy maga a regény nem egy reflektív átirat; hanem pont ellenkezőleg: ez az az irodalmi réteg, ami a terápiában, beszédben, verbalitásban nem is kimondható, csak képekben, belső monológokban, versszerű, álomleírásokkal rokon, hangulatfestő részekben érzékeltethető. A szerző érezhetően azt a réteget szerette volna itt megragadni, ami nem elmondható egy-egy emberi találkozásban. Miközben persze a pszichoterápia is mindig pontosan ezt keresi.

Jaffa Kiadó, Budapest, 2023, 232 oldal, 4999 forint

A cikk szerzője pszichiáter, pszichoterapeuta szakorvos.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.