Az ábrák értelmezése nem annyira hétköznapi képesség, mint a szövegek megértése

Sorköz

A Helikon legújabb tematikus lapszámának bemutatóján jártunk.

Szerda délután a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézetében mutatták be a Helikon irodalom- és kultúratudományi folyóirat tematikus, Diagrammatológia című lapszámát. A 2022-es évfolyam második számának bemutatójára rendhagyó módon nem a Kelet kávézóban került sor, így viszonylag szűk körben, de az intézet tanácstermének könyvespolcai között mégis az eseményhez illő környezetben vitathatták meg a lap szerzői, szerkesztői és meghívott vendégeik az új számban megjelent írások által felvetett kérdéseket, problémákat, egyáltalán a kiadvány megjelenésének helyét a szövegek által érintett tudományterületek kortárs diskurzusainak koordinátarendszerében.

Szemes Botond, a tematikus lapszám szerkesztője a beszélgetés kezdetén elmondta, a témaválasztást során egyfajta kiindulópontot jelentett az az általános tapasztalat, hogy egyre több olyan jelenséggel találkozunk, amelyekkel kapcsolatban valamilyen ábrákon, infografikákon, vagy adatvizualizációkon keresztül jutunk ismeretekhez. A folyóiratban egységesen diagramoknak nevezett leképeződések mindennapi használatának tettenéréséhez pedig nem is feltétlenül kell a tudományos világ berkein belülre merészkednünk, hiszen azok mára a nyelvhasználatunk részévé váltak. Elég csak akár a „görbe ellaposítása” vagy más hasonló szófordulatokra gondolni, de az elmúlt években a járvány „hullámait” emlegetve is diagrammokról beszéltünk, akár csak a forint „bezuhanása” esetében, ami szintén gyakran használt metaforájává vált a különböző híroldalaknak.

Ezen felismerések mind abba az irányba mutatnak, hogy

át kell gondolnunk a tudás előállításának folyamatira vonatkozó elképzeléseinket,

hiszen a tudás előállítása nem kizárólag a fogalmiság és diszkurzív gyakorlatok terén történik, mivel abban fontos szerepet játszanak az említettekhez hasonló diagramatikus következtetések és leképezések is. A lapszámban megjelent írásokon keresztül, valamint azok eltérő irányú vizsgálódásainak párbeszéde által az ismeretelméleti kérdésekkel párhuzamosan nyelvészeti témájú felvetések is teret kapnak, például a diagramok nyelvi jelekhez fűződő viszonyának szemügyre vételével, miközben diagrammatológia kultúrtörténeti aspektusai is előkerülnek. Nem túlzás tehát azt mondani, hogy egy igazán sokszínű és szerteágazó kiadványról van szó, aminek az előszó tanúsága szerint vállaltan nem egyetlen módszertan ismertetés felmutatása a célja, sokkal inkább „egy heterogén kérdéskör gyújtópontjainak a felvázolása”.

Szlávich Eszter és Sipos Balázs – akik a lapszám egy-egy tanulmányát fordították –, valamint Smid Róbert mellett a beszélgetés vendége volt Bátorfy Attila, az Átlátszó egykori újságírója is, aki az információábrázolás elméletével és történetével foglakozik. Gilles Deleuze tanulmányának kapcsán megjegyezte, jelenleg az egyik legfontosabb témával kapcsolatos diskurzus fókuszában a diagramok, mint a hatalom reprezentációi kerülnek elő. Ez pedig a mindennapok során olyan, elősorban inkább morális és etikai dilemmákat vet fel, mint például, hogy ábrázolunk-e afrikai amerikaiakat vagy cigányokat barna színnel grafikonokon, esetleg nőket rózsaszínnel. Ezek a szemponton ráadásul olyan kérdésekre is felhívják a figyelmet, ahol maguk az adatok, azok előállítása és felmutatása is a hatalomtechnikai eszközökként értelmeződnek.

A témáról folyó tudományos diskurzus felpezsdítésén túl a lapszám összeállítását természetesen ezek a hétköznapi tapasztalatok is erőteljesen motiválták. Elsősorban az a felismerés, hogy

a szövegek értelmezéséhez képest mintha kevésbé lenne magától értetődő képességként jelen az életünkben, hogy a különböző ábrákat és grafikonokat is értelmezni tudjuk.

Éppen ezért lenne nagy szükség valamifajta egységes nyelv kialakítására, amin keresztül talán a vizuálisan megjelenített, társadalmi szempontból igen nagy hatással bíró adatokkal, azok ábrázolásaival is megtanulhatnánk bánni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.