Az alkotás és a kutatás szabadságának minden állami korlátozását elutasítjuk

Sorköz

Csütörtökön kezdődik a XV. Szépíró Fesztivál a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Czinki Ferenc alelnököt kérdeztük.

Magyar Narancs: Mit kell tudni a Szépíró Fesztiválról?

Czinki Ferenc: Minden évben igyekszünk legalább egy, de inkább két fesztivált rendezni. A december 12-13-i esemény a második 2019-ben, egyúttal arra is remek alkalom, hogy találkozzunk, beszélgessünk egymással, és lezárjuk az idei év munkáját.

MN: Mitől különleges a mostani fesztivál?

CF: Az elmúlt másfél évben azon voltunk, hogy a nemzetközi kapcsolatokra is fókuszáljunk, a társaság minél több pályázatban, projektben vegyen részt. Ennek nyomán rendeztük meg ősszel a balti költők fesztiválját, a Baltic Poetry-t, és úgy döntöttünk, hogy az év végi eseményen is lesz nemzetközi nap: december 12-én Az Egymás mellett élés vs szomszédság a kelet-közép-európai irodalmi életben című programon mások mellett Iskra Geshoka macedón költő, és Igor Coko szerb fotográfus is bemutatkozik.

A program apropója, hogy a macedón és a szerb partnerekkel vettünk részt az Alianz Kulturstiftung  Neighbors elnevezésű kultúratámogató pályázatán, amit kifejezetten a nemzetközi kapcsolatok bővítésére írtak ki. De aznap rendezünk egy műfordítói kerekasztal-beszélgetést is Kisnyelvek a nagyvilágban? címmel, illetve bemutatkozik nemrég alakult nagyváradi Szépíró Kör a Várad folyóirat lapbemutató műsorával. Hangsúlyoznám, hogy utóbbi időszakban nagyon sok energiát fordítottunk, hogy országszerte és határon túl is ilyen körök alakuljanak.

MN: Mi lesz a második nap?

CF: Először a mesehős-sorsokat gondolja tovább Karafiáth Orsolya, Kerékgyártó István és Darvasi László, majd Spiró György önálló humoreszkjét mutatja be, de lesznek felolvasások (Csutak Gabi, Kiss Noémi, Bajtai András, Garaczi László és Hartay Csaba), Ujj Zsuzsi pedig Darvas Kristóffal lép fel.

Ujj Zsuzsi és Darvas Kristóf /Kisüzem, 2019 02

null

MN: Tegnap viszont egész más fellépés volt a Madách téren. Mi a Szépírók Társaságának álláspontja az azóta már finomított kulturális törvényjavaslattal kapcsolatban?

CF: Hétfőn adtunk ki egy közleményt a kultúrpolitikai törvénytervezettel kapcsolatban, amelyben az alkotás és a kutatás szabadságának minden állami korlátozását elutasítjuk, de azt mi sem tudjuk, hogy a hétfői tüntetésnek, illetve a törvény elleni egyéb tiltakozásoknak milyen eredménye lesz. A jelenlegi kultúrpolitika rengeteg üggyel bombázza a közvéleményt, és rengeteg ügyben történnek megmozdulások, megszólalások, aláírásgyűjtések. Mi általában a tagságra hagyjuk, hogy milyen egyéni véleményeket vállalnak, és csak olyan pillanatokban szólalunk meg a társaság nevében, ha az a teljes magyar kultúrpolitikát érinti. Úgy véljük, hogy a mostani törvénymódosítás mindenképp ilyen.

false

 

Fotó: Legát Tibor

MN: Ez az oka annak is, hogy amikor a Petőfi Irodalmi Múzeum élén megtörtént vezetőváltás, a Szépírók Társasága szervezetként nem tiltakozott? Sőt a mostani fesztivál helyszíne is a PIM.

CF: Amikor szakmai pletykaként Takaró Mihály neve felmerült, akkor az irodalmi életből elsők között tiltakoztunk, viszont onnantól kezdve, hogy a jelenlegi igazgató pályázata beérkezett és ezt kinevezése követte, mi maradéktalanul betartjuk a demokrácia játékszabályait. Tehát ha egy intézmény élére új vezetőt neveznek ki, akkor felvesszük vele a kapcsolatot, és a párbeszédre törekszünk.

A PIM-et a magyar irodalom mindenkori otthonának tartjuk – és ez teljesen független a igazgató személyétől. Ennél fontosabb, hogy szolidárisak legyünk az irodalmi hagyományainkkal, az értékekkel, amelyek ott vannak, nem beszélve azokról a szakemberekről, akik a múzeum dolgozói, és nagyban segítik a munkákat. Kíváncsian várjuk, hogy jövőre mi történik, amikor aktívabb lesz az új igazgató, és kibontja az elképzeléseit. Az biztos, hogy ha olyan jelenséget látunk, ami ami a demokráciával, a demokratikus értékekkel nem egyeztethető össze, akkor mindenképp hallatjuk a hangunkat.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.