"Egyszer kiírták a szobánk ajtajára, hogy nyomul az esztétika"

Sorköz

Az ELTE BTK nemrég 88. életévét betöltő professor emeritusa drámaelméletet és közgazdaságtani alapismereteket tanít, az utóbbi két évben 3 könyve jelent meg, így tart 30-nál. Részletek a csütörtöki Magyar Narancsban megjelent Almási Miklós-interjúból.

"Magyar Naracs: Tizenhat éves korában írt Gorkij-esszéje Lukács György kezében landolt, aki elhívta a szemináriumaira. Kész filozófiai csodagyerek volt!

Almási Miklós: Álljon meg a menet! Nem vagyok filozófus, illetve, semmiképpen sem a szó megszokott értelmében. Én mindig is azt imádtam, hogy olyasmit csinálok, amihez hivatalosan alig értek. Nemrégiben például írtam egy egyelőre fiókban lévő könyvet Óriások kertje címmel hét magyar szürrealista képzőművészről, köztük El Kazovszkijról, Vajda Lajosról, Rozsda Endréről. Rozsda Endre megvan? Nem mindenki ismeri, pedig világhírű festő, csak disszidált ’57-ben. Aczél adott neki útlevelet, de egy munkára még visszajött: az inotai erőmű mellett kialakított kultúrházba készített mozaikokat. Az egyik fölé még az évszámot is odaírta. Máig rejtély, hogyan engedték ezt neki akkoriban! Kondor Béla utolsó festménye, A szentek bevonulása a városba varázsolt el annyira, hogy komolyabban rácsavarodtam a képzőművészetre. A Kiscelli Múzeum raktárában egészen közelről fotóztam az óriási, mint­egy 12 méter széles pannót, amelyet Kondor eredetileg a kereskedelmi dolgozók szakszervezetének székházába tervezett, csakhogy nem fogadták el. Észrevették ugyanis, hogy gúnyrajz: reneszánsz kalapos szentek vonulnak, kezük lopó mozdulatot tesz, bemennek a mennyországba, ahol pálcikaemberek rohangásznak és ütik egymást. Mondják, hogy képzőművészetről valódi szakértőnek kellene írnia, de hát mit csináljak, ezt szeretem! Engem egész pályám során a művészet – az irodalom, a film, a színház – érdekelt, esztéta vagyok, nem filozófus. Mindig tartottam is némi távolságot a filozófusköröktől, kissé magába zárkózó és önjáró voltam. Jó, papíron filozófus vagyok, de szívesebben nevezem trendkutatónak magamat, mert abba minden belefér, és én mindenevő vagyok. A filozófia ma már szűk szakma, vannak Platón-kutatók, Heidegger-kutatók és Kant-monográfusok, de engem mindig a totalitás érdekelt. Amit én tanultam a filozófiából az pont az, hogy a filozófus a világot egy emelettel feljebbről nézi. Abból a perspektívából sokkal tágabb a kép, benne van a gazdaság, a kultúra, a szociológia, az elmúlt szellemi korok és az elkövetkező szellemtelen korok összessége. Trendkutatóként mindig az a jelenség és téma érdekelt, amelyik éppen csak feltűnt, és még nem voltak meg a saját szakértői.

MN: Tavaly megjelent könyvében, a Pisztoly a könyvtárban című életútinterjúban, Nádra Valériával beszélgetve, végigmegy az életén. Mire a legbüszkébb, ha visszatekint?

AM: Utálok visszatekinteni, még­is vonzott a múlt, no meg meggyőztek, hogy másnak is van memoárja, hát legyen már nekem is. Azért írtam 30 könyvet, mert nem bírok írás nélkül élni. Két napig kitart a megjelenés öröme, de a harmadikon már muszáj írnom valamit, különben idegeskedni kezdek. Ugyanilyen szenvedélyem a tanítás. Az esztétikán ’78-ban lettem tanszékvezető, ahol ott volt vagy odajött később Poszler, Spiró, Fodor Géza, Bacsó Béla, Szilágyi Ákos, Balassa Péter, Zoltai Dénes, György Péter, Kovács András Bálint, Hargitai Henrik… Ezt az aranykort a kor hullámverése hozta magával. Egyszer kiírták a szobánk ajtajára, hogy „nyomul az esztétika”. Akkor még a piarista házban volt két szobánk, onnan költöztünk át a Múzeum körútra. A piarista házban nem kedveltek minket, azt mondta valaki – hagyjuk most, hogy ki –, hogy rendes ember ez az Almási, kár, hogy zsidó. Csak zárójelben: valójában kálvinista családból jöttem."

A teljes interjúban szóba kerül még egy irodába becsempészett pisztoly, a szakállas maoisták, az ELTE-s esztétika és a kommunikáció tanszék alapítása és a digitális forradalom kritikája. Vegyék a bátorságot, vegyék a Narancsot!


Magyar Narancs

Kedves Olvasóink, köszönjük kérdésüket, a körülményekhez képest jól vagyunk, és reméljük, Önök is. Miközben hazánk a demokrácia érett, sőt túlérett szakaszába lép, dolgozunk. Cikkeket írunk otthon és nem otthon, laptopon, PC-n és vasalódeszkán, belföldön, külföldön és másutt, és igyekszünk okosnak és szépnek maradni. De mit hoz a jövő?

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.