Csütörtökön fogják bejelenteni az irodalmi Nobel-díj 2024-es nyertesét. Szakértők és fogadóirodák szerint a kínai Can Hszüe az egyik legesélyesebb a díj elnyerésére. Az írónőnek még nem jelent meg hivatalos magyar fordításban egy kötete sem, azonban már kétszer jelölték a Booker-díjra a Love in the New Millennium című regénye, és I Live in the Slums című novelláskötete miatt.
Fogadóirodák Kransznahorkai Lászlót is az esélyes Nobel-díjasok közé helyezik, van olyan iroda, ahol megelőz olyan alkotókat is, mint Haruki Murakami, Margaret Atwood, Karl Ove Knausgård.
Mivel az utóbbi időben sokan támadták a Svéd Akadémiát, hogy az irodalmi Nobel-díj odaítélésekor nagyon Európa-centrikus, és ezen kívül a 116-szor kiadott díjat csak 17-szer kapta nő. Így vannak, akik ezzel magyarázzák, hogy most valószínűleg Európán kívül alkotó írónőnek ítélhetik ezt oda.
Az irodalmi Nobel-díj az eszmei és anyagi viszonylatban is a legértékesebb irodalmi díj jelenleg, ezért is lenne szükséges, hogy képviselje az egész világot, ne csak Európát.
Bjorn Wiman, a svéd Dagens Nyheter újság kulturális szerkesztője szerint a díj zsűrije sokat fáradozik azon, „hogy találjanak egy olyan írót, aki a nagy értelmiségi osztályt lehúzott nadrággal találja meg". Ezzel azt akarta kifejezni, hogy nem riadnak vissza új, radikális hangoktól, mint ahogy ezt tették 2021-ben is, amikor a zanzibári születésű brit írót, Abdulrazak Gurnah-t választották nyertesnek, aki a száműzetésről, gyarmatosításról és rasszizmusról írt. Vagy amikor 2016-ban az amerikai folk rock ikonja, Bob Dylan kapta a díjat.
Bár Wiman személyes választása a brit, indiai származású író, Salman Rushdie lenne, aki a szólásszabadság szimbóluma lett alkotása, és emiatt az őt ért támadások miatt, úgy gondolja, hogy „egy Európán kívüli nyelvi zónából származó nő lesz” a nyertes. Ezt azzal magyarázta, hogy ha Salman Rushdie kapná a díjat, akkor azzal vádolják meg újra az Akadémiát, hogy „egy másik középkorú férfit tiszteltek” megint.